سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / تاثیر فصل زمستان بر تغذیه‏

تاثیر فصل زمستان بر تغذیه‏

تاثیر فصل زمستان بر تغذیه‏ و بهترین مواد غذایی برای فصل زمستان از منظر طب سنتی
چه غذاهایی برای فصل زمستان مناسب است:‏
در زمستان مى‏ توان از غذاهاى غلیظ و قوى بیشتر استفاده نمود چرا که حرارت میل به باطن دارد بسبب آنکه ضدش که سرما باشد باعث گریز حرارت بدن به داخل مى‏ گردد.

زمستان
زمستان
در زمستان بیشتر از گوشت قرمز و غذاهای قوی باید استفاده کرد

انواع خورشت ها و آبگوشت ها برای زمستان مفید هستند

سعی شود در غذاها و سوپ های زمستانه بیشتر از نخود و گوشت قرمز استفاده شود

گوشت گوسفند و خروس بهترین گوشت برای مصرف در زمستان هستند

بهترین صبحانه برای زمستان ارده و عسل, شیره انگور, شیره توت و خرما,عسل با خامه و سرشیر, کره بادام زمینی و کره فندق و گردو ,کنجد بوداده و عسل, تخم مرغ می باشد

غذا های مضر در فصل زمستان:
در زمستان به شدت باید از مصرف دوغ, ماست, شیر, پنیر, ماهی, قارچ و پرهیز کرد

بیمارى ‏هاى سرد بلغمى و سوداوى که از تغلیظ بلغم و مواد دیگر رسوب کرده ‏اند بسیار زیاد مى ‏شود. دوران سختى است براى سالمندان چرا که اخلاط بلغمى بدن را بشدت احاطه مى‏ کند و بیمارى‏ هاى عفونى دستگاه تنفسى و گلودردهاى چرکین و سینوزیت و ذات الجنب و ذات الریه مطرح مى ‏شوند. اکثر ناراحتى ‏ها براى پیرسالان از تجمع شدید اخلاط بلغمى و محبوس شدن آن‏ها بوجود مى‏ آیند.

میان‏سالان و جوانان از سرماى زمستان آسیبى نمى ‏بینند. روش‏هاى پاکسازى بلغم در زمستان مى ‏تواند به تنظیم مزاجى پیران کمک کند. داروهاى گرم و بلغم ‏زدا مى‏ تواند بسیارى از این اخلاط بیمارى ‏زا را خارج نماید. خونگیرى در این فصل نمى ‏تواند کارى از پیش ببرد و در اکثر موارد به زیان خواهد بود مگر در مورد کسانى که حتى در سنین بسیار بالا گرماى صفراوى و خونى بدنشان را کاملا احاطه کرده و در اختیار گرفته باشد. این حالت (گرم ‏مزاجى) در مورد کسانى که موارد پاکسازى و راه‏هاى ایجاد طول عمر را طى کرده باشند مفید مى ‏باشد. در این صورت اکثر افراد با بدنى آماده و دور از اخلاط وارد فصل بهار مى‏ شوند و به سلامت این فصل پر نشاط را خواهند گذراند.

تمام مطالب در سایت بوعلی باب سلامتی زیر نظر متخصصین طب سنتی می باشد
تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی

همچنین ببینید

دوران بارداری

تغذیه دوران بارداری در طب سنتی

تغذیه دوران بارداری در طب سنتی از اهمیت بالایی برخوردار است چون تشکیل اعضای رییس …