سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / بابونه قویترین داروی تقویت معده در طب سنتی

بابونه قویترین داروی تقویت معده در طب سنتی

بابونه قویترین داروی تقویت معده در طب سنتی می باشد
در اد امه این مقاله به خواص شگرف بابونه در طب سنتی پی می بریم
خواص بابونه:‏
۱٫ نخستین خاصیت طبى گل بابونه این است که مقوى عمومى بدن و مخصوصا مقوى معده است و به هضم غذا کمک مى‏ کند.
بدیهى است هر دارویى که مقوى معده بوده و در هضم غذا تأثیر داشته باشد، مقوى عمومى بدن هم هست، زیرا یکى از علل ضعف بدن، ضعف معده است. ضعف معده باعث کمتر هضم شدن غذاها است که درنتیجه، مقدار کمترى از مواد غذایى جذب بدن مى‏ شود.

از طرف دیگر، طبق یک اصل مسلم فیزیولوژى، هر عضوى که کار مى ‏کند، خون به مقدار بیشتر از معمولى در شرایین و مویرگ‏هاى آن عضو گردش مى ‏کند و در کسانى که معده‏ شان ضعیف است، براى هضم غذا، خون به مدت طولانى ‏تر، متوجه اطراف معده و روده‏ ها مى‏ شود و از توجه به سایر نقاط بدن بازمى ‏ماند. بنابراین، یک نوع کم‏ خونى نسبى، ضمن هضم غذا در این قبیل اشخاص دیده مى‏ شود و همین کم‏ خونى نسبى، به خودى خود، باعث ضعف در کلیه اعضاى بدن مى‏ شود.
دمنوش بابونه
علاوه بر این، کسانى که معده‏ شان به‏ سختى غذا را هضم مى‏ کند، مقدارى از انرژى و قواى ذخیره بدنشان به مصرف هضم غذاها مى‏ رسد و این مسئله نیز در تشدید ضعف بدن تأثیر دارد.

گذشته از این‏ها، کسانى که سوءهاضمه دارند، غذاها در لوله هاضمه آن‏ها بیشتر مانده‏ و بر اثر طول مدت تخمیر پیدا مى‏ کند و مقدارى مواد سمّى که تولید مى‏ گردد جذب آن‏ها به بدن باعث ضعف و کم‏ خونى مى ‏شود. در چنین افراد مبتلا به سوء هاضمه و ضعف معده، مناسب‏تر این است که دارویى به کار برند که اولا، معده آن‏ها را تقویت کند و درنتیجه غذاها به‏ سرعت و سهولت هضم شوند؛ ثانیا، داروى مزبور اثرات مضر بعدى نداشته باشد.
گل بابونه بدون کوچک‏ترین شک، یکى از این داروهاى ایده‏آل است که نوشیدن دم‏کرده آن، معده را تقویت و غذاها را به ‏سرعت و سهولت هضم مى ‏کند و به‏ علت جذب کامل شیره غذاها، در تقویت عمومى بدن مؤثر است. براى این کار همان‏طور که چاى مصرف عمومى و جهانى پیدا کرده است، بابونه نیز باید به‏ منزله چاى در خانواده ‏ها مصرف شود، چنان‏که در اروپا و آمریکا چنین است.
شما هم اگر مى‏ خواهید معده قوى و هضم کامل و بدن سالم داشته باشید همین برنامه را اجرا کنید تا فواید شگرف آن را ببینید، براى حصول بهترین نتیجه دایره المعارف طبى چنین توصیه مى‏ کند:
اگر مى ‏خواهید معده شما به‏ مرور و به ‏اندازه کافى تقویت شود، جوشانده یا خیسانده گل بابونه را به مقادیر کم و در فواصل غذاها به‏ طور مکرر تناول نمایید و مطمئن باشید که از آن نتیجه درخشان و مطلوب خواهید گرفت.
مقدار مصرف آن ۱۰ تا ۲۰ گرم گل بابونه در یک لیتر آب جوشان است که باید مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد، آن‏گاه آن را صاف کرده با کمى شکر شیرین مى ‏کنند. این مقدار گل بابونه خوراک یک شبانه‏ روز است که به‏ تدریج، در فواصل غذا باید میل شود.

۲٫ دومین خاصیت طبى بابونه این است که نفخ معده و قولنج‏ هاى دردناک و تشنجى روده‏ ها را که بر اثر نفخ پیدا مى ‏شود، از بین مى ‏برد.
مى‏دانیم که سوء هاضمه یکى از بزرگ‏ترین علل نفخ معده است که غالبا پس از آن قولنج ‏هاى دردناک پیدا مى ‏شود، زیرا بر اثر دیر هضم شدن غذاها مواد غذایى به مدت بیشترى در معده مانده، حالت تخمیرى پیدا کرده و گاز تولید مى‏ کند. فشار این گاز، غالبا در روده‏ ها تشنج ایجاد کرده، تشنج باعث درد مى‏ شود و یکى از مؤثرترین داروها در این مورد، بابونه است که نفخ معده و روده ‏ها را از بین مى‏ برد.

