سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / خواص سرکه انگور طبیعی

خواص سرکه انگور طبیعی

خواص سرکه انگور طبیعی

سرکه انگور طبیعی با سرکه های موجود در بازار که اسید استیک با آب هستند فرق دارد که به هیچ عنوان خاصیت سرکه انگور طبیعی را ندارند

سرکه انگور طبیعی بر اثر تخمیر الکل انگور به وسیله یک نوع قارچ به نام میکودرمااستى به وجود مى ‏آید و ترکیب شده است از اسید استیک و نیز داراى مقدارى اسید مالیک، اسید ستیریک، اسید سوکسینیک و اسید تارتریک که مجموعا در حدود ۲ تا ۳ گرم در لیتر است، هم‏چنین بى‏ تارترات دوپتاس و مقدارى مواد رنگى است.

سرکه
سرکه
طرز تهیه سرکه انگور طبیعی:
روش اول: سرکه مایعى است ترش‏مزه داراى حالت اسیدى که آن را بطور کلى از تخمیر میوه‏ هایى که داراى گلوکز مى ‏باشند تهیه مى‏ کنند. آب انگور را گرفته و صاف نموده یا بدون صاف کردن با تفاله‏ هاى داخل آن همه را داخل خم سفالى یا چینى یا بشکه ‏اى مى ‏ریزند و معادل ده درصد وزن آب انگور سرکه پاک مرغوب در آن ریخته و سر خم را محکم مى‏ بندند و در آفتاب یا جاى گرم مى‏ گذارند تا برسد.

روش دیگر: قبل از ریختن سرکه مرغوب به داخل آب انگور صبر مى‏ کنند تا آب انگور بجوش آید سپس سرکه و نمک را اضافه مى‏ کنند و مى ‏گذارند تا برسد و ترش گردد.
بهترین سرکه‏ ها سرکه انگور فخرى شیرین است و هرچه انگور شیرین‏ تر باشد سرکه آن مرغوب‏تر خواهد شد.

طبیعت سرکه انگور طبیعی:
طبیعت سرکه را بعضى سرد و تر و بعضى سرد و خشک مى ‏دانند.

خواص درمانى سرکه انگور طبیعی :
۱- سرکه انگور طبیعی را بخورید. قابض و بسیار مجفف و سریع النفوذ است، رساننده قواى ادویه به اعضاء مى ‏باشد، ملطف و قاطع اخلاط غلیظ، خشک‏ کننده رطوبتها، تقطیع صفرا و برطرف‏ کننده عطش، قاطع نزف الدم اعضاى باطنى مى ‏باشد،
اشتها را تحریک مى‏ کند و کار دستگاه هضم و گوارش‏ را تا حدى آسان مى ‏سازد، عقل را تقویت مى‏ کند،

مداومت در خوردن سرکه انگور طبیعی صبح‏ها قبل از صبحانه بدن را لاغر و پیه شکم را آب مى‏ کند.

۲- چند قطره سرکه انگور طبیعی را با آب مخلوط کنید و بخورید مسمومیت از دود و دم زغال را برطرف مى ‏سازد.

۳- خوردن سرکه انگور طبیعی مخلوط با بادام یا روغن گل یا گلاب یا آب خیار جهت تسکین سرسام و هذیان مفید است.

۴- اگر شب مقدارى نخود را در سرکه انگور طبیعی بخیسانید و صبح بخورید انگل‏هاى معده را از بین مى ‏برد.

۵- یک اوقیه پیاز عنصل خشک را ورق‏ورق کرده در سرکه بجوشانید تا مهرا شود بعد یک هفته در آفتاب بگذارید سپس صاف نموده و هر روز صبح ناشتا دو درم آن را بیاشامید براى رفع بدبویى دهان که به مشارکت معده باشد مفید و مزمزه آن با نمک جهت قطع خون بن دندان که کنده باشند نافع است.

۶- براى رفع لق بودن دندانها یا تسکین درد آن سرکه انگور طبیعی را روزى چند بار در دهن قرقره کنید.

۷- مقدارى سیاهدانه را در سرکه انگور طبیعی بپزید بعد آن سرکه را در دهن بگیرید، دندان دردى که از رطوبت باشد ساکت مى ‏شود.

۸- بخور سرکه انگور طبیعی در گوش براى رفع طنین صداى گوش و سنگینى شنوایى و بازکردن گرفتگى ‏ها و تقویت شنوایى مفید است.

۹- بو کردن مداوم سرکه انگور طبیعی یا بخور در موقع جوشاندن آن یا تر کردن دستمال در سرکه گرم و گذاشتن روى پیشانى سردردهاى کهنه و مزمن و سردردى که از غلبه صفرا باشد را درمان مى ‏کند.

۱۰- ریختن قطره سرکه کهنه در گوش براى تسکین درد گوش مجرّب است، کرم داخل گوش را مى‏ کشد.

۱۱- اگر سرکه انگور طبیعی را به داخل دماغ بمالید و قهوه سائیده را هم را با سرکه مخلوط نموده به پیشانى بمالید و آن را ببندید و نفس‏هاى عمیق بکشید. سردردى که از دم یا بو یا گاز باشد را درمان مى ‏کند.

