سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / خواص نوره و جلوگیری از درد مفاصل

خواص نوره و جلوگیری از درد مفاصل

 یک پژوهشگر طب اسلامی در مورد نوره یا همان واجبین می گوید:

مو بدن، چون بلند شود، آب كمر از جريان مى‏افتد، مفاصل، سست مى‏شوند و ضعف و سِل به دنبال مى‏آورد. امّا نوره، آب كمر را افزون مى‏سازد، بدن را تقويت مى‏كند، بر پيهِ كليه‏ها مى‏افزايد و بدن را چاق مى‏كند

نوره یا واجبین
نوره یا واجبین

یوسف اصغری  اظهار داشت: در مورد زدودن موهای زائد روایات متعددی وجود دارد که پیامبر فرمودند هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد اگر مرد است بیش از 40 روز و اگر زن است بیش از 20 روز زدودن موهای زائد بدن را ترک نکند.

به گفته وی یکی در روایات آمده که اگر موهای زائد بدن زیاد باشد، موجب بروز مشکلات مفصلی در فرد می‌شود و اگر نوره به کار برده شود بسیار به بدن نفع رسانده و موجب تقویت بدن می‌شود.

کارشناس سطح عالی حوزه و پژوهشگر در زمینه طب اسلامی افزود: در روایت آمده که دواء در 4 چیز است، حجامت (بادکش)، حقنه، نوره و قی (استفراغ عمدی) که خیلی به انجام آن سفارش شده است.

اصغری ادامه داد: کندن موی زیر بغل خود عاملی برای حفظ سلامتی است چرا که اگر انجام نشود باعث سستی، ناتوانی شانه‌ها و ضعف چشم می‌شود که احتمال دارد مواد زائد، فضولات چشمی و شانه ها از این طریق این موها دفع شود که اگر دفع نشود موجب بروز مشکل می‌شود.

وی تصریح کرد: بهتر است که نوره در چهارشنبه‌ها استفاده نشود، چرا که نوره به دلیل داشتن آهک از نظر مزاجی گرم است و زدن آن در چهارشنبه‌ و جمعه‌ها نهی شده است. این مسئله در فصل تابستان خیلی بیشتر اثر دارد؛ اثر نوره در فصل تابستان 10 برابر فصل زمستان است.

کارشناس سطح عالی حوزه و پژوهشگر در زمینه طب اسلامی خاطرنشان کرد: در مورد نوره یک روایت خیلی جالبی است، اگر نوره استفاده شود آن موهایی که می‌ریزد خداوند به خاطر هر یک مو یک فرشته فرض می‌کند تا قیامت تسبیح می‌گویند که ثوابش برای کسی است که از نوره استفاده می‌کند.

یوسف اصغری این  پژوهشگر طب اسلامی نیز افزود: 

امام كاظم عليه السلام: موى سر، چون بلند شود، آب كمر از جريان مى‏افتد، مفاصل، سست مى‏شوند و ضعف و سِل به دنبال مى‏آورد. امّا نوره، آب كمر را افزون مى‏سازد، بدن را تقويت مى‏كند، بر پيهِ كليه‏ها مى‏افزايد و بدن را چاق مى‏كند.(1)

امام صادق عليه السّلام: پيامبر خدا در هر جمعه، موى زهار و زير سرين را نوره‏مى‏كشيد.

امام صادق عليه السّلام: زدودن موها با تيغ در هر هفت روز، و با نوره در هر پانزده روز پسنديده است.

امام صادق عليه السّلام: سنّت در مورد نوره، آن است كه هر پانزده روز يك‏بار انجام شود. اگر بيست روز بر تو گذشت و اين كار را انجام ندادى و هيچ‏چيز هم براى خريد آن نداشتى، به حساب خداوند قرض كن.

الكافى- به نقل از عبد الرحمن بن ابى عبد اللّه-: روزى با امام صادق عليه السّلام به حمام رفتم. به من فرمود: «اى عبد الرحمن! موزدايى كن.»

گفتم: چند روز پيش موهاى خود را زدوده‏ام.

فرمود: «موزدايى كن؛ چراكه اين يك طهارت است».

امام صادق عليه السّلام: يك‏بار نوره كشيدن در تابستان، از ده بار در زمستان بهتر است.[2]

 

[1] محمدى رى شهرى، محمد، دانشنامه احاديث پزشكى (رى شهرى)، 2جلد، مؤسسه علمى، فرهنگى دار الحديث – قم، چاپ: ششم، 1385 ه.ش.

[2] دريايى، محمد، طب الصادق عليه السلام (دريايى)، 1جلد، نشر حاذق – قم، چاپ: هفتم، 1389 ه.ش.

به نقل از خبرگزاری تسنیم

همچنین ببینید

گل گندم

خواص گل گندم از زبان یوسف اصغری

یوسف اصغری درباره خواص گل گندم, اظهار داشت: چون گیاه گل گندم بیشتر در مزارع …

4 دیدگاه

  1. سلام
    این پودر را از کجا میتوان خرید؟؟با تشکر

  2. بوعلی باب سلامتی

    از عطاری های سراسر کشور

  3. عرض سلام . برای من یه سوال پیش اومده که اگر واجبی میتونه مو هارو از بین ببیرد پس چرا مردم به آن توجهی ندارند و به لیزر و مواد شیمیایی روی آورده اند؟

  4. بوعلی باب سلامتی

    واجبی فقط به عنوان تیغ طبیعی استفاده میشود