سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / خواص برگ کاسنى‏, تخم کاسنى‏ و ریشه کاسنی

خواص برگ کاسنى‏, تخم کاسنى‏ و ریشه کاسنی

خواص درمانى برگ کاسنى‏, تخم کاسنى‏ و ریشه کاسنی

برگ کاسنى‏
طبیعت برگ کاسنى‏: سرد و تر است‏

خواص درمانى برگ کاسنى‏:
۱- بیست و پنج گرم از برگ کاسنى‏ را در یک لیتر آب جوش دم کنید و آب صاف کرده آن را بنوشید. تونیک و محلّل و خنک کننده است، درد کبد و درد معده را تسکین مى‏دهد، رفع عطش مى ‏نماید، قاعده‏ آور است، انسداد کیسه صفرا را درمان مى کند و سنگ کیسه صفرا و سنگ مثانه را از بین مى‏ برد.

کاسنی با قدرت پاکسازی کبد
کاسنی با قدرت پاکسازی کبد
۲- آب تازه برگ کاسنى‏ را بگیرید و با سنکجبین مخلوط نموده و بخورید. تبهاى کهنه و مزمن را قطع مى‏ کند.

۳- برگ کاسنى‏ را همراه با ریشه ‏اش به اندازه مساوى دم کنید و دو فنجان آب آن را صبح ناشتا بنوشید.
یبوست معده را برطرف مى‏ سازد.

۴- چهل روز، هر روز یک لیوان آب برگ کاسنى تازه را بگیرید و به‏ تدریج در طول روز بنوشید. زکام در اثر مالاریا را درمان مى‏ کند، درد قلب را تسکین مى‏ دهد، تب سه یک یا تب مالت و زردى یا یرقان را درمان مى‏ کند، گرفتگى‏ هاى کبد و طحال را باز مى ‏نماید، براى استسقاء گرم و تقویت کبد و تسکین حدّت حرارت خون و التهاب معده و پاک کردن مجراى ادرار و کلیه نافع است.

۵- اگر تازه برگ کاسنى‏ را با سرکه بخورید. مسکّن صفرا است و اسهال هاى صفراوى را متوقف مى‏ نماید.

۶- تازه برگ کاسنى‏ را بکوبید و آبش را بگیرید و بنوشید و تفاله آن را هم مثل حنا ضماد کنید. خارش رحم زن باردار را برطرف مى ‏سازد.

۷- تازه برگ کاسنى‏ را با نمک در دهان بجوید. رفع آب‏ریزش از دهان را مى‏ کند.

۸- اگر آب تازه برگ کاسنى‏ را بگیرید و با سرکه یا دوشاب مخلوط نموده بر چشم بمالید. ورم گرم چشم را درمان مى‏ کند و اگر تازه آن را بکوبید و پشت چشم ضماد کنید ورم ملتحمه و ورمى که از گرمى باشد و درد چشم را درمان مى‏ کند.

۹- مالیدن برگ کاسنى‏ تنها و یا با سرکه براى سردردهاى گرم و صفراوى نافع است.

۱۰- آب تازه برگ کاسنى‏ را بگیرید و با آرد جو خمیر نموده ضماد کنید. براى خفقان و تقویت قلب و تحلیل ورمهاى گرم و درد مفاصل گرم و نقرس گرم نافع است.

۱۱- تازه برگ کاسنى‏ را با برگ خرفه تازه مخلوط نموده و بکوبید و مثل حنا چند ساعت بر موضع ضماد نمایید. باد سرخ را درمان مى ‏کند.

ترکیب شیمیایى برگ کاسنى‏: آب- پروتئین- مواد چرب- هیدراتهاى کربن- کلسیم- فسفر- آهن- سدیم- پتاسیم- تیامین- رایبوفلاوین- نیاسین- گلوکوزید سیکورى‏ئین- ماده رزینى به نام شیکورین.
ویتامینهاى‏A وB 1 وC در آن وجود دارد.

تخم کاسنى‏
طبیعت تخم کاسنى: سرد و خشک است‏
ترکیب شیمیایى تخم کاسنى: در تخم کاسنى مس وجود دارد.

خواص درمانى تخم کاسنى:
۱- هر روز صبح آب جوشانده تخم کاسنى را بنوشید. تب ‏بر است، چاک گوشه لب را درمان مى‏ کند، ناراحتی هاى صفراوى و یرقان را برطرف مى‏ سازد.

۲- زنانى که به علتى حامله نمى‏شوند. مقدار زیادى از آن را در باغچه منزل و اطراف محل سکونت خود بکارند و گاه‏گاهى دم‏کرده تخم آن را بنوشند نتیجه‏بخش است.

۳- آن را با رازیانه مساوى بجوشانید و آب آن را بنوشید. اشتها را زیاد مى‏کند.

۴- اگر دندانهاى آسیاى شما درد مى‏کند. آن را هم با برگ آن بجوشانید و آبش را در دهان بگیرید درد ساکت مى‏شود.

ریشه کاسنى‏
طبیعت ریشه کاسنى: گرم و خشک است‏
ترکیب شیمیایى ریشه کاسنى: مس- مواد قندى- تانن- لعاب- رزین- اسانس- پکتین- لاکتوسین- اینتى‏بین- ارسنیک- گلوکوزید سى‏کورى‏ئین.

خواص درمانى ریشه کاسنى:
۱- بوداده ریشه کاسنى را با قهوه سائیده مخلوط کرده بخورید. معده را تقویت مى ‏کند.

۲- پنجاه گرم از ریشه کاسنى را بو بدهید بعد در یک لیتر آب جوش دم کنید و روزى دو فنجان آب آن را به نوبت صبح و عصر بنوشید. ترشحات کیسه صفرا را زیاد مى ‏کند.

۳- هر روز ۲۰ تا ۳۰ گرم از ریشه کاسنى را خرد کنید و در یک لیتر آب بجوشانید و آب صاف‏ کرده آن را در طول روز بنوشید. ادرار را زیاد مى‏ کند، خون را صاف مى ‏نماید، براى رفع اخلاط مفید است، سوءهاضمه و کم ‏اشتهایى را برطرف مى ‏سازد، تونیک و تب بر است و تب نوبه یا مالاریا را درمان مى‏ کند.

۴- ریشه کاسنى را بجوشانید بعد مقدارى مستکى در آب صاف‏ کرده آن حل کنید بعد با سکنجبین شیرین نموده هر روز بخورید. ضعف کبد در گرم‏ مزاجها را درمان مى‏ کند.

تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

سکنجبین کاسنی

خواص سکنجبین کاسنى‏ و طرز تهیه

خواص سکنجبین کاسنى‏ و طرز تهیه: سکنجبین کاسنى‏ براى کاهش تب شدید موثر است سکنجبین …