سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / کبد و بیماری کبدی

کبد و بیماری کبدی

کبد و بیماری کبدی که شامل انسدادها و راه‏ بندهاى کبد است
بیشتر بیمارى‏ ها کبدی ابتدا از سوء مزاج کبد و سپس راه بندان در مجارى کبدى ایجاد مى ‏شوند. موادى که باید مسیرهاى مشخص کبدى را بپیمایند و سپس تقسیم شده، بخشى به اندام‏هاى بدن براى تغذیه سلولها بروند و بخشى بسوى اندام هاى دفعى، در راه گیر کرده سپس متعفن شده و بیماریها شروع مى‏ شود و عدم رسیدگى به موقع باعث پیامدهاى ناگوارى همچون سرطان کبد و سیروز کبدى و کبد چرب مى ‏شود.

کبد چرب
درست است که علم امروز عناصر میکروبى و ویروسى را در ایجاد بیماریهاى کبدى شناسایى کرده، اما همین کشفیات باصطلاح افتخارآمیز باعث انحراف طب غربى نسبت به چگونگى تشکیل بیماریها شده است.

باید دانست که میکروبها و ویروسها و عوامل خارج از بدن تنها زمانى مى‏ توانند در کبد و سایر اندامها نفوذ و رشد کنند که بستر مناسب خود را بیابند. در غیر این صورت هر نوع عامل خارجى مزاحم توسط سیستم‏ هاى دفاعى پیچیده بدن شناسایى و دفع مى ‏گردد. چگونه است که در پیوند اعضاء انسانى به انسان دیگر سیستم دفاعى بدن واکنش نشان داده عضو پیوندى را پس مى ‏زند، حال آنکه این عضو در بدن انسانى دیگر کار مى‏ کرده است. پس سلول‏هاى بدن هر انسانى یک نوع سازگارى ذاتى با یکدیگر دارند و غیر را نمى‏ پذیرند مگر آنکه آن را با خود همسان بیابند.

ورود میکروبها و ویروسها در صورت سلامتى بدن با واکنش مرگبار روبرو و به سرعت نابود و دفع مى‏ شود، پس چگونه است که در بعضى از افراد، میکروبهاى بیمارى‏زا فعال مى‏ شوند؟

جواب آنست که در بستر آلوده و خلط هاى ایجاد شده در اندامهاى، میکروبها در سنگرى مناسب دور از سیستم دفاعى بدن شروع به رشد مى‏ کنند و سیستم دفاعى را شناسایى و به تدریج روش مقاومت در مقابل آنها را فرامى‏ گیرند. زمانى که تهاجم را آغاز مى ‏کنند بیمارى شدت مى ‏گیرد و سیستم دفاعى بدن مواجه با دشمنى قوى مى ‏گردد. این جنگ با کمک طبیب خارج از بدن، یا به پیروزى سیستم دفاعى منجر شده که شفاى بیمار را در پى دارد و یا با پیروزى میکروبها و ویروسهاى موذى پایان مى ‏یابد که به بیمارى مزمن و یا لادرمان تبدیل شده و نهایتا مرگ را به ارمغان خواهد آورد. در راه بندان‏هاى کبدى نیز مصداق بارزى از موارد فوق وجود دارد. هنگامى که انسدادهاى کبدى روى ‏آور مى ‏شوند باید به دفع آنها پرداخت و اجازه نداد که دشمن در کمین نشسته وارد بدن شده و جایگاهى مناسب براى رشد خود پیدا کند.

علل ایجاد انسداد کبدی و پری کبد از مواد مضر:
بیشتر این انسدادها کبدی از بد خوردن، شکم‏بارگى، غذاهاى غلیظ، مشروبات الکلى، قرص های شیمیایی , آنتی بیوتیک های شیمیایی ,غذا روى غذا خوردن و به‏ طور خلاصه عدم رعایت بهداشت تغذیه بوجود مى ‏آید.

بهداشت تغذیه از اصول مسلم طب اسلامى است که اگر مردم به آن توجه کنند بیمارى‏ها از جامعه رخت بر خواهد بست. اگر تبلیغات مسموم طب غربى نبود شاید جامعه ما با اتکا به روش‏هاى سنتى و اسلامى خویش در سلامت کامل مى‏ زیست و این همه خرج‏هاى بیهوده که تنها جیب کمپانى ‏هاى داروسازى غربى را پر مى ‏کند، لازم نبود.
شایعاتی مثل خوردن عدس که خونساز است که دروغی بزرگ و خیانتی نا بخشودنی است در حق مردم ایران زیرا عدس ایجاد کننده خلط سودا است و خوردن زیاد آن منجر به سرطان میشود
از بین بردن نوشیدنی های اصیل ایرانی و جایگزین آن با نوشابه و دلستر های صنعتی که داغون کننده کبد و ایجاد کننده پوکی استخوان هستند

درمان انسدادهاى کبدى‏:
اگر خلط صفرا یا سودا یا بلغم یا خون بر مزاج کبدى غلبه کرده و باعث راه بندان شده باید خلط شناسایى و داروهاى مناسب دفع آن خلط تجویز گردد.
روش تغذیه بیمار بررسى شود، غذاهاى غلیظ، سرخ‏کردنى‏ها، چربى‏ ها و پیتزا و نوشابه‏ هاى مختلف حذف شوند، سپس منضج و مسهل مناسب خلط کبدى تجویز شود.

