سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / چگونه اسید معده را با غذا متعادل کنیم؟

چگونه اسید معده را با غذا متعادل کنیم؟

به گزارش بوعلی باب سلامتی و به نقل از سایت eHow وقتی اسید معده خیلی زیاد است، هضم غذا را مختل می‌کند. ما معمولا اهمیت نمی‌دهیم که چه غذایی بخوریم که اسید معده موازنه شود. هنگامی که این بی‌توجهی به معده فشار بیاورد، اسید معده بیش از حد ترشح می‌شود و اختلال هضم بوجود می‌آید. این شرایط معمولا روز به روز بدتر می‌شود و گاهی به سوزش سردل یا زخم منتهی می‌شود. 

اسید معده

غذاها بر سه نوعند، اسیدی، قلیایی و خنثی. یک رژیم غذایی متعادل است که می‌تواند معده را آرام نگه دارد. اگر شما به غذاهای اسیدی حساس هستید باید غذاهای قلیایی و خنثی را بیشتر در رژیم غذایی تان جای دهید.

بیشتر میوه‌ها و سبزیجات خاصیت قلیایی غذا را افزایش می‌دهند. موز و سیب‌زمینی اسید معده را خنثی می‌کنند. روغن‌ها  و عسل نیز جز غذاهای خنثی‌کننده هستند. مقدار متعادلی از این غذاها به سلامت رژیم غذایی کمک می‌کند. البته از میوه‌هایی که اسیدی هستند باید پرهیز کنید.

آیا می‌توان سبزی ها و میوه ها را به هر شکلی مصرف کرد؟ خیر، برای خنثی کردن اسید معده بهتر است میوه‌ها و سبزیجات به صورت خام و طبیعی و یا کمی پخته استفاده کرد. زیاد پختن باعث از بین رفتن خاصیت قلیایی می‌شود. همچنین افزودنی‌هایی مانند شکر نیز ممکن است خاصیت قلیایی را از بین ببرد، مثلاً مرباهای میوه‌جات خاصیت اسیدی دارند.

البته زیاده‌روی در هر چیزی بد است. دقت کنید که بیش از حد از غذاهای قلیایی استفاده نکنید. زیاد خوردن از هر غذایی مضر است. تغییر رژیم غذایی به صورتی که فقط میوه و سبزی داشته باشد اصلا مناسب نیست. سعی کنید میوه و سبزیجات را دروعده های کوچک و به میزان متعادل میل کنید و فرصت دهید تا هضم شوند.

غلات و حبوبات و دانه‌های روغنی مانند بادام، فندوق، شاه بلوط خاصیت قلیایی دارند و می‌توانند اسید معده را خنثی کنند. برعکس بادام زمینی، گردو و پسته سبب اسیدی شدن معده می‌شوند.

نوشیدنی‌های گیاهی مانند چای سبز، چای زنجبیل خاصیت قلیایی دارند. اما چای سیاه، آبجو، لیکور، شراب ، سودا و کاکائو سبب اسیدی شدن معده می‌شوند.

منبع: eHow

یک دیدگاه

  1. با سلام وخسته نباشید، مطالب سایتتون خیلی مفید وشفاف است.خدا اجرتون بده