سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / روش‏هاى کنترل سرماخوردگى با رژیم‏ هاى غذایى‏

روش‏هاى کنترل سرماخوردگى با رژیم‏ هاى غذایى‏

روش‏هاى کنترل سرماخوردگى با رژیم‏ هاى غذایى‏
رژیم‏ هاى غذایى‏ یکی از راهای مهم برای درمان سرماخوردگی می باشد که اغلب خانواده ها از آن غافل هستند
در ادامه این مقاله راهای پیشگیری و درمان سرماخوردگی را بررسی می کنیم

یکى از مؤثرترین راه‏هاى اجتناب از سرماخوردگى و انفلوانزا، عدم تماس با آبریزش از بینى اطفال و اشخاص مبتلا و دور بودن از عطسه همکاران بیمار و سرفه اشخاص مبتلا در کوچه و خیابان- به‏ خصوص اگر حفاظى در مقابل دهان و بینى ندارند- و عدم شرکت در مجامعى است که عده‏اى اشخاص مبتلا به انفلوانزا در آن شرکت دارند. از نظر رژیم غذایى باید سعى شود حتى الامکان از رژیمى که به تقویت سیستم دفاع طبیعى بدن کمک مى ‏کند استفاده شود. خوشبختانه تعداد زیادى از انواع مواد غذایى وجود دارند که در این دوره به انسان کمک مى‏ کنند. تحقیقات کارشناسان نشان مى ‏دهد که برخى از غذاهایى که اغلب ما همه ‏روزه مى‏ خوریم داراى ترکیبات شیمیایى توانایى هستند که مى‏ توانند بر ضد فعالیت ویروس‏ها مؤثر باشند.

به‏طور کلى نقطه شروع و آغاز بیمارى‏ سرماخوردگى و انفلوانزا از زمانى است که تعداد معدودى ویروس به داخل بدن انسان راه مى‏ یابند و همین‏که مستقر شدند فعالیت خود را براى تکثیر آغاز مى‏ کنند. اگر در این مرحله، سیستم دفاع طبیعى بدن با آنها مقابله نکند و از تکثیر آنها جلوگیرى ننماید، تعداد آنها با سرعت زیادى افزایش مى‏ یابد و به احتمال زیاد پس از چند روز ممکن است کانون‏هاى عفونى ایجاد شود و ناچار شوند با استفاده از آنتى ‏بیوتیک‏هاى قوى که عوارض زیادى دارد عفونت را سرکوب کنند.

نقش میوه‏ ها و سبزى‏ ها در کنترل سرماخوردگى:
یکى از راه‏هایى که از هجوم و تکثیر لجام‏ گسیخته ویروس‏ها جلوگیرى مى ‏کند خوردن میوه‏ ها و سبزى‏ هاست. زیرا میوه‏ ها و سبزى‏ ها و حبوبات داراى انواعى از ترکیبات شیمیایى هستند که به کمک سیستم دفاع طبیعى بدن آمده، با تقویت سیستم، ویروس‏ها را از بین برده، از توسعه حملات بیمارى ‏زاى ویروس‏ها جلوگیرى مى‏ کنند.
تحقیقات علمى نشان مى ‏دهد که در تعداد زیادى از میوه‏ ها و سبزى ‏ها ماده مفیدى بنام گلوتاتیون‏ وجود دارد که با تحریک سیستم دفاع طبیعى بدن موجب آزاد شدن تعداد زیادى‏ سلول‏هاى ویروس‏خوار به نام ماکروفاژ مى‏ شوند. سلول‏هاى ماکروفاژ سلول‏هاى تخصصى ضد ویروس هستند که ویروس‏ها را در بند کرده، از بین مى‏ برند.

مواد غذایى نظیر هندوانه، مارچوبه، کدو حلوایى و گریپ‏ فروت از منابع غنى ماده مفید گلوتاتیون هستند. و در درجه بعد بامیه، مرکبات، گوجه‏ فرنگى، سیب ‏زمینى، گل کلم، کلم بروکلى، کلم تکمه ‏اى، طالبى، توت‏ فرنگى و هلو نیز منابع خوبى هستند.