۱۲- اگر دستمالى را در سرکه انگور طبیعی گرم فروبرده و روى پیشانى نگه دارید. سردردى که از آفتاب زدگى باشد را درمان مى‏ کند.

۱۳- براى درمان پستان که آماس کرده و گرم باشد سرکه انگور طبیعی را با آب جوش مخلوط نموده و تا گرم است در مثانه گاو یا گوسفند بریزید و درب آن را ببندید و روى آماس گذارید.

۱۴- براى درمان بواسیر هر روز سرکه انگور طبیعی را روى سنگ داغ کرده بریزید و مقعد را لخت کرده روى‏ آن بگیرید و آن را بخور دهید.

۱۵- روغن مغز بادام تلخه سائیده را با سرکه انگور طبیعی مخلوط کنید و بمالید، جرب و ترک‏هاى پوست و زخم‏هاى شدید و عفونى را درمان مى ‏کند و کک‏ ومک را به مرور برطرف مى‏ سازد، مالیدن آن در پشت چشم، بینایى را تقویت مى ‏کند.

۱۶- هر روز سرکه انگور طبیعی را بمالید، براى درمان انواع سوختگى و درمان زخم‏هاى عفونى، زخم سفلیس و گند طاول مفید است، اگزماى متقرح و باد سرخ و خارش بدن را تسکین مى‏ دهد، براى درمان گزیدگى حیوانات سمّى گرم نافع است، عقربک و سفیدک ناخن را برطرف مى ‏سازد.

۱۷- سرکه انگور طبیعی را با آب رقیق کرده بعد نمک بزنید و دائم در گلو قرقره کنید. آنژین و گلودرد کهنه و مزمن را درمان مى‏ کند و از خونریزى گلو جلوگیرى مى ‏نماید و اگر زالو یا کرم در گلو مانده باشد آن را مى‏ کشد.

۱۸- دائم سرکه کهنه را بو کنید و هر شب سرکه را با گلاب مخلوط نموده در چشم بچکانید زردى چشم که پس از بیمارى یرقان مانده باشد را مرتفع مى‏سازد.

۱۹- سرکه انگور طبیعی را با عسل مخلوط نموده و هر شب بر دور چشم ضماد کنید تا کبودى دور چشم را برطرف سازد.

۲۰- گل ارمنى را در سرکه انگور طبیعی حل کرده و بمالید، خارش بین انگشتان را برطرف مى‏ سازد.

۲۱- تخم ترب کوبیده را با سرکه انگور طبیعی مخلوط کنید و ضماد نمایید. قانقاریا یا مردگى اعضاء که در اثر عفونت‏هاى مزمن باشد را درمان مى‏ کند.

۲۲- سرکه انگور طبیعی را با کف دریاى سائیده مخلوط کنید و هر روز صبح و شب بر موضع بمالید. تکرار مالیدن آن بر هر موضع باعث لاغر کردن آن عضو خواهد شد.

۲۳- اگر فردى به حالت بى‏ هوشى افتاده است دو سه قطره سرکه در بینى او بچکانید سبب بهوش آمدن شخص مى‏ گردد.

۲۴- کمى کافور در سرکه انگور طبیعی مخلوط کنید و بمالید ورم پلک چشم را از بین مى‏ برد.

۲۵- گرفتن سرکه انگور طبیعی پاى دندانها ورم و درد لثه که از گرمى مزاج باشد را درمان مى ‏کند.

۲۶- هر صبح و شب هر بار یک مثقال زیره را نیم‏کوب کرده در یک استکان سرکه انگور طبیعی بجوشانید بعد آن را صاف نموده بخورید. تب‏هاى دوره‏اى را درمان مى ‏کند.

۲۷- اگر آهک آب‏ندیده را در سرکه انگور طبیعی حل کنید و هر شب بجایى که مى‏خواهید مو روییده نشود بمالید. کم‏کم پیاز مو را ضعیف مى‏ کند و دیگر مو نمى ‏روید.

تذکر درمورد سرکه انگور طبیعی:
براى اشخاص پیر و سالخورده و اشخاص سوداوى مزاج و بیماران مبتلا به بیماریهاى ریوى، سرفه تازه و خشک، درد مفاصل، ضعف احشاء و آلات داخل شکم، براى رحم و اعصاب و افعال مرتبط با اعصاب، نیروى جنسى و سردمزاجان مضر است. مداومت در خوردن آن موجب استسقاء، ضعف دید چشم، زردى رنگ رخسار و لاغرى بدن مى‏شود.

تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
منبع :
حاجى شریف، احمد، اسرار گیاهان دارویى، ۱جلد، حافظ نوین – تهران، چاپ: چهارم، ۱۳۸۶ ه.ش.

استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

سرکه

فواید سرکه انگور و سرکه شیره

فواید سرکه انگور و سرکه شیره فواید سرکه انگور طبیعی و سنتی سرکه داراى منافع …