سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / دلیل ناباروری در ایران از نگاه طب سنتی

دلیل ناباروری در ایران از نگاه طب سنتی

دلیل ناباروری در بین جوانان از نگاه طب سنتی
به گزارش بوعلی باب سلامتی و به نقل از تسنیم, برای نابودی یک ملت و یک فرهنگ لشگرکشی لازم نیست، فقط کافیست الگوی غذایی آنها را تغییر داد. غذا یا سوخت در بدن نقش بنزین را در اتومبیل ایفا می‌کند.

اما فرق ماشین با بدن، وجود روح یا گوهر متافیزیکی است که انسان را با دیگر موجودات متمایز ساخته است. انسان قسمتی از مواد و مصالح موجود در طبیعت و جغرافیایی است که والدینش در آن منطقه زندگی و مواد غذایی در بدن آنها به‌صورت خون و نطفه درآمده و خلق شدن جنین آغاز و ایجاد می‌شود.
دلیل ناباروری در ایران از نگاه طب سنتی
پس جسم انسان چیزی نیست مگر تغییر شکل یافته «غذا» که در بدن ادوار تکامل را طی کرده است، اسلام به همین دلیل بیشترین تأکید را در انتخاب «غذای سالم و طاهر» کرده است. سراسر فرهنگ آداب و رسوم غذایی ایران از علت و حکمت طبی برخوردار بوده است.

ابراهیم ایراندوست مؤسس نخستین مرکز غذای سالم و محقق طب سنتی ــ اسلامی درباره علل گسترش می‌گوید: متأسفانه مثل بسیاری از عادات بی‌نظیر و منحصر به نسل و نژاد ایرانی ــ اسلامی از منشأ درمانی و روحانی برخوردار بوده، با نقشه‌ای ماهرانه به فراموشی سپرده شده و یا به مردم القاء شده که پایبندی به آن آداب و عادات کهن، نشانه واپسگرایی و تحجر است و باید تمامی آنها را دور ریخت و با تقلید کورکورانه از عادات غذایی غربی، الگوها و روش‌های غذایی آنها را دستور العمل زندگی ساخت و متأسفانه با ورود این فرهنگ غذایی، شاهد بیمار شدن افراد و حتی کودکان هستیم.

در این راستا فقط کافیست به آمار مصرف ۷۶۰ میلیون عدد قرص استامینوفن در هشت‌ماهه سال ۱۳۸۵ در ایران توجه کرد که مصرف این مقدار داروی مُسکن از کل مصرف قاره اروپا بیشتر بوده است.

تسنیم:علل پسرزایی و دخترزایی مطلق در برخی از مناطق کشور چیست؟

ایراندوست: هر انسان ایرانی در یکی از چهار گوشه جغرافیایی خاص ایران به دنیا آمده است، معمولاً تعداد «دخترزایی زنان ساکن در شمال غرب کشور (اردبیل، سرد و خشک) بیشتر از تعداد «پسرزایی» زنان ساکن در جنوب شرقی ایران (کرمان، سیستان گرم و خشک) است که به‌علت جغرافیایی دمای بالای ۴۰ درجه تجربه و غذاهای گرم مثل خرما را همواره در سفره غذایی خود مصرف می‌کنند، خود بهترین دلیل و گویای این دخترزایی و پسرزایی است.

غیر از انسان که تابعی از متغیر جغرافیایی محل زندگی خود است، حیوانات ساکن در هر محیط جغرافیایی خارج از این قاعده نیست، مثلاً مارهای موجود در جغرافیای سرد و مرطوب گیلان و مازندران در مقایسه با مارهای موجود در منطقه حاره و گرم کویر و یزد از نظر گرمی و قدرت و وجود سم بسیار باارزش ذخیره شده در بدن آنها قابل قیاس نیست، در این مصداق و مثال، سایر موجودات در هر دو اقلیم نیز خارج از این دایره و مستثنی نیست.