ترکیب شیمیایى بسیار مفید دیگرى که در اغلب میوه‏ ها و سبزى ‏هاى تازه خام وجود دارد، ویتامین‏C است. طى سال‏ها در محافل پزشکى رسمى این بحث مطرح بود که آیا ویتامین‏C براى پیشگیرى سرماخوردگى مؤثر است یا خیر و هنوز هم اتفاق‏ نظر در این بحث وجود ندارد. ولى عملا تجربه شده است که وقتى دچار سرماخوردگى شده و ناراحت هستید خوردن ویتامین‏C براى رفع علامت سرماخوردگى مؤثر است و کمک مى ‏کند که سرماخوردگى با سرعت بیشترى رفع شود. ویتامین‏C مقدار هیستامین را کاهش مى ‏دهد. هیستامین ترکیبى شیمیایى است که در بدن انسان توسط سیستم دفاع طبیعى بدن آزاد مى‏ شود و مسئول قسمتى از علایم و ناراحتى‏ هاى انفلوانزا از جمله احساس پرى و کوفتگى است و در عین حال به نظر مى ‏رسد ویتامین‏C براى استحکام جدار سلول‏هاى سفید خون که براى مبارزه با عفونت نقش مهمى دارند خیلى مؤثر است.

محققان دانشگاه هلسینکى در فنلاند پس از بررسى گزارش نتایج ۲۱ طرح تحقیقاتى که ظرف چند سال انجام شده، به این نتیجه رسیده‏ اند که اگر در آغاز دوره سرماخوردگى روزانه ۱۰۰۰ میلى‏گرم ویتامین‏C خورده شود علایم و ناراحتى‏ هاى سرماخوردگى و دوره این بیمارى ۲۳ درصد کاهش خواهد یافت. براى این کار باید هر روز مقدار زیادى مرکبات و کلم بروکلى و سایر مواد غذایى که منبع سرشار ویتامین‏C هستند خورد تا این مقدار ویتامین‏C تأمین شود. دکتر وان سانگ‏ ، دانشیار گروه تغذیه انسان در دانشگاه ایالتى میشیگان مى‏ گوید در آن موارد بهترین روش آن است که از مقدار کافى عصاره میوه ‏ها و سبزى ‏ها استفاده شود؛ مثلا عصاره پرتقال و گریپ‏ فروت که در هر ۲۰۰ گرم در حدود ۶۰ میلى‏ گرم ویتامین‏C دارند انتخاب خوبى است.

نقش سیر در کنترل سرماخوردگى:
در تمام ادوار تاریخ که اطلاعات مکتوبى در دست است از سیر به عنوان ضدعفونى‏ کننده براى درمان عفونت‏ها استفاده شده است. در حال حاضر شواهد علمى بسیارى نشان مى ‏دهد که خوردن سیر براى حمایت بدن در مقابل سرماخوردگى و انفلوانزا بسیار کمک مى‏ کند. سیر داراى تعداد زیادى ترکیبات شیمیایى فعال است که از جمله مهمترین آنها دو ترکیب به نام‏هاى آلى ‏سین‏ و آلى ‏ئین‏ نشان داده‏ اند که مستقیما در کشتن و از بین بردن اجرام عفونى بسیار مؤثرند. به‏ علاوه به نظر مى‏ رسد که سیر با تحریک سیستم دفاع طبیعى بدن موجب مى‏ شود که هرچه بیشتر سلول‏هاى کشنده طبیعى‏ آزاد شده و وارد معرکه ضد ویروس شوند و تعداد زیادى جرم‏ هاى عفونى را از بین ببرند.

به نظر دکتر السون‏هاس‏ مدیر مرکز تحقیقات پیشگیرى هاى پزشکى در کالیفرنیا و مؤلف کتاب «با تغذیه صحیح سالم بمانید» براى اینکه از خواص ضد عفونى سیر استفاده شود باید به مقدار کافى مصرف شود. براى مثال، براى ضد عفونى مؤثر در سرماخوردگى و انفلوانزا باید روزانه در حدود یک سیر کامل که شامل چند حبه یا دنده سیر است خورده شود ولى مشکل در این است که خوردن این مقدار سیر خام براى اغلب‏ اشخاص بسیار سخت است. و طبق نظر دکتر زیمنت، استاد پزشکى در دانشگاه کالیفرنیا (لس‏ آنجلس) متأسفانه اگر سیر پخته شود و حرارت زیاد ببیند تا نرم شود برخى از مواد شفابخش آن از بین مى‏ رود ولى در هرحال بازهم براى مقابله با جرم‏هاى عفونى تا حدودى مؤثر است.

