سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / یبوست چیست؟

یبوست چیست؟

كندى و تأخير در سير مدفوع در روده را يبوست نامند. شهرنشينان معمولا روزانه يكبار در صبحگاه و در ساعت معينى تخليه روده مى‏نمايند. ولى روستانشينان بعلت هواى سالم و زندگى آرام روزى چند بار اين عمل را انجام مى‏دهند.

یبوست چیست؟
یبوست چیست؟
مدفوع عادى نرم و برنگ گندمى، سبز يا زرد بوده و تقريبا 75% آن را آب تشكيل مى‏دهد. يبوست گاه خفيف است گاه شديد. گاهى موقتى است و برخى اوقات دائمى.
بعضى افراد هر دو سه روز يكبار، بعضى نيز يك هفته و گاه دو هفته و بيشتر دفع براز مى‏كنند. گهگاه بدون تاخير روزانه تغييراتى در حالات فيزيكى و شيميائى مدفوع رخ مى‏دهد. زمانى مزاج روزى چند بار عمل مى‏كند. ولى تعداد آن كافى نيست و گاهى نيز يبس است اما همان يكبار هم كه عمل كند حالت اسهالى دارد. رنگ مدفوع يبس، كدر مايل به سياهى بوده، خشك و سخت و بشكل گلوله‏هائى است. اگر مدتى در راست روده مانده باشد سخت و يك‏پارچه مى‏شود و غالبا كمى به مخاط سفيد رنگ آغشته بوده و گاه نيز اندكى خون‏آلود است.
علت ابتلاء به يبوست‏
بى‏نظمى تغذيه- برخى اشخاص بواسطه بى‏نظمى و عادتى ناپسند و يا بعللى ديگر خردخرد غذا مى‏خورند و بهمين روى در دفع براز اختلال بوجود مى‏آورند. بعضى افراد خوراك‏هائى نظير شير، تخم‏مرغ و گوشت مى‏خورند كه جذب بدن مى‏گردند و رسوب و فضولاتى ندارند يا اينكه مواد سلولزى ندارند و فضولاتى هم ندارند يا اينكه مواد سلولزى ندارند و فضولات آنها كم و ناكافى است و نمى‏تواند موجب تحريك و تخليه روده گردد.
خوددارى و عدم دفع بموقع موجب اختلال و عادت شده و سبب تنبلى روده مى‏گردد.

منبع:
احمديه، عبد الله، راز درمان (رساله اى در پزشكى سنتى و گياه درمانى)، 3جلد، اقبال – تهران، چاپ: هشتم، 1386 ه.ش.

درمان یبوست با اسفرزه

همچنین ببینید

درمان یبوست با شربت گل محمدى‏

درمان یبوست با شربت گل محمدى‏ شربت گل محمدى‏ برای درمان یبوست کودکان و افراد …