تسنیم:چرا در گذشته مردم نسبت به امروز سالم‌تر بودند؟

ایراندوست: در دو نسل گذشته که مردم وقت و دقت کافی در انتخاب غذا و برنامه غذایی خود داشتند؛ زنان شغل مقدس و بسیار خطیر جامعه‌ساز یعنی «خانه‌داری» را به‌عهده داشتند و با برنامه ریزی و تهیه غذاهای بسیار غنی در فصول مختلف با توجه به جغرافیای محل زندگی خود، غذاهای فصل و متناسب با مزاج و طبع و سن خود را مصرف می‌کردند و اغلب غذاهای مصرفی مردم با طبع گرم و قوت‌ساز بود.

و افراد هر روز مواد غذایی تازه و گوشت داغ سالم غیرهورمونی و غیرفریزری که سوداساز نبود, مصرف می‌کردند و از همه نوع مواد آلی، معدنی، انواع برگه‌ خشک میوه‌ها، کشک و سبزیجات تازه و سرشار از سلولز و فیبر در غذاها وجود داشت و یبوست که مادر همه بیماری‌هاست کمتر به چشم می‌خورد.

تسنیم: چرا امروزه مردم بیشتر بیمار می‌شوند؟

ایراندوست: در حالی که امروزه با حذف مواد آلی و آهنی اغلب مردم به‌خصوص زنان و کودکان دچار فقر آهن، کم‌خونی، عدم اجابت مزاج هستند و با حذف سبوس و پوست غلات و گندم و مصرف آردهای سفید و نان‌های باگت، قندهای صنعتی، روغن‌های مضر با پایه پارافین شیمیایی، آلودگی هوای مراکز شهرها، امواج مضر و … همه ساکنین در این شهرها در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

پس نتیجه می‌گیریم که با تغییر فرهنگ تغذیه و حذف غذاهای طبع گرم مثل آبگوشت، آش، کالجوش، نرگسی، تاس‌کباب، اشکنه و … از سفره ایرانی و حذف گوشت‌هایی با طبیعت گرم مثل گوسفند، شتر، خروس و مرغ رنگی ایرانی جایگزین گوشت‌هایی با طبع سرد مثل گاو و گوساله، افزایش بی‌رویه استفاده از سموم دفع آفات و رسوب فلزات سنگین موجود در کودهای شیمیایی در محصولات زراعی که از طریق میوه و سبزی به بدن منتقل می‌شوند، و حذف نوشابه‌های شفابخش مثل سکنجبین، سرکه‌شیره، آب‌زرشک، دوغ، آب‌آلبالو و شاتوت جایگزین نوشابه‌های ۱۰۰درصد مضر غربی و الگوگیری صنایع نوشابه‌ساز از الگوهای کاملاً مضر و نامبارکی بود که ثمره آن چربی خون، چاقی، کلسترول، دیابت، فشار خون، یبوست، کم‌خونی، اضطراب، نگرانی، ایجاد کیست و تومور، گرفتگی عروق، ناباروری، ناتوانی جنسی در زن و مرد ایرانی بود و متأسفانه همه در خواب بودیم.

تسنیم: عامل اصلی که موجب افزایش ناباروری ایرانیان شده است؟

ایراندوست: طبق آمار فعلی حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد جامعه ایرانی در معرض ناباروری قرار دارند که علتش چیزی نیست مگر تغییر در فرهنگ تغذیه مردم ایران‌زمین است.

تسنیم: از دیدگاه طب سنتی چه عاملی موجب افزایش ناباروری ایرانیان شده است؟

ایراندوست: برنج و پلو با طبیعت فوق العاده سرد و مرطوبی که دارد، قوت و غذای اصلی در نهار و شام مردم شد که به‌همراه سایر مواد سرد و سوداساز مثل ماست، سرکه، سسهای صنعتی همگی عامل افزایش رطوبت و سردی در معده، روده، استخوان، رحم، دستگاه اورولوژی، مغز و در کل بدن شد.