مایعات گرم‏ در کنترل سرماخوردگى:
تحقیقات نشان مى ‏دهد که خوردن یک لیوان چاى داغ به دنبال یک کاسه سوپ جوجه داغ از مؤثرترین درمان‏هاى خانگى براى سرماخوردگى و انفلوانزا است. و اگر سوپ داغ با کمى فلفل قرمز تند ساییده و یا سایر ادویه تند خورده شود به از بین بردن گرفتگى و کونژسیون و همچنین تقویت سیستم دفاع طبیعى بدن بسیار کمک مى‏ کند. دکتر استیون موستا ، رئیس انجمن تحقیقات پیشگیرى بیمارى‏ هاى ذات الریه و انفلوانزا در ایالت دنور امریکا مى‏ گوید چاى داراى ترکیباتى است به نام تئوفیلین‏ که براى باز کردن گرفتگى مؤثر است.
به ‏علاوه در چاى مقدارى ماده مفید کورستین‏ وجود دارد که به مهار کردن تکثیر ویروس‏ها بسیار کمک مى‏ کند.

نقش نخود در کنترل سرماخوردگى:
در نخود مواد بسیار مفیدى از جمله ویتامین‏C و فایبر و کلروفیل یافت مى‏ شود و این دانه را در ردیف دانه‏ هاى بسیار شفابخش درمانى قرار مى ‏دهد. در نیم پیمانه نخود پخته در حدود ۴ گرم فایبر وجود دارد. نخود براى کاهش علامت‏ها و ناراحتى‏ هاى سرماخوردگى بسیار مؤثر است. براى اینکه مواد مفید نخود در جریان پختن از بین نرود نباید آن را در غرقاب پخت زیرا مواد آن در حرارت زیاد آب شسته و خارج مى‏ شود.
بهترین راه پختن نخود، روش پختن با بخار است

لیموترش‏ در کنترل سرماخوردگى:
ویتامین‏C یکى از مفیدترین موادى است که براى کنترل انواع ناراحتى ‏ها به انسان کمک مى‏ کند. از جمله در فصل‏هاى سرد سال، ویتامین‏C بیشتر از هر چیز مورد تقاضاست. خوشبختانه لیموترش منبع غنى ویتامین‏C و مواد معدنى است که در پیشگیرى و کنترل بیمارى‏ ها سهم بسزایى دارند.
ویتامین‏C مقدار هیستامین را کاهش مى ‏دهد و به عبارت دیگر نوعى ضد هیستامین طبیعى و ملایم است. هیستامین از ترکیب‏هاى شیمیایى طبیعى‏ بدن است که ممکن است موجب قرمز شدن چشم و آبریزش از بینى و اشک چشم شود. با خوردن عصاره لیموترش تازه مى‏ توان با این عوارض سرماخوردگى مقابله کرد. در یک لیموترش نسبتا بزرگ در حدود ۴۵ میلى‏گرم ویتامین‏C وجود دارد که ۷۵ درصد نیاز روزانه بدن را تأمین مى‏ کند. در فراورده‏ هاى غذایى که براى کنترل سرماخوردگى تهیه مى‏ شود- نظیر سوپ جوجه- عصاره لیموترش تازه سهم زیادى در افزایش تأثیر درمانى آنها دارد.

سوپ جوجه‏ در کنترل سرماخوردگى:
سوپ جوجه علایم و ناراحتى‏ هاى سرماخوردگى را سریعا کاهش مى ‏دهد؛ حرارت آن جریان ترشحات مخاط بینى را تسهیل مى ‏کند و قبل از اینکه جرم‏هاى میکروبى وقت کافى براى استقرار و تکثیر داشته باشند آنها را خارج مى‏ سازد. جالب این است که این اثر شفابخش تنها ناشى از حرارت سوپ جوجه نیست زیرا آب داغ به تنهایى چنین اثرى ندارد و تنها از حرارت سوپ جوجه چنین اثر شفابخشى دیده مى‏ شود. ظاهرا اثر شفابخش سوپ جوجه در عطر و بوى خوش و طعم دلپذیر آن نهفته است که این شرایط را آب داغ ندارد و قطعا در سوپ جوجه ماده شفابخشى وجود دارد که منشأ این خاصیت است.

