سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / فواید سرکه انگور و سرکه شیره

فواید سرکه انگور و سرکه شیره

فواید سرکه انگور و سرکه شیره
فواید سرکه انگور طبیعی و سنتی
سرکه داراى منافع و فواید بى ‏اندازه زیاد و فوق‏العاده جالب توجهى است که کم‏تر کسى به آن آگاه است. براى اطلاع بیشتر خوانندگان محترم یادآورى مى‏ کنیم که سرکه بر اثر تخمیر الکل انگور یا خرما، به وسیله یک نوع قارچ به نام میکودرمااستى به وجود مى ‏آید و ترکیب شده است از ۷ تا ۸ درصد اسید استیک و نیز داراى مقدارى اسید مالیک، اسید ستیریک، اسید سوکسینیک و اسید تارتریک که مجموعا در حدود ۲ تا ۳ گرم در لیتر است، هم‏چنین بى ‏تارترات دوپتاس و مقدارى مواد رنگى است.

مهم‏ترین خاصیت اسیدهاى سرکه انگور این است که محرک ترشحات معده و ترشح صفرا از سلول‏هاى کبد بوده

سرکه انگور کمک مؤثرى به هضم غذاها مى‏ کند

خاصیت بسیار مهم‏تر سرکه انگور این است که از ازدیاد اوره و کلسترول خون جلوگیرى مى ‏کند،

سرکه
سرکه
چنان‏که اگر در روز مقدار کمى سرکه انگور (البته به وسیله ترشى‏ هاى گوناگون که با سبزى‏ هاى مختلف درست مى ‏شود) با غذا تناول شود، سرکه انگور نه تنها به هضم غذا کمک مى‏ کند، بلکه موجب دفع اوره و سوختن چربى خون و دفع کلسترول مى ‏شود.

به‏طور مسلّم، یکى از مهم‏ترین علل ازدیاد اوره و کلسترول خون در ایرانیان و وفور روزافزون انفارکتوس و سکته‏ هاى قلبى در آنان، ترک این عادت آبا و اجدادى و نخوردن انواع ترشیجات مفید (ترشیجات که با سرکه انگور طبیعی درست می شوند نه سرکه صنعتی) با غذاها، مخصوصا سرکه شیره است (البته وفور روزافزون انفارکتوس و سکته‏ هاى قلبى علل دیگرى نیز دارد که بعضى از آن‏ها مربوط به ترک پاره‏اى از عادات و آداب زندگانى است که به دستور پزشکان قدیم، براى تأمین سلامت مردم وضع شد و تقریبا همه افراد جامعه به آن‏ها عمل مى‏ کرده ‏اند و به موقع خود به شرح آن‏ها خواهیم پرداخت).

طرز تهیه سرکه شیره:
نسبت آن هشت واحد شیره انگور و دو واحد سرکه
سرکه و شیره را باه هم مخلوط کرده و کمی جوشانده وکف آن را بگیرید.

اکنون که منافع بى‏شمار سرکه انگور و سرکه شیره، این مشروب غیر الکلى لذیذ و گوارا و مقوى، با ده‏ ها خاصیت طبى به‏ خوبى بر شما معلوم شد، آیا جاى تعجب و تأسف نیست که چگونه فضلا و دانشمندان و محققان مملکت ما، مخصوصا استادان دانشکده ‏هاى پزشکى و داروسازى ایران که باید همواره با چراغ علم به ارشاد و راهنمایى مردم بپردازند و با نوشته‏ ها و سخنرانى‏ هاى خود، هرچه براى افراد جامعه مفید یا مضر است معرفى کنند، مهر سکوت بر لب زده و کوچک‏ترین اثرى دراین‏باره و نظایر آن از آن‏ها ظاهر نشده و نمى‏ شود، اگر استادان دانشکده ‏هاى پزشکى و داروسازى به این قبیل راهنمایى‏ ها نپردازند، دیگر از چه کسى مى ‏توان توقع انجام آن را داشت.

