سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / بهار فصل پاکساز اخلاط فاسد

بهار فصل پاکساز اخلاط فاسد

بهار فصل پاکساز اخلاط فاسد در طب سنتی می باشد
در طب سنتی و طب اسلامی و ایرانی تاکید تمام طبیبان بر این است که در فصل بهار بدن را از اخلاط فاسد پاکسازی کنیم

راه های پاکساز اخلاط فاسد به شرح زیر می باشد
-انجام حجامت، فصد(رگ زنی)، زالو درمانی برای پاکساز اخلاط فاسد

-مصرف شربت های چون شربت اخلاط ثلاثه، شربت ثلاث، شربت مصفای مغز و قلب، شربت مصفای خون برای پاکساز اخلاط فاسد مفید هستند

-مصرف سبزیجات و تره های کوهی چون کنگر، شنگ، پغازه و تره های کوهی برای پاکساز اخلاط فاسد

-مصرف مسهل های عام و گیاهان دارویی ملین هفته ای یک الی ۲ بار برای پاکساز اخلاط فاسد بسیار مفید است

پاکسازی بدن در فصل بهار
پاکسازی بدن در فصل بهار

در بهاران چه میگذرد؟
فصل بهار روح زمانها است و اول این فصل ماه آزار است (ماههاى رومى) در این ماه شب و روز پاکیزه و معطر است، زمین نرم مى ‏شود و غلبه بلغم از میان میرود و خون بهیجان مى ‏آید.
طب و بهداشت صحیح و کامل آنست که گردش زمان و تأثیر هواهاى مختلف فصول را در بدن منظور داشته باشد و بمقتضاى آنها تعیین وظیفه کند زیرا محسوس است که تأثیر فصلها فقط در مزاج درختان و سبزه‏ها نیست بدن آدمى نیز در تحت تأثیر و تربیت آنها است همان فعل و انفعالاتى که در مزاج نباتات پدید مى‏ آید در مزاج انسان نیز پیدا مى‏ شود.

اگر چهار فصل را عبارت از یک موجود زنده فرض کنیم پائیز و زمستان و تابستان بمنزله جسم و اعضاى پیکر اوست و بهار جان و روان او، در ماه اول این فصل شب و روز هواى خوش پیدا می کند و زمین نرم و آماده پرورش اطفال گیاه می گردد بدن ما نیز نرم و بانشاط و مهیاى ترمیم و تقویت است.

بلغم (یکى از اخلاط چهارگانه) که بر اثر کم شدن عمل تعریق و نیافتن حرارت کافى از خورشید زیاد مى‏ شود در بهار که مسامات بدن باز می گردد و تنفس بیشتر از هواى پاک جبران کمبودى عمل تعریق‏ می نماید قهرا استیلاى آن رو بکاهش میگذارد و چون بلغم که موجب فرسودگى عروق و سلولهاى قرمز خون بود کاسته شد سلولها بتکثیر نسل پرداخته خون بجنبش و هیجان مى‏ آید.

در آغاز بهار چه مى ‏باید خورد؟
در ماه اول بهار بیشتر غذائى که مناسب است عبارتست از خوراکیهاى لطیف و گوشت و تخم مرغ نیم برشت و نوشیدن شربتى که بعدا وصفش خواهد آمد پس از آنکه با آب خالص تعدیلش کرده باشند.
مقصود از خوراکیهاى لطیف چیزهائى است که بآسانى هضم و جذب بدن گردد و مواد زائدش کمتر باشد در فصل بهار چون سلولهاى بدن ما باقتضاى عوامل طبیعى که در آن موجود است بیشتر از سایر فصول در فعالیت ‏اند جهاز بدن سلولهاى مرده را بصورتهاى مختلف خارج کرده و سلولهاى جوان و تازه را جانشین آنها می گرداند قهرا بغذائى بیشتر محتاج است که مصالح ساختمانى تن را سریعتر تهیه کند و فضولات و مواد مدفوعى آن کمتر باشد.

گوشتها در صورتى که با شرائط بهداشت فراهم شوند از جمله همان غذاهاى لطیف است زیرا بدن ما چنان که در جاى خود مسلم شده تقریبا از تمام عناصر وجود ساخته و ترکیب شده است و همه آنها در تجدید مواد بدن (بدل ما یتحلل) لازم است با این فرق که بعضى بى‏ واسطه و بعض دیگر با واسطه داخل بدن مى‏ شوند، خاک و آب خصوص آب دریا تمام مواد لازم را در بر دارند ولى ما نمى ‏توانیم خاک بخوریم و مدام آب بنوشیم ما باید آن مواد را بوسیله گیاه و حیوان وارد بدن‏ کنیم همچنین نمیتوانیم پیوسته گیاهخوار باشیم بلکه قسمتى از املاح لازم را که خاک و آب بگیاه داده باید از حیوان بگیریم خلاصه معده ما بعضى از خوراکیها را مستقیما در خود هضم می کند و برخى باید در معده گیاه هضم شود و هضم دومش در معده ما صورت گیرد بعضى دیگر باید در معده حیوان نیز هضم شود و هضم سومش وظیفه ما خواهد بود.

تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

تقویم حجامت سال ۹۸

سالنامه حجامت ۹۸ و تقویم حجامت سال ۹۸

سالنامه حجامت ۹۸ و تقویم حجامت سال ۹۸ برای انجام حجامت دقت به روز حجامت …