سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / بهترین درمان یبوست

بهترین درمان یبوست

با توجه به این که یبوست به عنوان مادر تمام بیماریهای در طب سنتی یاد می شود گروه بوعلی باب سلامتی تمام نسخه های گیاهی درمان کننده یبوست را برای مخاطبین خود به صورت یکجا جمع آوری کرده است
روش‏هایى که مى‏ توان یبوست را برطرف کرد
از ملین‏هاى محرک مثل پوست نوعى گیاهان، عناب، بیزاکودیل و روغن کرچک و … که باعث تحریک‏ روده مى‏ شود پرهیز کنید.
جهت درمان یبوست از مواد زیر استفاده شود:
از سبوس گندم که کارساز و بسیار ارزان است استفاده کنید. زیاد ورزش کنید، حد اقل نیم ساعت در روز پیاده ‏روى کنید. هنگام احساس مدفوع آن را به تعویق نیندازید، چون هرچه بیشتر در روده بماند آب بیشترى از دست مى‏ دهد و مشکل در دفع ایجاد مى‏ کند.
از غذاهاى الیافى زیاد استفاده کنید از قبیل سبزى‏ هاى تازه، میوه، سیب‏زمینى، سبوس، غلات و گردو و امثال آنکه مغزدار هستند. از مصرف چربى و غذاهاى تصفیه ‏نشده پرهیز کنید. از مایعات زیاد استفاده کنید. سعى کنید که ۸ تا ۱۰ لیوان در روز آب بنوشید.
آلو واقعا کارساز است، با خیساندن آن در آب مى‏ توان یبوست را رفع کرد. از خوراکى‏ هایى که ضد یبوست است بیشتر استفاده کنید مانند انگور، انگور با پرتقال، انگور با توت‏فرنگى، انگور با گیلاس، انجیر خشک، مرباى انجیر، کمپوت انجیر، سیب درختى با پوست، گیلاس، آب هویج صبح ناشتا، خربزه، برگه ‏ى زردآلو خیسانده، آلوى خشک، ذرت، گلابى، پرتقال با آلو، پرتقال با زردآلو، پرتقال با خربزه، پرتقال با گلابى، کاهو، شاه‏ توت صبح ناشتا، کرفس، کلم، کلم قمرى، گوجه‏ فرنگى، میوه‏هاى ترش، تره، شوید، خاکشیر جوشیده، ترخون، اسفناج، تخم ترشک، دمکرده‏ى تمر هندى، قلقاسى، لعاب به‏دانه، عسل، روغن زیتون.

جهت درمان یبوست از مواد زیر پرهیز شود:
در ضمن از خوراکى‏هایى که ایجاد یبوست مى‏ کند پرهیز کنید مانند لوبیا، برنج، بیسکویت، خردل، نان سفید، الکل، ادویه‏ جات، سیب‏زمینى سرخ شده، چیپس، ماکارونى، شیرینى‏هاى قنادى، شکلات، موز، شاه‏بلوط بو داده، خرمالو، تخم‏مرغ، خامه، پنیر مانده، کنسروها، انواع ساندویچ‏ها و پیتزا، شیر جوشانده شده، گوشت خرگوش، ماهى‏ هاى بزرگ. ضمنا بد جویدن غذا نیز ایجاد یبوست خواهد کرد.

شما بهتر است اول امتحان کنید و بفهمید که علت ثقل و یبوست معده از رطوبت و سردى است یا از گرمى و حرارت. براى این کار توجه و تمرکز کنید که قبل از آن، چه غذاهایى مصرف شده است و پى ببرید که ثقیلى معده از کدام است تا زودتر و بهتر بتوانید به علاج آن بپردازید.

نحوه‏ى معالجه ‏ى یبوست نیز از این قرار است:
* شربت ریوند یا شربت انجیر یا تمر هندى حل کرده در سکنجبین یا هر شب ۵ عدد آلوچه ‏اى که قبلا در آب جوش خیسانده شده باشد مصرف کنید یبوست از بین میرود

* هر صبح و عصر ۱ مثقال گل گاوزبان را دم کنید و آب آن را شیرین و بنوشید یبوست درمان میشود

* تمر هندى و انجیر خشک از هرکدام ۲۰۰ گرم، آلوچه ‏ى خشک و شکر از هرکدام ۲۵۰ گرم همه را مخلوط کنید و بپزید تا به صورت مربا درآید سپس گل نیلوفر ۱۰ گرم و گل بنفشه ۲۰ گرم هر دو را نرم بکوبید و با مرباها مخلوط کنید. هر شب هنگام خواب یک قاشق غذاخورى میل کنید و اگر باز یبوست مقاوم بود و رفع نشد ۱۰ گرم مغز فلوس را نرم بسایید و با مرباها مخلوط کنید و ادامه دهید تا یبوست درمان شود

