سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / تولید شیاف گیاهی ضد قارچ برای اولین بار در دنیا

تولید شیاف گیاهی ضد قارچ برای اولین بار در دنیا

داروی گیاهی ضد قارچ که به همت محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی و ساخته شده است، به مرحله تولید رسید.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، شیاف گیاهی سیاه دانه با نام تجاری فیتوواژکس با شماره 75529 در سال 91 ثبت اختراع شد و پس از مراحل دریافت پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر وارد مرحله تولید شده و تا یک ماه آینده وارد بازار مصرف می‌شود.

 شیاف گیاهی ضد قارچ

دکتر حسن رخشنده، عضو مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و محقق این طرح با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های تولید محور و افزایش ارتباط با صنعت یکی از اهداف اصلی این مرکز به شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: تا کنون تحقیقات گسترده‌ای در خصوص گیاه سیاه دانه در سطح دنیا صورت گرفته، اما به مرحله تولید نرسیده است و داروی فیتو واژکس نخستین داروی گیاهی سیاه دانه است که به مرحله تولید رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این دارو با همکاری شرکت سبز داروی اصفهان تولید و وارد بازار می‌شود، افزود:‌ قرار است در مرحله نخست یک میلیون واحد شیاف از این نوع دارو تولید شود.

وی با اشاره به اینکه فیتو واژکس تا بیست سال آینده به طور انحصاری به نام جمهوری اسلامی ایران تولید می‌شود و کشور دیگری نمی‌تواند از این عنوان استفاده کند، خاطر نشان کرد:‌ برنامه ریزی شده است که این دارو علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشورهای دیگر نیز صادر شود.

عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این دارو برای عفونتهای قارچی زنان کاربرد دارد، اظهار کرد: ‌بر اساس تحقیقات انجام شده این دارو عوارض جانبی ندارد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در اردیبهشت ماه امسال در اختیار داروخانه‌های سطح کشور قرار خواهد گرفت.

رخشنده خاطر نشان کرد:‌ داروی فیتو واژکس با ریشه گیاه سیاه‌دانه و بصورت شیاف تهیه می‌شود و مراحل تحقیق آن در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به این گونه بوده است که ابتدا روی محیط کشت، اثرات ضد میکروبی دارو بررسی شده، در مرحله بعدی با همکاران روی حیوان(موش) کار کردیم که اثرات ضدقارچی و ضدمیکروبی آن را بررسی کردیم. سپس در دو گاوداری در مشهد و فریمان، اثرات این دارو را روی عفونت‌های پستان گاو بررسی کردیم. در مرحله نهایی، سمیت دارو روی موش بررسی شد که متوجه شدیم سمی نیست.

وی گفت: این دارو برای درمان عفونت‌های قارچی دستگاه تناسلی زنان اثربخش است، چراکه با همکاری گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر روی 100نفر از بیماران تست شد و نتایج بسیار خوبی داشت.

منبع: ایسنا

همچنین ببینید

گیاه دارویی سیاهدانه

خواص سیاه دانه در طب مدرن و سنتی

خواص سیاه دانه در طب مدرن و سنتی در این مقاله به کامل خواص سیاه …