سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / خواص درمانى تخم کتان

خواص درمانى تخم کتان

خواص درمانى تخم کتان در طب سنتی:
تخم کتان را بخورید. هضم غذا را سریع‏تر مى‏ کند،

تخم کتان مقوى قواى مغز و اعصاب و مقوى‏ قواى تناسلى مى‏ باشد

تخم کتان عرق و شیر را زیاد مى‏ کند

تخم کتان بازکننده عادت ماهیانه در زنان است

تخم کتان تسکین‏ دهنده بعضى از دردهاى قفسه سینه و درد احشاء داخلى و درد مقعد است. تخم کتان خروج ادرار را آسان مى‏ سازد.

یک قاشق سوپخورى از تخم کتان را در یک لیوان آب بخیسانید و بخورید. اسهال را بند مى‏ آورد.

شانزده تا هجده گرم از تخم کتان را در یک لیتر آب به مدت کوتاهى دم کنید و بخورید براى رفع ناراحتى ‏هاى مجارى ادرار، ورم امعاء همچنین ورم ماهیچه معده نافع است.

تخم کتان بهترین دارو برای درمان مشکل یبوست افراد است

آب جوشانده ۱۵ تا ۳۰ گرم تخم کتان از طریق استعمال خارجى جهت درمان بیماریهاى جلدى بخصوص سوداهاى دردناک و با فساد نافع مى‏ باشد.

تخم کتان
تخم کتان
تذکر در مورد مصرف تخم کتان: خوردن زیاد یا مداومت در خوردن تخم کتان سبب شدت حرارت بدن و درد گلو مى‏ شود. مصلح آن آب انار و آب‏میوه‏ هاى ترش‏مزه است.

طبیعت تخم کتان: گرم و خشک است.

مقدار خوراک تخم کتان ده گرم و اگر هر روز تا مدتى بخورند روزى پنج گرم است

درمان دمل با تخم کتان:
براى دهن باز کردن زخم هائى که سخت دهن باز مى‏ کنند پودر تخم کتان را با تخم سفید و آرد جو و شیر گاو خمیر کرده بر بالاى زخم بصورت لواشک مى ‏اندازند دهان زخم را باز و چرک آن را خارج مى ‏سازد.

لازم بتذکر است که روى زخم هائى نظیر باد سرخ و زخمهاى گرم‏ مزاج مشابه آن باید بمدت سه روز کافور و سرکه و داروهاى خنک‏ کننده و رادع مالیده شود چنانچه ورم کشیده نشد مى‏ توان از لواشک فوق استفاده نمود.

لاغری با تخم کتان:
تخم کتان سرشارچرب امگا ۳ گیاهی- به نام آلفا لینولنیک اسید (ALA) – و فیبرهای غذایی در جهان است
یکی دیگر از حقایق منحصر به فرد در مورد دانه ی کتان این است که منبع شماره‌ی ۱ لیگنان در میان مواد غذایی است. تخم کتان حدودا ۷ برابر دانه‌ی کنجد لیگنان دارد. دانه‌ی کنجد منبع شماره‌ی دوی این ترکیب است.

خوردن دانه کتان باعث ایجاد احساس سیری در انسان شده سبب می گردد تا کالری کمتری مصرف نماییم و منجر به کاهش وزن می شود. در واقع تاثیر مصرف تخم کتان در کاهش وزن نیز از همین ویژگی آن نشات می گیرد. اگر می خواهید لاغر شوید و به دنبال روشی کم دردسر می گردید و نمی خواهید از رژیم های سفت و سخت لاغری استفاده کنید، که در بیشتر موارد هم در بلند مدت، نتیجه مطلوبی در بر ندارند، می توانید از تخم کتان استفاده کنید. برای این منظور دو متد زیر به شما توصیه می شود.

روش اول لاغری با تخم کتان: اگر ۳۰ دقیقه قبل از خوردن غذا، یک قاشق پودر تخم کتان [را همراه با آب فراوان] میل کنید، احساس سیری به شما دست داده و نمی توانید زیاد غذا بخورید و بدین طریق دریافت چربی ها و کالری ها از طریق وعده های روزانه کمتر خواهد شد و به مرور موجب کاهش وزن و کاهش چربی های انباشته شده در بدن می گردد.

روش دوم لاغری با تخم کتان: اگر از تخم کتان در هنگام خوردن غذا استفاده کنید باعث می شود فرایند هضم غذا کندتر شده، و غذا مدت بیشتری در معده بماند و به صورت آهسته آهسته و به تدریج وارد روده کوچک شود و این موجب می شود که سطح انسولین پایدار شده و اشتها کاهش یابد.

تذکر: مجموع آن در اول گرم و خشک همراه با رطوبت اضافى است باعث ضعف بینائى و مصلح آن گشنیز، تضعیف‏ کننده هاضمه و مصلح آن سکنجبین و مضر و مصلح آن عسل است. مشابه آن حلبه یعنى شنبلیله مى ‏باشد.

منابع:
خسروى، سید مهدى، گیاهان دارویى و نحوه کاربرد آنها براى بیماریهاى مختلف در طب سنتى، ۱جلد، فروشگاه اینترنتى نشر محمد – تهران، چاپ: نهم، ۱۳۸۶ ه.ش.
موسوى، محمد، مجموعه پیک شفا، ۱۲جلد، کانون پژوهش – اصفهان، چاپ: دوم، ۱۳۸۸ ه.ش.
حاجى شریف، احمد، اسرار گیاهان دارویى، ۱جلد، حافظ نوین – تهران، چاپ: چهارم، ۱۳۸۶ ه.ش.
تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

خواص تخم کتان

خواص تخم کتان

خواص تخم کتان: تخم کتان برای لاغر کردن و برای رودها بسیار مفیده تخم کتان‏ …