چرا باید سرکه شیره که قرن‏هاى طولانى در کشور ما به عنوان یکى از بهترین مشروبات غیر الکلى سالم، مفید، مقوى، مفرح و گوارا مصرف مى ‏شد، امروزه حتى لفظ آن به صورت مسخره ذکر شود؟ آیا این شربت خوش‏ طعمى که این‏همه آثار و خواص درمان‏بخش دارد و کمترین فایده آن، این است که بیماران ضعیف و نحیف و مبتلا به ضعف اعصاب و کم‏خونى را از خوردن شربت‏هاى مقوى و تزریق آمپول‏هاى به ‏اصطلاح مقوى بى ‏نیاز مى‏ کند، و بزرگ‏ترین فایده آن تحریک اشتها و به کار انداختن سلول‏هاى کبدى و ترشح صفرا، حل کردن چربى‏ هاى خون و دفع کلسترول از بدن است و از این راه مانند واکسنى براى جلوگیرى از بروز انفارکتوس و سکته ‏هاى قلبى تأثیر مى ‏کند، صرفا به علت اینکه در ایران قدیم مصرف مى‏ شد و در اروپا و آمریکا معمول نبوده است، باید محکوم به نابودى شده و حتى نام آن نیز از قاموس لغات فارسى حذف شود و اگر کسى از آن سخن گفت او را امّل نامید و متهم به کهنه ‏پرستى و ارتجاع کنند؟

سزاى جامعه‏ اى که حتى نفس کشیدن خود را نیز از دیگران تقلید مى ‏کند همین است که به جاى این شربت واقعا گران‏قدر، باید انواع کولاها جانشین شود که جز به منظور کلاه‏بردارى و سرکیسه کردن مردم و به ره‏بردارى از سرمایه، چیز دیگرى نیست و طبق نوشته ‏هاى مستند و متعدد استادان دانشمند دنیاى مغرب‏ زمین، همه آن‏ها مضر و مسموم ‏کننده و دشمن جوانى و شادابى است.

تا آنجا که بنده اطلاع دارم در تمام دانشگاه‏ هاى ایران هیچ استادى درباره چنین موضوع مهم و اساسى، که با بهداشت و سلامت افراد مردم سروکار دارد، کوچک‏ترین بحثى نکرده است مگر دکتر حسن میردامادى، استاد جلیل القدر دانشکده پزشکى دانشگاه تهران، که در هفته ‏نامه «رنگین‏ کمان»، شماره ۸۴، مورخ ۱۱ دى‏ماه ۱۳۴۸، مقاله‏اى با عنوان «سخنى چند در خصوص سرکه شیره قم یا ملایر» نگاشته است و ما براى سپاسگزارى و تقدیر از این استاد ارجمند و توجه عموم فضلا و دانشمندان کشور به فواید سرکه شیره و ضررهاى کولاها به چاپ آن مبادرت مى‏ کنیم:

«سخنى چند در خصوص سرکه شیره »
در یکى از نشریه‏ هاى هفتگى تهران زیر عنوان «بى‏ توجهى به سلامت مردم» شرحى درج شده بود که از آغاز سال ۱۹۷۰ استفاده از قندهاى مصنوعى در نوشابه‏ هاى غیر الکلى در برخى از کشورها از جمله انگلستان و آمریکا و سوئد ممنوع خواهد گردید و به‏ همین‏ جهت وزارت بهدارى را که کوچک‏ترین توجهى به بازرسى ترکیبات و مواد نوشابه‏ ها غیر الکلى نمى ‏کند، مورد سرزنش قرار داده بود.

باید دانست که اصولا شیرینى اصلى نوشابه‏ هاى را قندهاى «سیکلامات» تشکیل مى ‏دهد. با استفاده از این قندها است که صرفه‏ جویى زیاد در مواد و نیز در وقت تهیه این‏گونه نوشابه‏ ها به ‏دست مى‏ آید، مثلا به جاى ۵۰ گرم شکر که فرضا به بهاى یک ریال باید به هر شیشه نوشابه افزوده شود تا شیرینى لازم از آن به‏ دست آید، چند میلى ‏گرم قند مصنوعى که وقتى به‏طور مهمى خریدارى شود، بیش از چند دینار ارزش ندارد به آن مى‏ افزایند و شکر خیلى کم مصرف مى‏ کنند، از این گذشته حل کردن ۵۰ گرم شکر در ۳۰۰ یا ۴۰۰ سانتى‏متر مکعب آب، مستلزم جوشاندن و صاف کردن محصول است و این خود وقت بیشترى مى ‏برد، درصورتى ‏که حل کردن چند میلى ‏گرم قند مصنوعى و چند گرم شکر، جوشاندن مایع و صاف کردن لازم ندارد، زیرا قند مصنوعى و مقدار کم شکر، به آسانى در آب سرد حل مى‏ شود.

