سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / مصرف چای سبز سبب افزایش هوش افراد شود

مصرف چای سبز سبب افزایش هوش افراد شود

مصرف چای سبز می‌تواند سبب افزایش هوش افراد شود
به گزارش بوعلی باب سلامتی و به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران با مطالعه بر روی داوطلبان دریافته‌اند مصرف چای سبز می‌تواند سبب افزایش هوش افراد شود همانطور که مصرف نوشابه‌های شیرین می‌تواند سبب تحلیل حافظه و کم‌هوشی در افراد شود.
چای سبز و هوش
گفتنی است، چای سبز سبب اتصال بهتر بخش‌های مختلف اعصاب مغز می‌شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهند، چای سبز همواره به عنوان سالم‌ترین نوشیدنی گرم در جهان معرفی شده اما تحقیقات جدید نشان داده که می‌تواند برای بهبود عملکرد ذهن نیز مورد استفاده قرار گیرد.
براساس یافته‌های جدید چای سبز می‌تواند برای درمان “زوال عقل” و حتی سایر “اختلالات روانی “مورد استفاده قرار بگیرد.
دانشمندان بهبود عملکرد حافظه و بخش‌های عصبی مغز را در داوطلبان پس از نوشیدن چای سبز از طریق انجام عکسبرداری با “دستگاه MRI” مشاهده کرده‌اند.
کارشناسان اعتقاد دارند مصرف چای سبز سبب ایجاد نوعی ارتباط میان قشر پیشانی مغز و بخش‌های جداری مغز می‌شود و در نتیجه به بهبود عملکرد حافظه کمک می‌کند.
در عین حال پزشکان هشدار می‌دهند مصرف چای سبز بویژه در سالمندان باید تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد زیرا چای سبز می‌تواند بر عملکرد برخی از داروها تأثیر گذاشته و یا تغییراتی در “فشار خون” افراد ایجاد نمایند.

2 دیدگاه

  1. سلام سایت بو علی
    جناب بوعلی سینا از چای به عنوان ماده غذایی پست نام می برد که استفاده غیر دارویی آن مضر است….
    همچنین حکمای ایرانی از ابتدای ترویج مصرف چای سیاه در ایران در دوره قاجار، علیه آن موضع گرفتند و …. و و به همین علت است است که برگ خشک همه گیاهان را در عطاری ها می فروشند اما چای را نه!

  2. بوعلی باب سلامتی

    با توجه به منابع موثق و مورد مطالعه گروه بوعلی باب سلامتی
    چاى سیاه‏
    خواص چای سیاه:
    خواص چاى از نظر پروفسور لهامو و دکتر لئونس کارلیه این است: دم‏کرده چاى نیروبخش و مطبوع است و به هضم غذا کمک مى‏کند. دم کرده گل و برگ چاى براى هضم، اسهال، استسقاء و موقع پایین آمدن شکم مفید است.
    ترکیبات چاى:
    باید دانست عامل موثر چاى تئین است که شبیه کافئین موجود در قهوه مى‏باشد. اثر تئین روى دستگاه گردش خون عبارت از بالا بردن فشار خون و تشدید انقباض عضله قلب که آن هم موجب رفع خستگى و فعالیت مجدد سلولهاى بدن مى‏شود.(۱)

