سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / درمان موخوره در طب بوعلی

درمان موخوره در طب بوعلی

درمان موخوره در طب بوعلی
مویى که خشک و شکننده مى ‏شود و بر اثر بى ‏قوّگى سر، فاق مى‏ خورد، موخوره نام دارد. موخوره به علت شستن زیاد، شانه زدن بیش از حد، پوشاندن موها بوسیله ‏ى کلاه یا روسرى‏هایى که جنس پلاستیکى دارد، در اثر بکار بردن سشوار، در اثر شستشو با صابون یا شامپوهاى نامناسب و غیره ایجاد مى‏ شود.
با رعایت نکات فوق و مصرف داروى مؤثر از این مشکل نجات خواهید یافت.

موخوره
موخوره
درمان موخوره در طب سنتی:
جهت درمان موخوره ابتدا تا هر کجاى مو که فاق خورده است باید چیده شود و بعد قهوه خام، نخود خام، تخم خشخاش و رناس را مخلوط و بسایید. بعد با زرده تخم‏ مرغ خمیر کرده و شب بر سر ببندید و صبح با آب گرم بشویید، پس از خشک کردن موها را با روغن زیتون بودار و خالص چرب کنید. سپس با پارچه یا کلاه سر را تا هشت ساعت بپیچید تا بوى روغن زیتون در موها بماند و باعث شود که مو نرم شده و موخوره از بین برود.
ضمنا مى‏ توانید هر روز موها را با آب شنبلیله نمناک کنید و به شدت شانه زنید. در حمام نیز مى‏ توانید لعاب ختمى، لعاب اسپرزه و آب برگ چغندر تازه را باهم مخلوط کنید و سر را بشویید.

– توضیحا خوردن آب جوشانده‏ى پوست چلتوک برنج و یا سوپ سبوس برنج با ماست شیرین تازه مفید جهت درمان موخوره مفید خواهد بود.
– جهت درمان موخوره مرزنجوش، افسنطین انجره از هرکدام ۵ گرم، گل گندم و برگ درخت شفتالو از هرکدام ۱۵ گرم، پیاز عنصل ۵ گرم، همه را نیم‏کوب کرده و با یک لیوان آب بزرگ و یک استکان سرکه مخلوط کنید و بجوشانید و هر روز آب آن را بر موها بمالید.
– جهت درمان موخوره پنج گرم مرمکى را در یک فنجان سرکه مخلوط کنید و کمى بجوشانید و بر موها بمالید.
– جهت درمان موخوره هرگاه به حمام مى‏روید ۵۰ گرم گل گندم را با ۵ حبه سیر بجوشانید و آب آن را صاف کنید و کمى سرکه با آن مخلوط نموده و موها را بشویید.

نرم کردن مو جهت درمان موخوره:
– نرم کردن مو جهت درمان موخوره نارنج را به‏ طور کامل یعنى با پوست و شهم و هسته‏ هایش بپزید بعد آنها را له کرده و بر موها ضماد کنید.
– نرم کردن مو جهت درمان موخوره گل بابونه شیرازى را نرم بسایید و با آب همچون ماست خمیر کرده بر موها ضماد کنید و چند ساعت روى موها بماند سپس بشویید.
– نرم کردن مو جهت درمان موخوره برگ درخت سقز را بسیار نرم بسایید و با آب خمیر کرده بر سر ضماد کنید.
– نرم کردن مو جهت درمان موخوره شبها نیز مى‏ توانید روغن زیتون بودار و تصفیه نشده را بر موها مالیده و موها را بپیچید و بخوابید که بوى روغن زیتون در موها بماند و صبح سر را باز کنید.

تهیه و تنظیم از گروه بوعلی باب سلامتی
منبع:
دائره المعارف گیاه درمانى ایران، ص: ۵۲

همچنین ببینید

محلول گیاهی ضد موخوره

محلول گیاهی ضد موخوره درمان موخوره (شکستگى و خشکى موها) اجزاى محلول گیاهی ضد موخوره …