دکتر استفن رنارد ، استاد گروه پزشکى داخلى در دانشگاه نبراسکا در تحقیقى که در مورد اثر سوپ جوجه خانگى انجام داده، دریافته است که سوپ جوجه فعالیت نوتروفیل‏ها را کاهش مى دهد. نوتروفیل‏ها گلبول‏هاى سفید خون هستند که در مواقع سرماخوردگى به محل التهاب جلب شده، موجب ایجاد و تشدید ترشحات مخاطى و تحریک مجارى هوا مى ‏شوند.

محققان ضمنا فکر مى‏ کنند که قسمتى از خواص شفابخش سوپ جوجه ممکن است در نفس ساختمان جوجه نهفته باشد. از جمله طبق نظر دکتر زیمنت‏ ، استاد پزشکى در دانشگاه کالیفرنیا در لس ‏آنجلس، در جوجه نوعى اسید آمینه به نام سیستئین‏ یافت مى‏شود که از نظر ترکیب شیمیایى و خاصیت، شبیه داروى استیل سیستئین‏ است و معمولا در پزشکى رسمى از استیل- سیستئین براى درمان بیماران مبتلا به برونشیت و سایر عفونت‏هاى مجارى تنفسى استفاده مى شود. دکتر زیمنت مى‏ گوید اصولا ماده استیل سیستئین بدوا به ‏طور طبیعى از پرها و پوست جوجه گرفته شده است. دکتر زیمنت که از محققان معروف سرماخوردگى و انفلوانزاست و سال‏هاى متمادى‏ در این رشته از بیمارى‏ ها تجربیاتى دارد، یک پزشک انگلیسى است که پس از سال‏ها طبابت در انگلستان به امریکا مهاجرت کرده و در دانشگاه کالیفرنیا در سمت استاد و در عین حال رئیس گروه بیمارى‏ هاى هاضمه اشتغال دارد. او همچنین کتاب‏هاى متعددى در این زمینه نوشته است.

دکتر زیمنت مى ‏گوید در آب و هواى بسیار نامناسب انگلستان که مردم آن در اعتیاد به دخانیات و سرماخوردگى مشهورند بیمارى سرماخوردگى و برونشیت آن‏چنان شایع است که خودشان آن را بیمارى انگلیسى‏ مى‏ نامند، علت آن است که مردم معمولا بیشتر از غذاهاى ساده و غیرتند استفاده مى ‏کنند. ولى در کالیفرنیا بیشتر غذاهاى مکزیکى و تایلندى و هندى تند و تیز با ادویه تند مصرف مى‏ شود که براى ریه مفید است.
ازاین ‏رو بیمارى‏ هاى ریوى در آنجا خیلى کم است.
آمار نشان مى‏ دهد که مکزیکى‏ ها و تایلندى‏ ها و هندى‏ هاى ساکن کالیفرنیا به‏ رغم اعتیاد شدیدى که به دخانیات دارند، بااین‏حال بسیار کم به برونشیت مبتلا مى ‏شوند، زیرا صرف‏ نظر از هواى ملایم کالیفرنیا، آنها از غذاهاى تهیه شده با گیاهان گرم و تند و تیز استفاده مى‏ کنند.

دکتر زیمنت توصیه مى ‏کند هر وقت به سرماخوردگى مبتلا مى‏ شوید بلافاصله در شروع‏ بیمارى و قبل از اینکه ویروس‏ها مستقر شده و تکثیر یابند یک قاشق مرباخورى ترب تند و یا نیم قاشق مرباخورى فلفل قرمز تند ساییده شده را در یک لیوان آب داغ با کمى عسل خام مخلوط کرده، سر بکشید و نتیجه فورى آن را براى رفع ناراحتى سرماخوردگى و حلق و گلو ببینید؛ و یا از یک سوپ جو که مقدارى سیر و مقدارى فلفل قرمز تند در آن ریخته شده باشد استفاده کنید.

به‏ نظر دکتر زیمنت، غرغره آب گرم که حدود ۱۰ قطره سس تند در آن ریخته شده باشد نیز مؤثر است به خصوص که به رفع گرفتگى سینوس‏ها هم کمک مى‏ کند.

دکتر پل بوسلاند استاد گروه باغبانى دانشگاه ایالتى لاس کروسز در نیومکزیکو و بنیان‏گذار مؤسسه تحقیقات آثار درمانى فلفل قرمز تند در آن دانشگاه مى‏ گوید که براى استفاده از خواص درمانى فلفل قرمز تند نیازى نیست که مقدار زیادى مصرف شود. تنها کافى است حدود نصف قاشق مرباخورى فلفل قرمز تند سایید شده یا ۱۰ قطره سس تند فلفل قرمز را در یک کاسه سوپ جوجه داغ بریزید و میل کنید. این روشى است که در نیومکزیکو در موارد سرماخوردگى عمل مى‏ شود و همیشه نتیجه خوبى دارد.

گیاهان تند و گرم از قرن‏ها پیش در طب سنتى در موارد سرماخوردگى و برونشیت تجویز مى ‏شده و از خردل براى این ناراحتى ‏هاى ریه استفاده مى‏ شده است. تقریبا تمام پزشکان طب سنتى ایرانى و چینى و یونانى استفاده از سیر را براى رفع ناراحتى‏ هاى سینه تجویز مى‏ کردند و خردل را براى آسم و سرفه و التهاب سینه به کار مى‏ بردند زیرا براى اخراج اخلاط چسبنده بسیار مؤثرند. در موارد برونشیت‏هاى مزمن که اغلب در اثر دخانیات ایجاد مى‏ شود، اخلاط خیلى سفت و چسبنده مى ‏شود و به دیواره مجارى تنفسى مى ‏چسبند و تارهاى تنفسى نیز در اثر این بیمارى خاصیت مقاومت و نیروى ایجاد ترشحات علیه اخلاط را از دست مى‏ دهند. درنتیجه سرفه‏ هاى شدید ایجاد و پس از مدتى عفونى مى‏ شود و مجارى عبور هوا متورم شده، تنفس مشکل مى‏ شود.

پزشکان طب سنتى معتقدند که گیاهان تند خاصیت از جا کندن اخلاط را دارند و به ‏علاوه اخلاط را رقیق کرده، آن را خارج مى ‏سازند. داروهاى جدیدى که براى اخراج اخلاط ساخته شده ‏اند نیز در مورد خواص آنها غالبا نوشته مى ‏شود: موکوکینتیک‏ ؛ یعنى خلطآور.

دکتر زیمنت نظریه تأثیر گیاهان تند و گرم را چنین تشریح مى‏ کند: یک گیاه تند همین‏که وارد معده شود گیرنده ‏ها را تحریک کرده، یک سیگنال‏ از طریق عصب واگوس‏ به مغز مى ‏فرستد که فورا به ریه‏ ها منعکس مى شود و در آنجا غدد برونشیتى را تحریک مى‏ کند تا ترشحات خود را افزایش دهند. از آنجا که اعصاب در تمام طول مجارى از دهان تا معده نیز تحریک مى ‏شوند این عکس ‏العمل موجب تحریک غددى که مسئول ترشحات و ریزش آب از چشم و بینى هستند نیز مى‏ شود. این ترشحات باعث رقیق شدن و شل شدن اخلاط و کنده شدن و خروج آنها از بینى و سینوس ‏ها مى ‏شود. در ریه‏ ها رقیق شدن اخلاط، بلغم را شل مى ‏کنند و یا موجب مى ‏شوند که غدّه ‏ها کمتر اخلاط سفت چسبنده تولید کنند و درنتیجه براحتى خارج مى ‏شوند.

ترکیب شیمیایى در فلفل قرمز که باعث تحریک ترشحات و پاک کردن بینى مى ‏شود، ماده ‏اى است به نام کاپسایى‏ سین‏ که تند و تیزى فلفل قرمز تند ناشى از آن است. زیمنت اضافه مى ‏کند که کاپسایى- سین از مشتقات ترکیبى گروه داروهاى شیمیایى به نام گائى ‏فنزین‏ است و داروى گائى‏ فنزین یک داروى سینه است که ماده فعال ۷۵ درصد داروهاى سینه ‏اى و همچنین سایر اکسپکتوران‏ها نظیر روبى- توسین‏ و شربت ویکس و آکتى ‏فد و نظایر آن را تشکیل مى ‏دهد. و خردل و ترب تند و کارى و سیر نیز نظیر همین اثر را دارند و غدد ترشحى برونش‏ها را تحریک مى‏ کنند.