درمان انسدادهاى کبدى‏ ناشی از خلط صفرا:
خلط صفرا را با داروهاى از بین برنده خلط صفرا و خلطهاى دیگر را نیز با داروهاى مناسب خود دفع کنید. نسخه‏ هاى درمان سوء مزاج‏هاى کبدى در این مرحله بکار مى ‏آید، باید در دفع اخلاط روش میانه را برگزید، داروى مسهل نباید زیاد قوى باشد. اگر خلطها قبل از پخته شدن با داروى مسهل مواجه شوند دفع نمى‏ شوند. یکى از نشانه ‏هاى پخته شدن اخلاط کبدى آن است که در ادرار بیمار ماده ته‏ نشین رسوب مى ‏کند و آنگاه است که مسهل قوى مى‏تواند یکباره خلطهاى پخته شده کبد را از جا برکند و به بیرون براند.

نسخه درمان انسدادهاى کبدى و کبد چرب:
نسخه ترنجبین و خاکشیر به جاى صبحانه و رژیم غذایى با آلوى بخارا و مسهل عام در پختن اخلاط و دفع آنها بسیار مؤثر است
به این ترتیب که بیمار هر روز صبح ۳ قاشق غذاخورى ترنجبین را در ۵/ ۱ لیوان آب جوش حل کند و پس از صاف کردن آن را روى ۳ قاشق غذاخورى خاکشیر که از قبل تمیز کرده است بریزد و به جاى صبحانه میل کند چیزى نخورد تا دارو بتواند روى کبد اثر بگذارد. اگر خیلى گرسته شد مقدارى کمپوت رقیق کافى است و ظهرها سوپ گشنیز و سوپ سبزى‏جات بدون چربى و شب‏ها شام سبک مانند کته گشنیز و سکنجبین و امثال آن باشد و بعد از ظهرها مسهل مناسب میل کند که ما آن را مسهل عام نام نهادیم.

مسهل عام‏

– سنا- گل سرخ- ۵۰ گرم- افسنتین- گل ختمى- تخم کتان- ترنجبین- هر کدام ۲۵ گرم‏
– داروها را مخلوط و نیمکوب نمایید، بعد از ناهار یا شام هر بار یک قاشق غذاخورى از دارو را در ۵/ ۱ لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان بماند صاف کرده و شیرین کرده میل کنید. در صورت نیاز به تدریج مقدار مصرف‏ آن را افزایش دهید تا اسهال ملایمى برقرار گردد.

از آنجا که این دارو اسهال‏ آور است. و عکس العمل افراد نسبت به داروهاى مسهل متفاوت است. میزان مصرف آن براساس میزان اسهال دهى باید تعیین شود مثلا بعضى افراد با یک‏بار جوشاندن دچار بیرون روى مى‏شوند و برخى با ۲ الى ۳ بار.

این روش دافع همه اخلاط است و اگر به‏ طور اختصاصى براى خلط خاصى داروى قویتر لازم است در ترکیبات مسهل عام مى ‏توان داروهاى ضد آن خلط گنجانده شود و اگر خلط گرم حاکم است صبح‏ها ترنجبین و مغز فلوس در آب جوش حل شود و صاف شده به جاى صبحانه میل شود.

گیاهان موثر انسدادهاى کبدى و کبد چرب:
کاسنى، برگ و ریشه بارهنگ، گیاه کشوث، افسنتین، رازیانه، کرفس، غازیاغى، شاه‏تره، مغز فلوس، انجیر خیسیده در روغن بادام، سرکه‏ هاى انگور، سرکه‏ هاى موسیر و انواع سرکه‏ ها، سکنجبین‏ها، صبر زرد، آلوهاى خورشتى، نیلوفر، سوپ‏هاى ترش شده که با انار یا قره‏ قوروت یا آلبالو یا آب‏غوره یا لیموى عمانى ترش شده باشند. کاکل ذرت و بطور کلى ادرار آورها در بازکنندگى کبد مؤثر هستند. بیخ کبر، بیخ رازیانه، بیخ کرفس، روناس، شنبلیله، بسفاویج، تربد با مریم نخودى و ده‏ها گیاه دیگر که هر کدام در حالت‏هاى مختلف مى ‏تواند براى باز کردن انسدادهاى کبدى بکار گرفته شود.

خون‏گیریها در موقع لازم مى‏تواند به کمک داروهاى بازکننده کبد کار را زودتر به انجام رساند. البته در خونگیریها باید مقدار آن و نحوه آن مشخص گردد.

پرهیزات غذایی در بیماران انسدادهاى کبدى و کبد چرب:
بیمار مبتلا به انسداد کبدى هرگز نباید غذاى غلیظ و سفت و چربى و تخم مرغ، سوسیس و کالباس و چیپس و پفک و شیرینى‏جات قنادى میل کند تا زمانى که بهبودى کامل صورت پذیرد. برخى از داروهاى ادرارآور در درمان بیمارى‏ها و انسدادهاى کبدى بکار مى ‏رود.

بطور کلى نکته ظریفى که در تجویز نسخه‏ هاى کبدى وجود دارد این است‏
که اگر انسداد یا ورم در قسمت گودى کبد روى دهد که اکثرا چنین است باید داروهاى اسهال ‏آور بکار رود ولى در مورد انسدادها و ورم‏هاى واقع در قسمت بالایى کبد باید از داروهاى ادرارآور بهره برد.

تهیه و تنظیم از بوعلی باب سلامتی
منابع: موسوى، محمد، مجموعه پیک شفا، ۱۲جلد، کانون پژوهش – اصفهان، چاپ: دوم، ۱۳۸۸ ه.ش.

همچنین ببینید

کبد

تغذیه در بیماران سرطان کبد

تغذیه در بیماران سرطان کبد بیماران سرطان کبد به کلى از خوردن هر نوع غذاى …