۳٫ سومین خاصیت طبى بابونه که هانرى لکلرک، از پزشکان سرشناس اروپا، مدافع آن است، درمان کردن میگرن و دردهایى است که در گریپ بروز مى‏ کند؛ از قبیل سردرد، کمردرد و … به شرطى که به مقدار کافى تجویز شود (یک قاشق سوپ‏خورى گل بابونه در ۱۰۰ سانتى‏متر مکعب آب جوشان، دم کرده و میل کنند). علت از بین رفتن و آرامش درد این است که بابونه اثر بى‏ حس کنندگى و ضد تشنج دارد.

۴٫ چهارمین خاصیت طبى بابونه، که شاید فواید دیگر آن را تحت ‏الشعاع قرار دهد، خاصیت ضد میکروبى و ضد ورم و ضد عفونى کنندگى آن است، و آن به‏ علت وجود یک یا چند آنتى ‏بیوتیک قوى در آن است. بینگ‏ این مطلب را قبل از دیگران ثابت کرده و نشان داده است که بابونه ضد عفونى کننده دستگاه تنفس و از بین برنده ورم‏هاى مخاطى و نابود کننده ترشحات چرکى مخاطها است و به این جهت است که آن را در ورم روده (کولیت) تجویز کرده که بر اثر تراکم مواد مدفوع در روده بزرگ و ایجاد یبوست در آن بروز مى‏ کند وى نتیجه خوبى نیز از آن گرفته است. از آن مهم‏تر درمان ورم مخاط گلو در آنژین‏ها است که امروزه به وسیله بابونه در سراسر اروپا متداول است.
پس از خوردن دم‏کرده بابونه، گلبول‏هاى سفید خون سه برابر شده و التهابات و ترشحات چرکى مخاطها درمان مى‏ شود.

۵٫ پنجمین خاصیت بابونه، خاصیت ضد کرم است. اگر یک قاشق سوپ‏خورى گل بابونه را در یک فنجان آب، به مدت پنج دقیقه بجوشانند سپس پنج دقیقه دم کنند و صبح ناشتا آن را تناول کنند و به همین طریق، ظهر و شب، نیم ساعت قبل از غذا بخورند (بدون قند) کرم‏هاى روده کشته شده و دفع مى‏ شوند.

۶٫ در اختلال قاعدگى زنان و قاعدگى ‏هاى دردناک، بابونه خیلى مؤثر است. هم‏چنین در قطع قاعدگى مفید واقع مى ‏شود ولى زنان باردار، مخصوصا در ماه‏هاى اول حاملگى باید از مصرف آن خوددارى کنند.

۷٫ بابونه مصرف خارجى (غیر خوراکى) نیز دارد و علاوه بر درمان ورم ملتحمه چشم و سایر ورم‏ها، براى معالجه رماتیسم و انواع دردهاى عصبى و نقرس نیز، مالیدن روغن بابونه مفید واقع مى‏ شود.

براى به‏دست آوردن روغن بابونه باید ۲۵ گرم گل خشک بابونه را در ۱۲۵ گرم روغن زیتون مخلوط کرد و آن را مدت یک ساعت و نیم، روى آتش بگذارند تا داغ شود، سپس آن را در ظرف سربسته ‏اى ریخته و به‏ شدّت، تکان دهند و بعد آن را صاف کنند و ۲۰- ۱۰ گرم کافور هم به آن اضافه کنند. هنگامى که درد روماتیسم در ناحیه‏ اى شروع مى‏ شود، با این روغن دست خود را آغشته و محکم به آن ناحیه مالش دهند، درد به زودى ساکت خواهد شد.

۸٫ جوشانده گل بابونه یا مخصوصا تنتور آن، براى طلایى کردن موهاى بور و بور کردن موهاى خرمایى‏ رنگ، امروزه به مقدار فوق‏العاده زیاد مصرف مى‏ شود. این لوسیون‏ها روى پوست و موى سر اثر فوق‏العاده رضایت‏ بخش داشته، موها به واسطه وجود لعاب مخصوصى که در گیاه موجود است، نرم و برّاق مى ‏شود.

تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی “بوعلی باب سلامتی”
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

انیسون

تقویت دهانه معده با انیسون

تقویت دهانه معده با انیسون انیسون برای تقویت دهانه معده افراد که زیاد دچار رفلاکس …

یک دیدگاه

  1. تجهیزات اشپزخانه صنعتی

    مرسی از سایت خوبتون و این مطلب بسیار آموزنده