* سنامکى، گل گاوزبان، تاج‏ریزى و تخم ختمى از هرکدام ۱۰ گرم، گل محمدى و گل بنفشه از هرکدام ۱۵ گرم، عناب ۳۰ گرم، مویز ۱۰۰ گرم و آلوچه ۲۵۰ گرم همه را بجوشانید بعد آب آن را صاف کنید، با ۲۵۰ گرم شکر مجددا بجوشانید تا به صورت شربت درآید.
سپس ۲۵ گرم شیرخشت و ۵۰ گرم ترنجبین شیره‏کش شده را در آن حل کنید و روزى یک قاشق غذاخورى از آن را میل کنید تا کاملا یبوست از بین برود

*جهت درمان یبوست مقدارى شیرخشت و ترنجبین را شیره‏کش کنید بعد با روغن بادام شیرین مخلوط و شب‏ها هنگام خواب مقدارى از آن را میل کنید.

* برای درمان یبوست پودر شیرین‏ بیان ۲۰ گرم، گل بنفشه ۱۵ گرم، مویز ۱۰۰ گرم و انجیر خشک ۲۰۰ گرم همه را بجوشانید و هر شب هنگام خواب یک فنجان از آب آن را بنوشید.

* جهت درمان یبوست گل محمدى ۱۰ گرم، گل گاوزبان، گل خطمى، گل بنفشه و تاج‏ریزى از هرکدام ۲۰ گرم، مویز و تمر هندى از هرکدام ۱۰۰ گرم، انجیر خشک ۵۰۰ گرم همه را بجوشانید بعد آب آن را صاف و با شکر مجددا روى آتش ملایم بجوشانید تا قوام آید سپس گل قند و ترنجبین از هرکدام ۵۰ گرم و شیرخشت ۳۰ گرم در آن شربت حل کنید و روزى یک قاشق غذاخورى از آن را میل کنید.

* پودر شیرین‏بیان، گل بنفشه و تخم شنبلیله از هرکدام ۵۰ گرم، گل پنیرک ۳۰ گرم، مخلصه ۱۵ گرم همه را مخلوط کنید و هر شب یک قاشق غذاخورى از آن را در یک و نیم لیوان آب به اندازه‏اى بجوشانید تا حدود یک لیوان آب بماند سپس آن را صاف و شیرین کرده و میل کنید تا یبوست درمان شود

* جهت درمان یبوست سى گرم ترخون را در یک لیتر آب بجوشانید و آب آن را بخورید.

* ده گرم تخم اسفناج را در یک فنجان آب جوش دم کنید و آب آن میل کنید و هروز میل کنید تا یبوست درمان شود

* جهت درمان یبوست پنجاه ریشه‏ ى شیرین‏بیان را تکه‏ تکه کرده و در یک لیتر آب ۵ دقیقه بجوشانید بعد ۱۲ دقیقه دم کنید و شب موقع خواب و صبح ناشتا هربار یک فنجان بنوشید.

* جهت درمان یبوست سى گرم برگ گیلاس را در یک لیتر شیر گرم ریخته و ۲۰ دقیقه دم کنید بعد آب آن را صاف و شیرین کرده و روزى سه فنجان در طول روز کم‏کم بنوشید.

* جهت درمان یبوست هشت گرم صمغ عربى، ۳۰ گرم روغن کرچک، ۳۰ گرم روغن بادام، ۳۰ گرم شربت ساده را با آب جوش مخلوط و بخورید.

* جهت درمان یبوست یک کیلو هویج رنده شده را در یک لیتر آب بجوشانید، از صافى رد کنید و آب آن را بخورید.

* جهت درمان یبوست صبح ناشتا مقدار زیادى انگور بخورید.

* جهت درمان یبوست شصت گرم کاهو را با یک لیتر آب بجوشانید و آب آن را مصرف کنید.

* جهت درمان یبوست بیست گرم برگ یا گل همیشه بهار تازه را در یک لیتر آب جوش ۲۰ دقیقه دم کنید بعد آب آن را صاف و با عسل شیرین سازید، بعد از هر غذا یک فنجان بنوشید.

* جهت درمان یبوست پوست یک عدد پرتقال یا نارنج تازه را بجوشانید و آب جوشانده‏ى آن را دور بریزید. در ظرفى ۲۰ گرم قند یا شکر و یک لیتر آب بریزید. پوسته‏ها را در آن قرار دهید و پس از ۲۰ دقیقه جوشاندن بگذارید تا سرد شود و قبل از صبحانه آب آن را بخورید.

* جهت درمان یبوست وانى را پر از آب سرد کرده و تمام بدن را بدون پاها در آن بگذارید. به مدت ۵ تا ۳۰ دقیقه در آن بنشینید و با حوله‏ ى تر ملایم شکم خود را ماساژ دهید.
پس از بیرون آمدن خود را کاملا با حوله خشک و در بستر استراحت کنید.

*جهت درمان یبوست با ۸ مثقال ترشک، ۴ مثقال کاهو، ۴ مثقال پوارو، ۴ مثقال کاسنى زرد، ۱ مثقال کره و ۱ لیتر آب بدون نمک سوپ بپزید و بخورید.