شخصی می‌گفت: “شغل پدر من قصاب بود و غالباً گوشت شتر را به منزل می‌آورد و ما فقط ۱۳ اولاد پسر هستیم و خواهر نداریم”. آری غذاهای با طبع گرم که اسلام به مصرف آنها سفارش کرده و متقابلاً به پرهیز از غذاهای سرد مثل سرکه و ترشیجات را توصیه کرده، همگی، دلالت بر آن دارد که با افزایش اسید خون و نامنظم شدن ترشحات هورمونی و اختلال در تنظیم غدد درون‌ریز و متابولیسم بدن، نظام سلامت جسم و روح به هم خواهد ریخت و نه‌تنها ناباروری در زن و مرد ایرانی افزایش خواهد یافت بلکه زمینه و استعداد ظهور انواع بیماری‌های ام‌اس، انواع سرطان‌ها، دیسک، سیاتیک، بیماری‌های روحی و روانی روز به روز در جامعه ایرانی بیشتر می‌شود و در نتیجه مصرف داروهای شیمیایی با عوارض جانبی در کشور افزایش خواهد یافت و با صرف بنیه مالی جامعه نه‌تنها باعث افزایش فقر اقتصادی بیشتر مردم خواهد شد، بلکه مردم نیز به‌خاطر درگیری با بیماری از داشتن فکر سالم محروم خواهند شد، چرا که فکر سالم در بدن سالم خواهد بود.

تسنیم:درمان ناباروری از دیدگاه طب سنتی چیست؟

ایراندوست: برای درمان ناباروری ابتدا بر اساس مزاج و طبع زوجین باید اقدام به پاکسازی و سم‌زدایی کرد و سپس با مصرف داروهای گیاهی، جوانه‌ها و غذاهای مفید و اصلاح الگوی تغذیه، به‌اذن خدا صاحب فرزند سالم و صالح شوند.

تسنیم:صحبت پایانی؟

ایراندوست: مادران به‌جای سپردن بچه‌های خردسال به مهدهای کودک که ایجاد خلأ عاطفی دوری فرزند از مادر می‌شود، با رسیدگی مستقیم مادر به فرزند جبران خواهد شد و با «بازگشت زنان و مادران به محیط مقدس خانواده» موجب افزایش گرمی و محبت بیشتر شده و از همه مهمتر با «اصلاح شدن الگوی تغذیه» و ایجاد فرصت مناسب برای تهیه غذایی لذیذ، جاافتاده و مطبوع، بچه‌ها را به مصرف غذای سالم و طاهر و تهیه‌شده در خانه عادت می‌دهند و بر اثر زدگی از مصرف غذاهای مانده و فریزری که مادر از روی ناچاری و اشتغال به کار در بیرون از خانه باید غذای یک هفته را یک‌جا درست و در فریزر و یخچال انبار کند، بچه‌ها هر روز غذایی تازه و نان داغی که می‌توان خمیر آماده و غنی‌شده آن را کدبانوی خانه خود درست کند و با ساج چدنی کوچک که روی گازهای خانگی، برای هر وعده غذایی، نانی لذیذ و معطر درست کرد و با بوی لذت‌بخش نان گندم فضای خانه را عطرآگین ساخت و کیک و شیرینی‌های متنوع خانگی را به‌عنوان دسری سالم و ارزان‌قیمت، در هر روز یک نوع آن را پخت و بچه‌ها که از مدرسه به خانه می‌آیند با استشمام بوی دل‌انگیز شیرینی طبیعی آن را نوش جان کرده و می‌توان فرزندان را بیشتر و بهتر جذب خانه کرد.

و از همه مهمتر فرزندان را از مصرف غذاهای ۱۰۰درصد مضر فست‌فودی که نخستین عامل ایجاد بیماری خواهد بود دور ساخت. از اینجاست که خانواده که نهادی مقدس در ایجاد کشوری مستقل است شکل گرفته و ساخته خواهد شد چرا که زیربنای استقلال هر کشوری از «نهاد خانواده سالم» برمی‌خیزد.

منبع:تسنیم

همچنین ببینید

سماق

درمان اگزما با سماق و تره

خواص درمانى سماق: ۱- خوردن سائیده ‏شده سماق با آب سرد، جریان و سیلان خون …