سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / عوارض مصرف زیاد ماهی

عوارض مصرف زیاد ماهی

عوارض مصرف زیاد ماهی
پیامبر اکرم (ص): «مصرف ماهى زیاد گوشت را ذوب مى ‏کند.»
سخنان افراط آمیز درباره مواد غذایى در جامعه زیاد است. باید توجه داشت که این تبلیغات گاه به‏ خاطر منافع سرمایه ‏داران است که براى فروش کالاى خود در محدوده مواد غذایى از سیستم‏هاى پزشکى استفاده نامشروع مى‏ کنند. این روزها براى سنین بالا بر خوردن ماهى زیاد تأکید مى‏ شود و از خوردن گوشت قرمز نکوهش!
ماهى زیاد ضرر دارد همانطور که گوشت قرمز زیاد بد است. مصرف تخم مرغ زیاد بد است همانطور که مصرف دل و جگر و قلوه.
در سنین مختلف افراط و تفریط بد است و در سنین کهن احتیاط بیشترى باید بخرج داد. وقتى تبلیغات زیاد و افراط آمیز علیه غذایى مانند نمک و گوشت قرمز مى‏ شود، در نظر بگیرید در مهمانى غذایى از برنج و ماهى کاملا بى‏ نمک و آب‏پز جلوى شما مى‏ گذارند چه حالى به شما دست مى ‏دهد!؟ توجه کنید به طب اسلامى و روایتى از معصوم (س).
امام على (ع): از مداومت بر خوردن ماهى پرهیز کنید زیرا ماهى بدن را به سل گرفتار مى ‏سازد. و هم او مى ‏فرماید: از مداومت بر خوردن ماهى پرهیز کنید زیرا ماهى بدن را ذوب مى‏ کند، بلغم را افزون و نفس را سنگین مى ‏سازد.

مصرف هم‏زمان ماهى و تخم‏ مرغ‏
از جمله غذاهاى ناسازگار بشمار مى ‏آیند. قولنج و باد بواسیر و دندان درد از عوارض آن مى ‏باشد.

تخم مرغ و ماهی
تخم مرغ و ماهی
خوردن ماهى نمک‏ سود
خوردن ماهى نمک‏ سود براى انسان بخصوص در سالمندى زیان‏بار است، بویژه که بعد از حجامت یا فصد و زالودرمانى مصرف شود. مى ‏تواند بیمارى لاعلاج لک و پیسی را باعث شود.

مصرف تخم‏ مرغ فراوان‏
امام رضا (ع): مصرف تخم‏ مرغ زیاد و همیشگى بیمارى طحال مى‏ آورد و ایجادکننده بادهایى در دهانه معده است. زیاد خوردن تخم‏ مرغ آب‏پز، آسم و نفس تنگى و نفس نیمه ایجاد مى ‏کند. همین تخم‏ مرغ در جایى دیگر از سوى ائمه‏ معصومین (س) توصیه مى‏ گردد. در طب اسلامى زرده تخم‏ مرغ در هضم سبک و سفیده آن سنگین مى ‏باشد.

تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
منبع: موسوى، محمد، مجموعه پیک شفا، ۱۲جلد، کانون پژوهش – اصفهان، چاپ: دوم، ۱۳۸۸ ه.ش.
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت