سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / گیاه مسواک با اثر تقویت کننده لثه و فک

گیاه مسواک با اثر تقویت کننده لثه و فک

گیاه مسواک یا چوب اراک(از تيره اراكيها كه فقط شامل يك گونه است) بهتربن گیاه تقویت کننده لثه می باشد که در گذشته از گیاه مسواک جهت تمیز کردن دندانها استفاده کرده اند

گیاه مسواک با اثر تقویت کننده لثه و فک
گیاه مسواک با اثر تقویت کننده لثه و فک
آشنایی با گیاه مسواک(چوب اراک):
گیاه مسواک را به اسم طبی SALVADORA PERSICA نوشته‏اند. به آن درخت شوره، درخت مسواك و چوج مى‏گويند.
گیاه مسواک داراى دو نوع است: 1 دشتى 2 كوهى.
عصاره، ريشه، گل، چوب، برگ، ميوه و پوست گیاه مسواک اثر طبى دارد.
گیاه مسواک، نافع رطوبت بدن، چاقى، سفيدى مو، ضعف لثه‏ها، چرك دندان، بوى بد دهان، جرم دندان، ورم رحم، بواسير، كرم، سختى ادرار، اسهال، ضعف معده، بلغم‏ صفراوى، روماتيسم، بزرگى طحال، سنگ كليه، مارگزيدگى، تب و ضعف هنگام قاعدگى مى‏باشد.
گیاه مسواک داراى ماده‏اى به نام سولوادرين و تريمتيل آمين‏TRIMETHYL AMIN است. استفاده گیاه مسواک براى زنهاى حامله مضر است. مسواك كردن زياد با آن باعث پيدايش جوش در دهان مى‏شود و مصلحش كتيرا است.

روايت:
امير المومنين عليه السلام فرمود: مسواك كردن به چشم نور مى‏دهد. ثواب مسواك كردن در روايات زيادى است كه بيشتر اوقات از درخت اراك مسواك مى‏نمودند. براى تفصيل آن‏ به كتابهاى بحار، سفينة البحار و محاسن برقى مراجعه شود.
گیاه مسواک درختچه‏اى است از تيره اراكيها كه فقط شامل يك گونه است. برگهايش روبروى هم و كمى گوشتالو، گلهاى آن سفيد رنگ و كوچك و به شكل خوشه است. ميوه‏اش مثل هسته و زرد رنگ است كه آن را كباث مى‏نامند و در صورتى كه نارس باشد، سبز رنگ است كه خمط يا جهاض ناميده مى‏شود و خواص دارويى دارد. از برگ اين گياه شتران استفاده مى‏كنند و از ريشه آن كه چوبى و ستبر است، در قديم مسواك تهيه مى‏كرده‏اند.
مزاج گیاه مسواک:
مزاج گیاه مسواک در درجه اول گرم و خشك است. به قول شيخ، مزاج گیاه مسواک خشك و در سردى و گرمى معتدل است به قول بغدادى درخت گیاه مسواک خشك است. در درجه دوم گرم و خشك است.
خواص گیاه مسواک:
گیاه مسواک داراى خواص جمع كردن، باز كردن، تندى، جلا دهنده، هضم كننده و برّنده است و براى رطوبات چسبنده و بادهاى غليظ مفيد است و چون عصاره نوع سياه آن را هر روز يك مرتبه به مدت هفت روز بنوشند، بدن را ضعيف و لاغر مى‏گرداند و چون از آن به عنوان خضاب استفاده كنند مو را سياه مى‏كند. از ريشه آن مسواك تهيه مى‏گردد كه لثه‏ها را تقويت نموده، دهان را خوشبو و چرك دندان را از بين مى‏برد. خوراك گل گیاه مسواک نافع زخم معده است.
جلا دهنده، محلل، برّنده، باز كننده سدّه و نافع رطوبات چسبنده و بادهاى غليظ است. پخته شده گیاه مسواک در روغن زيتون جهت تحليل ورم رحم، بواسير، شعفه و پخته گیاه مسواک جهت راحتى بول و پاك كننده مثانه و تخم آن جهت تقويت معده و رفع اسهال بى‏نهايت مفيد است. مسواك كردن با چوب آن درخشندگى دندانها را موجب مى‏گردد و لثه‏ها را تقويت مى‏كند، ولى استفاده بيش از حد آن، باعث پيدايش خرابى در لثه‏هاست.
محل رويش گیاه مسواک:
محل رويش آن در نواحى جنوبى آسيا، ايران، هند، مصر و حبشه مى‏رويد.
در پاكستان، حدود مرز افغانستان و ايران در مناطق خشك مى‏رويد. و همچنين در مناطق خشك هند مى‏رويد.
مشابه گیاه مسواک:
مشابه گیاه مسواک، صندل سفيد است.
منبع:
– گياهان دارويى، دكتر زرگرى، ج 2.
– المفردات.
– فارماكوگرافيا.
– تحفه حكيم.

همچنین ببینید

گیاه مسواک با اثر تقویت کننده لثه و فک

پودر مسواک گیاهی بوعلی

پودر مسواک گیاهی بوعلی بهترین جایگزین خمیر دندان های شیمیایی ترکیبات پودر مسواک گیاهی بوعلی: …

یک دیدگاه

  1. عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی