سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / تقویت معده با سقز کوهی

تقویت معده با سقز کوهی

سقز کوهی
نام‏هاى دیگر سقز کوهی: ون لکی- مصطکى شیرازى- قندرون- سغوز- غزه- آدامس کلخان- چاتلانقوش- شاقلانقوش- چاتانقو- الک‏ماى- کندر آبى- بیریزه- بن- بنه- بنشت- بنک- بطم‏الحضر- و نوشک- بطم- علک البطم.

مشخصات سقز کوهی: سقز نوعى رزین روغنى است که از درختى از خانواده ‏Anacardiaceae ، به نام درخت سقز استخراج مى‏ شود. بدین‏ طریق که در فصل گرما به تنه درخت زخم مى ‏زنند تا شیره درخت از محل شکاف خارج شود و این شیره را که حالت خمیرى دارد گرفته و آن را تصفیه مى‏ کنند و به بازار عرضه مى ‏نمایند. سقز خمیر سفت و کرم رنگى است که اگر با دست کشیده شود کش مى‏ آید ولى اگر روى آن ضربه وارد کنیم مى‏ شکند. سقز در حالت سرد بودن خشک و در اثر گرما نرم مى‏ گردد.

سقز کوهی
سقز کوهی

طبیعت سقز کوهی: نسبتا گرم و خشک است.

خواص درمانى سقز کوهی:

۱- تقویت معده با سقز کوهی به اندازه یک فندق از آن را بلع نمایید. بادبر است، براى تقویت هاضمه و ازدیاد ترشح ادرار مفید است.

۲- هفتاد و پنج گرم از سقز کوهی را با ۱۵۰ گرم پیه آب‏کرده جگر بز مخلوط کنید و گرم نموده سه تا هفت شب موقع خواب کمى از آن را بخورید و بخوابید. سرفه که از رطوبت باشد یا سرفه‏اى که با گرفتن قلب همراه باشد را تسکین مى ‏دهد و گرفتگى قلب را درمان مى‏ کند.

۳- سقز کوهی را مثل آدامس دائم در دهان بجوید و آب آن را فروبرید. معده را تقویت مى ‏کند، براى تنقیه حلق از اخلاط لزج نافع است.

۴- اگر سقز کوهی را روى موضع بگذارید استخوان یا خار یا تیغ یا چوب که در پوست فرورفته باشد را بیرون مى ‏آورد.

۵- بیست گرم از سقز کوهی را در یک لیوان آب بپزید و ضماد کنید. براى رفع چربى پوست مفید است.

۶- اگر سقز کوهی را با زرده تخم‏ مرغ کمى برشته کنید و با سندروس مخلوط نمایید. در استعمال خارجى براى التیام اعضاى شکسته شده پس از جا انداختن عضو مفید است و در رویاندن گوشت زخمها نیز کمک مى‏ کند.

تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
آدرس سایت ما: www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

انیسون

تقویت دهانه معده با انیسون

تقویت دهانه معده با انیسون انیسون برای تقویت دهانه معده افراد که زیاد دچار رفلاکس …