    برگ چاى سیاه‏
    طبیعت آن: گرم و خشک است.
    ترکیب شیمیایى: مواد معدنى- مواد ازته- مواد ملون- ماده رنگین- املاح آلى و کانى- کلرورهاى قلیائى- آلبومین نباتى- اگزالات دوپتاس- اوکسالات‏دوپتاس- روغن فرار- صمغ- موم- جوهر چاى- آمونیاک- تئوبرومین- کوئرستین- گزانتین- هایپوکزانتین- اینوزیتول- نئوفیلین- پولى‏فنول- رایبوفلاوین- کلروفیل- کلرفیس- کافئین- کاروتن- کمپفرول- دکسترین- سولفاتها- فسفاتها- سلولز- اسانس- مس- تانن- تئین- سغّز- سیلیس- پکتین- لگومین- آدنین- مانگانز- فلوئوراید- اکسیدازنئاز- پانتوتنیک‏اسید- اکسالیک‏اسید- شیکیمیک‏اسید- نیکوتى‏نیک‏اسید- اسکوربیک اسید- مالیک‏اسید- اسید کرستیانیک- اسید گالیک.
    خواص درمانى: ۱- دم‏کرده آن را بنوشید. درخشان کننده چشم و درخشان کننده رنگ چهره است، جریان خون را تحریک مى‏کند و خون را صاف مى‏نماید، صدا را صاف و سینه را نرم مى‏سازد و خفقان را درمان مى‏کند، نیروبخش و مقوى عضلات مى‏باشد، مقوى عملیات دماغى است و به فعالیت‏هاى مغزى و فکرى کمک مى‏نماید، غم و غصه را برطرف مى‏سازد، درجه حرارت بدن را تنظیم مى‏کند، عطش کاذب را برطرف مى‏سازد، بند آمدن مکرر ادرار را درمان مى‏کند، ترشحات پوست را تحریک مى‏نماید، استسقا و یرقان را درمان مى‏کند، آرام‏بخش است، سردرد را تسکین‏ مى‏دهد، مقوى نیروى جنسى در سردمزاجان است.
    ۲- آن را همراه با چاى سفید و چاى سبز و یک نخود زعفران بجوشانید و آب آن را بنوشید.
    اسهال ساده و اسهال خونى را درمان مى‏کند و شکم را قبض مى‏نماید.
    ۳- آب دم‏کرده چاى محلول خوبى براى شستشوى چشم است و چشم را ضد عفونى مى‏کند و به درمان لک‏هاى سفید چشم کمک مى‏کند.
    ۴- تفاله دم‏کرده آن را بر مقعد ضماد کنید. درد بواسیر را تسکین مى‏دهد و آن را خشک مى‏کند.
    تذکر: کسانى که زخم معده دارند باید از خوردن آن پرهیز کنند، دندانها را لکه‏دار و سیاه مى‏کند، اثر روانى و اعتیاد دارد، سبب ضعف سلولهاى کبد مى‏شود، کسانى که مبتلا به بیمارى عصبى یا قلبى یا نقرس یا سنگ کلیه هستند باید از مصرف آن پرهیز نمایند، سبب ضعف عمومى بدن مى‏شود، در گرم‏مزاجان باعث پایین آمدن حرارت غریزى مى‏گردد، باعث ضعف دستگاه گوارش و سستى معده و کم شدن ترشحات معده مى‏گردد، مصرف زیاد آن ایجاد یبوست مى‏کند و ایجاد سیست در پستان را در برخى زنها افزایش مى‏دهد و کم‏خونى ایجاد مى‏کند، انسان را مبتلا به ته‏ایسم مى‏کند یعنى نبض تند مى‏زند و مرکز خواب را در هیپوتالاموس مغز از حالت طبیعى خارج مى‏کند.(۲)

    مضرّات احتمالى چاى‏
    ۱٫ چاى دندانها را لکه‏دار و سیاه مى‏کند.
    ۲٫ در چاى ترکیباتى از جمله کافئین وجود دارد که احتمال مبتلا شدن به بیمارى ایجاد سیست «۱» در پستان را در برخى زنها افزایش مى‏دهد، البته این موضوع هنوز کاملا و صددرصد تأیید نشده است. مقدار کافئین در برگهاى چاى زیاد است ولى در یک فنجان مایع چاى دم‏شده ثلث یک فنجان قهوه کافئین وجود دارد. کافئین از محرکهاى سیستم اعصاب مرکزى است.
    ۳٫ چاى ترشح اسید معدى را تحریک مى‏کند بنابراین براى اشخاصى که زخم معده دارند توصیه نمى‏شود ولى آن را مى‏توان با کمى شیر و شکر مخلوط کرد. ولى باید توجه کرد که شیر برخى از ترکیبت مفید چاى نظیر تاننها را خنثى و بى‏اثر مى‏کند.
    ۴٫ افراط در خوردن چاى ممکن است جذب آهن آلى از خوراکى‏هاى گیاهى را متعسر سازد و موجب کم‏خونى شود. بخصوص در مورد اطفال توصیه مى‏شود که زیاد چاى نخورند تا مبادا موجب کم‏خونى آنها شود.
    ۵٫ افراط در خوردن چاى یعنى در حدود ۲ لیتر در روز ممکن است ایجاد یبوست نماید.(۳)
    منبابع:
    ۱-دائره المعارف بزرگ طب اسلامى، ج‏۲، ص: ۲۸۷
    ۲-اسرار گیاهان دارویى، ص: ۳۸۹
    ۳- معارف گیاهى، ج‏۲، ص: ۳۰۸