سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / دانستنی های طب سنتی شماره ۴

دانستنی های طب سنتی شماره ۴

دانستنی های طب سنتی شماره ۴
در این مقاله شما را با دانستنی های بسیار آموزنده و علمی طب سنتی آشنا می کنیم

دانستنی های طب سنتی در مورد ویتامین‏E:
۱- ویتامین‏E از ویتامین‏هاى مفیدى است که در تعدادى از مواد خوراکى یافت مى‏ شود. از بین انواع خوراکى ‏هاى زیر، کدام‏یک بیشترین مقدار ویتامین‏E را دارند؟
الف) تخم ‏مرغ ب) جوانه گندم
پ) بادام درختی ت) دانه های آفتابگردان
بین مواد مورد پرسش، جوانه گندم، بادام درختی و دانه های آفتابگردان ویتامین‏E بیشترى دارند.

دانستنی های طب سنتی
دانستنی های طب سنتی
ویتامین E مواد مغذی رایج در اکثر غذاها است. از جمله روغن پخت و پز، دانه و آجیل، منابع فوق العاده غنی هستند.
– روغن جوانه گندم – ۱۳۵٪ ارزش روزانه در هر وعده
۱ قاشق غذاخوری: ۲۰ میلی گرم (۱۳۵٪ ارزش روزانه)
۱۰۰ گرم: ۱۴۹ میلی گرم (۹۹۶٪ ارزش روزانه)

– دانه های آفتابگردان – ۶۶٪ ارزش روزانه در وعده
۱۰۰ گرم: ۳۵ میلی گرم (۲۳۴٪ ارزش روزانه)

– بادام – ۴۸٪ ارزش روزانه در هر وعده
۱۰۰ گرم: ۲۶ میلی گرم (۱۷۱٪ ارزش روزانه)

تحقیقات علمى نشان مى ‏دهد که اگر مقدار بیشترى از میزان مورد نیاز روزانه این مواد مصرف شود، ممکن است براى پیشگیرى از انواع سرطان‏ها و بیمارى‏ هاى قلبى نیز مؤثر باشند. البته توجه شود که همیشه مصارف بیش از میزان مورد نیاز روزانه که جنبه دارویى به خود مى ‏گیرد، باید با نظر متخصص و پزشک باشد زیرا احتمال عوارض جانبى وجود دارد.

دانستنی های طب سنتی در مورد فولیک اسید:
۲- اگر از سبزى‏ ها و لگوم‏ ها در رژیم غذایى خیلى کم استفاده شود، کمبود کدام‏یک از مواد زیر در بدن مشاهده مى‏ شود؟
الف) آهن ب) روى‏
پ) ویتامین‏B 21 ت) فولاسین‏
از نظر فولاسین ممکن است کمبود ایجاد شود.
فولاسین که فولیک اسید نیز گفته مى ‏شود از کلمه شاخ و برگ گیاه(Foliage) گرفته شده است. بهترین منبع فولاسین، سبزى‏ هاى برگى سبز تیره و کلم بروکلى است. دانه‏ هاى گیاهى و حبوبات و جرم گندم و مخمّر آب‏جو نیز همه منابعى غنى از فولاسین هستند.
فولاسین نقش مهمى در پیشگیرى از برخى ناهنجارى ‏هاى تولد نوزادان و همچنین کاهش خطر برخى از سرطان‏ها دارد.

دانستنی های طب سنتی در مورد ماست:
۳- آیا ماست مغذى‏ تر از شیر است؟
ماست بى‏ چربى بیشتر از شیر کامل از نظر مواد معدنى غنى است. ماست در اثر تخمیر درست مى ‏شود. معمولا با انعقاد پروتئین و روى‏ هم انباشته شدن مواد جامد، شیر بى‏ چربى سفت مى‏ شود و به ‏صورت ماست درمى‏ آید. بنابراین اگر ماست از شیر بى‏ چربى درست شود، مقدار کلسیم و ویتامین‏B آن از شیر کامل هم‏وزن آن بیشتر خواهد بود.

دانستنی های طب سنتی در مورد پروتئین:
۴- چه چیزهایى مى‏ توان خورد که از نظر پروتئین غنى باشد ولى چربى کمترى داشته باشد و درنتیجه کالرى کمترى به بدن برسد؟
موادى که از نظر پروتئین غنى باشند و چربى کم داشته باشند و درنتیجه کالرى کمترى به بدن برسانند؛ نظیر شیر بى‏ چربى، پنیر بى ‏چربى، گوشت بى‏ چربى، ماهى ‏هاى کم‏ چربى، گوشت جوجه بدون پوست، گوشت بوقلمون (بخصوص سینه بوقلمون).