یکى از مهمترین داروهاى سینه ‏اى زیمنت، سیر است. او معتقد است که سیر در درمان سرماخوردگى غوغا مى‏ کند. در سیر ماده‏اى به نام آلى‏ ئین وجود دارد که خیلى نزدیک به داروى شیمیایى اس- کربوکسى میتل سیستئین‏ یا موکودین‏ است که از داروهاى معروف و مؤثر اروپایى براى تنظیم اخلاط هستند. سیر اگر با ویتامین‏C خورده شود از آنها نیز بیشتر مؤثر است زیرا ویتامین‏C کمک مى‏ کند که ماده آلى ‏ئین سیر به یک ترکیبى که از نظر شیمیایى خیلى شبیه موکودین است تبدیل شود.

براى تأثیر بیشتر سیر توصیه مى ‏شود که دنده ‏هاى خام سیر بدون اینکه خرد شوند مصرف و خورده شود و یا اگر بلع و خوردن سیر خام خرد نشده که سفت است مشکل است، براى چند ثانیه در حرارتى که آن را نرم کند گذارده شود. به این ترتیب مانع از تبدیل ماده آلى‏ ئین به آلى ‏سین که خواص دیگرى دارد مى‏ شویم. زیرا سیر اگر در خارج از دهان خرد شود آلى ‏ئین آن به آلى‏ سین تبدیل مى‏ شود. بدیهى است که آلى‏ سین نیز قسمت عمده خواص دارویى را داراست ولى از نظر خاصیت سینه ‏اى ضعیف‏ تر از آلى‏ ئین است. در خردل ماده‏اى به نام آلیل ایزوتیوسیانات‏ وجود دارد که شبیه آلى ‏ئین سیر است.

توصیه زیمنت این است که اگر سرماخوردگى یا مشکل سینوس و یا احتقان ریه و یا آسم و برونشیت و عسر النفس دارید و یا اگر فکر مى ‏کنید در معرض ابتلا به هریک از اینها هستید، از سوپ و غذاهاى داغ توأم با گیاهان تند استفاده کنید.

بدیهى است اگر کسى به تمام یا برخى از گیاهان تند حساسیت داشته باشد متأسفانه از آن گیاه حساسیت ‏زا نمى‏ تواند استفاده کند و مصرف این نوع گیاهان را باید با مشورت کارشناس انجام دهد.

براى تهیه سوپ جوجه طبى، دکتر زیمنت و سایر کارشناسان نسخه ‏هایى را پیشنهاد کرده ‏اند که در اینجا به تعدادى از آنها اشاره مى‏ شود.
روش تهیه سوپ جوجه‏ در کنترل سرماخوردگى:
الف) تهیه آب مرغ‏
یک جوجه را پس از تمیز کردن و پوست کندن قطعه ‏قطعه کرده، در ظرف بزرگى با مقدار کافى آب سرد مى‏ ریزند به صورتى ‏که آب روى آن را بگیرد.
یک هویج و یک پیاز درشت و چند دنده سیر و یک یا دو عدد برگ ‏بو و کمى زردچوبه و نمک به آن‏ اضافه کرده، چند ساعت حرارت مى‏ دهند تا خوب پخته شود. سپس آن را از روى آتش برداشته، از صافى رد مى‏ کنند تا گوشت و سبزى‏ هاى داخل آن خارج شود. مایع به‏ دست آمده را کنار مى‏ گذارند تا سرد شود و براى اینکه چربى آن گرفته شود آن را در یخچال قرار مى‏ دهند. پس از گذشت یک شب، یک ورقه قشر چربى روى سوپ ظاهر مى ‏شود که آن را برمى ‏دارند. مایعى که به این ترتیب تهیه مى‏ شود، مایه تهیه سوپ جوجه است که در ایران اصطلاحا به آن آب مرغ مى ‏گویند.