اصولا مصرف زیاد نوشابه‏ ها ضررهاى دیگرى دارد که بیشتر نوشندگان از آن‏ها بى ‏اطلاع هستند و از مهم‏ترین آن‏ها اثر زیان‏بخش اسانس‏هایى است که براى رنگ، عطر و مزه به این‏گونه نوشابه‏ ها افزوده مى‏ شود، زیرا این اسانس‏ها خواه‏ ناخواه از مواد شیمیایى است و استعمال آن‏ها یاخته ‏هاى کبد و کلیه را که بسیار حساس هستند، فرسوده و ناتوان مى ‏کند. اکنون‏ بیاییم یک نوشابه غیر الکلى را با یکى از نوشابه‏ هاى ملى خودمان؛ مثلا سرکه شیره مقایسه کنیم و مزایا و معایب هر یک را با هم برابر نماییم:

الف) مزایاى سرکه شیره
۱٫ سرکه آن داراى انواع ویتامین‏هاى موجود در انگور است. به‏ علاوه املاحى مانند پتاسیم، منیزیم و پروتئین‏هاى گیاهى دارد.
۲٫ شیره آن داراى همان املاح به مقدارى بیشتر و ویتامین‏هاى مقاوم در برابر حرارت، پروتئین‏هاى گیاهى، سلولز و قند سوخته (کارامل) است و از این گذشته، بسیار خوشمزه و خوش‏بو و خوش‏رنگ است و چون اصولا قند سوخته چندان خوب به بدن جذب نمى ‏شود این است که در اشخاص مستعد، سبب فربهى نمى ‏گردد.
۳٫ یک نوشابه مفید و ارزان و بهداشتى داخلى است که همه قسمت‏هاى آن در همین کشور و به دست کارگران ایرانى تهیه مى ‏شود و از این جهت بسیار ارزنده ‏تر از هر نوشابه خارجى است.

ب- زیان‏هاى نوشابه‏ ها
۱٫ وجود ساکارین یا انواع قندهاى مصنوعى در آن‏ها سبب سرطان مى‏ شود.
۲٫ وجود اسانس‏هاى مختلف که خواه‏ ناخواه براى ایجاد رنگ و مزه و عطر به آن‏ها افزوده مى شود، یاخته هاى جگر و کلیه را فرسوده و ناتوان مى ‏سازد.
۳٫ پیوسته توصیه مى‏ شود که این‏گونه نوشابه ‏ها را سرد بنوشند (و حقیقتا هم اگر سرد نباشد به‏ هیچ‏وجه مطبوع نیستند). از طرفى، نوشیدن آن‏ها مخصوصا به مقدار زیاد در موقع صرف غذا سبب اتساع معده و عوارض دیگر وابسته به آن مى ‏شود.
۴٫ براى رفع تشنگى، اجبارا مقدارى شکر همراه با اسانس‏ها و قندهاى مصنوعى که مواد شیمیایى هستند و نسبت به یاخته ‏هاى حساس و لطیف کلیه و کبد اثرات زیان‏بخش دارند، مصرف مى‏ شود و همین خود سبب فربهى و اختلالات دیگر مى‏ گردد، با این مقدمات بهترین مایعى که همراه با غذا مى‏ توان نوشید در درجه اول شیر و یا همان‏طور که عادت ملى ما است و از پدران به ما ارث رسیده دوغ است به‏شرط اینکه ترشیده نباشد.

با این مقدمات، امیدواریم در آینده شرکت‏هایى به وجود آید که از ترکیب سرکه و شیره ایرانى یک نوشابه بهداشتى و گوارا براى مردم این سرزمین تهیه کنند تا گذشته از مزایاى یادشده از خارج شدن پول کشور براى تهیه مواد اولیه نوشابه ‏ها نیز جلوگیرى شود.

خدا مى ‏داند این استاد دانشمند ایرانى، به صاحبان صنایع «کولاسازى» از نظر شرح ضررهاى کولاها بسیار ارفاق کرد و کلى تخفیف داد و الّا آنچه استادان اروپا و آمریکا درباره این ضررها نوشته ‏اند خیلى بیش از این‏ها است؛ حتّى در کتاب‏هاى کلاسیک پزشکى ضمن شرح مبسوطى که براى توضیح درباره زمینه بروز سرطان درج شده است، یکى هم همین اسانس‏هاى مصنوعى است که براى عطر و طعم به لیمونادهاى گازدار و انواع مختلف کولاها داخل مى‏ کنند! دکتر گیلرداوزر، متخصص تغذیه معروف در آمریکا، در یکى از تألیفات خود مى‏ نویسد:
امیدوارم روزى فرارسد که همه به جاى قند سفید صنعتى‏ که از همه مواد حیاتى عارى شده، قند طبیعى از قبیل ملاس سیاه و شیره نیشکر و یا عسل را مصرف کنند و از نوشیدن آب‏هاى مسمومى به نام «کولاى» دورى جویند، زیرا همه این‏ها عمر را کوتاه کرده و بشر را زود پیر مى‏ کند.