دانستنی های طب سنتی در مورد جرم گندم:
۵- جرم گندم چیست؟
منظور از جرم گندم‏ قسمتى از مغز گندم است که رویش گیاه از آن نشأت مى‏ گیرد و جنین دانه است و از نظر مقدار ۲ تا ۳ درصد وزن دانه را تشکیل مى ‏دهد. جرم گندم منبع متراکم و غلیظى از پروتئین، آهن، ویتامین‏E و ویتامین‏هاى‏B است.

دانستنی های طب سنتی در مورد مخمّر آب‏جو:
۶- مخمّر آب‏جو چیست و ارزش غذایى آن از چه نظر زیاد است؟
مخمّر آب‏جو، نوعى قارچ تک‏ سلولى است که مى‏ تواند مواد قندى و هیدرات‏هاى کربن را تخمیر کند و در جریان تخمیر نشاسته حاصل مى‏ شود.
مخمّر آب‏جو یک منبع غنى و غلیظ از پروتئین درجه ۱ و انواع ویتامین‏هاى‏B است. علاوه بر این، منبع خوبى براى مواد معدنى، آهن و فسفر است. از نظر ارزش غذایى آن‏چنان قوى است که اغلب به عنوان مکمل رژیم‏هاى غذایى توصیه مى‏ شود.

دانستنی های طب سنتی در مورد ویتامین‏ها:
۷- چرا ویتامین‏ها براى بدن ضرورى هستند؟
ویتامین‏ها بااینکه مقدار بسیار کمى از آنها براى بدن لازم است ولى بسیار مفید و ضرورى هستند.
انواع ویتامین‏ها براى رشد، توالد و تناسل، تشکیل پادتن‏ها در بدن براى مبارزه با میکروب‏هاى بیمارى‏ زا، انعقاد خون، ایجاد مقاومت بدن در برابر عفونت، تشکیل مواد داخل سلول‏ها، تکامل استخوان‏ها و دندان‏ها و پوست و خون و نسوج اعصاب، عامل اساسى و کمک‏ کننده و ضرورى هستند. به‏ علاوه ویتامین‏ها در اغلب موارد به عنوان کوآنزیم در تعداد زیادى عملیات شیمیایى در ارتباط با متابولیسم مواد غذایى دخالت مثبت و فعّال دارند.

دانستنی های طب سنتی در مورد جگر :
۸- کدام‏یک از انواع خوراکى‏ هاى زیر از نظر ارزش غذایى مهمتر و غنى ‏تر هستند؟
الف) جگر گاو ب) جگر گوساله‏
پ) جگر گوسفند
تمام انواع جگرهاى گاو، گوساله و گوسفند منبع بسیار غنى و عالى پروتئین درجه ۱ و آهن و ویتامین‏هاى‏B 2 (رایبوفلاوین) وB 3 (نیاسین) هستند.

دانستنی های طب سنتی :
۹- چرا رنگ چربى برخى گوشت‏ها زرد و رنگ برخى سفید است؟
رنگ چربى گوشت با انواع مواد غذایى که به دام مى ‏دهند ارتباط دارد. دام‏هایى که قسمت عمده مواد در جیره غذایى آنها را علوفه سبز تشکیل مى‏ دهد چون مقادیرى کاروتن در علوفه آنها وجود دارد، رنگ چربى آنها زرد مى ‏شود. ولى دام‏هایى که قسمت عمده مواد جیره غذایى آنها را دانه‏ هاى غلات تشکیل مى‏ دهد چون کاروتن کم دارد در نتیجه رنگ چربى آنها سفید است.

دانستنی های طب سنتی در مورد آهن :
۱۰- آیا مقدار آهن موجود در تخم مرغ و گوشت قرمز برابر است؟
بله. در میزان مساوى از تخم ‏مرغ و قسمت بى‏ چربى گوشت قرمز، مقدار آهن تقریبا برابر است.

تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

افسنطين‏

درمان ورم معده یا گاستریت با افسنطین‏

درمان ورم معده یا گاستریت با افسنطین‏ در طب سنتی طبیعت افسنطین‏ : گرم و …