ب) تهیه سوپ جوجه طبق نسخه دکتر زیمنت براى بزرگسالانى که پرهیز از چربى دارند.
مواد مورد نیاز:
– در حدود یک لیتر آب مرغ بى‏ چربى که طبق دستور پیش ‏گفته تهیه شده باشد.
– یک عدد سیر که داراى حدود ۱۵ دنده باشد.
– ۵ شاخه جعفرى خردشده‏
– ۶ شاخه گشنیز خردشده‏
– یک قاشق مرباخورى فلفل قرمز تند ساییده شده (اگر به فلفل حساسیت نباشد)
– مقدارى برگ‏هاى نعناى خردشده‏
– مقدارى برگ‏هاى ریحان خردشده‏
– یک قاشق پودر کارى‏
سیر و پیاز را پوست کنده، با سایر سبزى‏ ها خرد کرده، داخل آب مرغ نموده، حرارت مى دهند تا آماده شود. این سوپ را ممکن است چهار قسمت کرده، هر قسمت را در شروع یک غذا به‏ طور گرم مصرف کرد. در جریان حرارت دادن سوپ مرغ، استنشاق بخار آن نیز براى باز کردن کوفتگى ‏هاى بینى و سینوس‏ها مؤثر است.

نسخه دیگرى از دیگر کارشناسان براى تهیه سوپ مرغ مورد استفاده کودکان و جوانان‏
مواد لازم:
– در حدود ۲ لیتر آب مرغ‏
– ۲۵۰ گرم ماکارونى تازه‏
– شش دنده سیر
– یک عدد غده تازه زنجبیل که پوست آن گرفته و به چند قطعه تقسیم شده باشد.
– سه عدد غلاف فلفل قرمز تند خشک‏
– دو عدد پیاز که چند قطعه شده باشد.
– ۲۴۰ گرم سینه مرغ که پوست آن گرفته شده و به قطعات کوچک تقسیم شده باشد.
– چهار عدد پیازچه که ریز خرد شده باشد.
– و مقدارى زردچوبه و نمک.
ابتدا ماکارونى را در آب‏جوش ریخته و پس از آماده شدن کنار مى ‏گذارند. سپس در ظرفى آب مرغ را مخلوط با سیر، زنجبیل، فلفل قرمز، پیاز و ادویه حرارت مى‏ دهند تا جوش بیاید و آتش زیر آن‏ را کم کرده، مى‏ گذارند تا ۱۰ دقیقه ریزریز بجوشد.
پس از آن قطعات مرغ را اضافه مى‏ کنند و حرارت مى‏ دهند تا پخته شود. در این موقع ماکارونى را به آن اضافه مى‏ کنند و کمى حرارت مى ‏دهند تا آماده شود. در آخر قطعات زنجبیل تازه و غلاف فلفل قرمز را از سوپ بیرون مى‏ آورند و سوپ را در کاسه‏ ها ریخته، پیازچه‏ هاى خردشده را روى آن مى ‏ریزند.

این سوپ جوجه براى شش وعده کافى خواهد بود که باید هربار به‏ طور گرم از آن مصرف شود.
در نسخه دیگرى، مقدارى بامیه و سیب ‏زمینى نیز به سوپ جوجه اضافه مى‏ کنند. و در نسخه دیگرى براى تهیه سوپ جوجه از مواد زیر استفاده مى ‏شود: جو پوست ‏کنده ۵۰ گرم، هویج ۵۰۰ گرم، نخود ۵۰ گرم، کرفس یک شاخه خرد شده، پیاز متوسط دو عدد خرد شده، سیب ‏زمینى متوسط دو عدد، سیر یک عدد شامل چند دنده، و فلفل قرمز تند و کم رنگ.
این سوپ پس از پخته شدن باید با آب لیموترش تازه خورده شود. این سوپ در عین حال نوعى آش جو است که به عنوان غذاى اصلى نیز مصرف مى‏ شود.

دم‏کرده‏ هاى گیاهى نیز براى کنترل سرماخوردگى و انفلوانزاى ساده استفاده کنند مى‏ توانند از گیاهان دارویى نظیر چهار گل ،آویشن ،پونه ،نعنا ، ریشه شیرین ‏بیان، زنجبیل، انیس، خطمى، و پوست بید استفاده نمایند. در گیاه ریش بز یا افدرا دو ماده فعال مفید وجود دارد به نام افدرین‏ و پزودوافدرین‏ . ماده پزودوافدرین آن‏چنان مؤثر است که در ساختن برخى داروهاى بدون نسخه سرماخوردگى نظیر سودافد به ‏کارمى ‏رود.

تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

خواص شلغم و خاصیت آنتی بیوتیک شلغم

خواص شلغم و خاصیت آنتی بیوتیک شلغم: خواص شلغم‏ در طب مدرن و طب سنتی: …