حالا ببینید عامه مردم جهان را چگونه از راه سحر و جادوى تبلیغات به این آب‏هاى مسموم عادت داده ‏اند که دیگر نه تنها در ضیافت‏هاى عمومى، مهمانخانه‏ ها و کافه ‏رستوران‏ها بلکه در خانه‏ ها نیز غالب افراد خانواده به جاى آب از این کولاها مى ‏نوشند، چنان‏که به نوشته دکتر گیلرداوزر، کولاى مزبور در سراسر جهان مثل اقیانوسى جریان دارد.

اگر فردى فهیم و روشندل در یک روز تعطیلى به ارتفاعات کوه‏هاى شمالى تهران برود، با نهایت اندوه و تأثر مشاهده خواهد کرد که حتى مردم در قهوه‏ خانه ‏هاى آن حدود، بااینکه بهترین و گواراترین چشمه ‏هاى آب کوهستان را سازمان بهداشت لوله ‏کشى کرده و در اختیار آنان گذاشته است، از آب گوارا و دست ‏نخورده چشمه نمى ‏خورند و از این کولاها مصرف مى‏کنند.

این است که طبق یک سند موثق (که به گواهى مقامات رسمى دولتى رسیده است) فقط در شهر تهران و تنها در مدت یک سال (براى سال ۱۳۴۶ شمسى که سند آن در دست است) مؤسسات کولاسازى ۰۰۰، ۰۰۰، ۱۸۰ بطرى (توجه فرمایید ۱۸۰ میلیون بطرى!) نوشیدنى‏ هاى غیر الکلى فروخته ‏اند که علاوه بر عوارض شهردارى و مالیات (فقط ۱۸ میلیون تومان عوارض شهردارى مى‏ شود که آن را هم صاحبان صنایع کولاسازى با حساب‏سازى و غیره بر سر مأموران شهردارى کلاه گذاشته و فقط جزئى از آن را مى‏ پردازند) مبالغ سرسام ‏آورى نیز در راه تبلیغات براى فروش این فرآورده‏ ها خرج مى ‏شود (از آگهى در مطبوعات، سینماها، رادیو و تلویزیون گرفته تا نصب تابلوهاى بسیار عظیم برقى و غیر برقى در خیابان‏ها و سر چهارراه ‏ها و …) که اگر این‏ها را به حساب آوریم و سود سرشارى را که همه‏ ساله نصیب مؤسسات سازنده کولا مى ‏شود نیز منظور کنیم، توجه خواهیم کرد که همه این هزینه‏ ها سرانجام گردن مصرف‏ کننده را مى‏ گیرد، تا آنجا که یکى از نمایندگان محترم مجلس شوراى ملّى در یک جلسه رسمى به این وضع اعتراض کرده و از اجحافى که به مصرف‏ کنندگان نوشیدنى‏ هاى غیر الکلى، از نظر گرانى قیمت کولاها، وارد مى ‏شود، انتقاد و اظهار کرد:
مشروبات غیر الکلى به ‏هیچ‏ وجه از نظر اقتصاد سالم نمى‏ تواند چنین حجم مصرف عجیبى داشته باشد

آیا می دانید سالانه ۱٫۹ میلیارد بطری نوشابه در ایران مصرف می شود که با حساب هر عدد بطری نوشابه ۱۲۰۰ تومان باشد می شود مبلغی بالغ بر ۲۲۸۰ میلیارد تومان به زیان ساده تر می شود ۲تریلیون ۲۸۰ میلیارد تومان (آمار گروه پژوهشی بوعلی باب سلامتی در سال ۱۳۹۶ می باشد)

بهترین نوشیدنی سنتی و طبیعی شربت قفیر یا اکسیر بهشت
تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

سرکه

خواص سرکه انگور طبیعی

خواص سرکه انگور طبیعی سرکه انگور طبیعی با سرکه های موجود در بازار که اسید …