* جهت درمان یبوست پنجاه گرم چغندر را در ۱ لیتر آب بپزید و آب آن را بنوشید.

* جهت درمان یبوست پانزده گرم تخم رازیانه را در ۱ لیتر آب جوش دم کنید و با هر غذا یک فنجان آب آن را بنوشید.

* جهت درمان یبوست سه گرم ریوند چینى نرم شده را با عسل مخلوط کنید و بخورید.

* جهت درمان یبوست کاهو، کرفس، هویج و گل کلم خام را ریز کنید بعد آب گوجه‏فرنگى خام به آن اضافه کنید، همراه با غذاهاى خود بخورید.

* جهت درمان یبوست سه عدد انجیر خشک را تکه‏ تکه کنید و با ۱۲ عدد کشمش در یک لیوان شیر بجوشانید و صبح ناشتا بخورید.

*جهت درمان یبوست سنامکى را با انیسون و تخم گشنیز بجوشانید و آب آن را بنوشید.

* جهت درمان یبوست گل محمدى، زنیان و بادیان از هرکدام ۲ مثقال، فلفل نرم شش نخود، کشمش سبز ۷۰ گرم و ماست ۴۰۰ گرم همه را مخلوط کنید و با نان به جاى ناهار بخورید.

* جهت درمان یبوست با برنج، تره و جعفرى آش تهیه کنید و بعد ۸ مثقال گل قند را داخل آن ریخته، بجوشانید و بخورید.

*جهت درمان یبوست یک کیلو آب هندوانه را با ۵۰ گرم شیرخشت مخلوط کنید و بخورید.

* جهت درمان یبوست با اسفناج، برگ چغندر، عدس و برنج آش بپزید و با آب‏غوره بخورید.

* جهت درمان یبوست ده گرم کاکل ذرت را بجوشانید و آب آن را با یک لیوان شربت ساده مخلوط و بنوشید.

* جهت درمان یبوست برگ و ریشه‏ ى کاسنى را در یک لیوان آب جوش دم کنید و صبح ناشتا بنوشید.

* جهت درمان یبوست مخلصه، شاهتره، افسنطین، بادرنجوبه، گل نیلوفر، پرسیاوش، تاج‏ریزى، تخم کاسنى، تخم گشنیز، گل پنیر، گل بنفشه، کاکنج، سنامکى، گل محمدى و ریوند از هرکدام ۲ مثقال نیمکوب کرده و ۱۰ قسمت کنید. هر روز یک قسمت آن را جوشانده و صاف کنید. نیمى از آن را صبح و نیم دیگرش را عصر همان روز میل کنید.

جهت درمان یبوست کودکان:
جهت یبوست کودکان: هرگاه کودکى به یبوست مبتلا شد به او آب پرتقال شیرین بدهید.

* جهت درمان یبوست کودکان شصت گرم گل حلوا را در یک لیتر آب جوش دم کنید بعد آب صاف‏کرده‏ى آن را شیرین و به مرور به او بدهید.

* جهت درمان یبوست کودکان یک عدد پواروى نازک و کوچک را در مقعد او فرو کنید تا بماند بعد بیرون آید.

* جهت درمان یبوست کودکان :مادر کودک آب دمکرده‏ى سنا و گل محمدى بنوشد. یا برگ سنا یا گل محمدى را نرم کرده و با ماست مخلوط کند و بخورد تا شکم کودکش از کار در آید.

جهت درمان یبوست مزمن و سخت:
یبوست مزمن و سخت: اگر مبتلا به یبوست مزمن و خیلى سخت شده‏اید باید از خوراکى‏هاى نشاسته‏اى، روغن‏ها، ادویه‏جات، گوشت، نوشیدنى‏هاى گازدار و الکلى، شیرینى‏هاى قنادى و خردل پرهیز کنید و از خوراکى‏هایى که ضد یبوست است مانند ذرت یا اسفناج استفاده کنید. هر روز خرما بخورید، هر روز صبح ناشتا انجیر آب انداخته را با آبش میل کنید. بعد از غذا آب پرتقال بنوشید، آلوى رسیده صبح ناشتا میل فرمایید. در ضمن رژیم انگور نیز مفید خواهد بود. همچنین مى‏توانید به مدت ۴۰ شب هر شب ۳ مثقال هلیله‏ى سیاه کوبیده شده را با آب بخورید.

* جهت درمان یبوست مزمن و سخت :ده گرم ریوند چینى کوبیده را در یک لیتر آب جوش ۲۰ دقیقه دم کنید و آب صاف‏کرده‏ى آن را روزى یک فنجان قبل از غذا بنوشید.

* پنجاه گرم بلغور چاودار را در یک لیتر آب بجوشانید و بخورید.

* جهت درمان یبوست مزمن و سخت:تربد، تخم نیلوفر، مقل ازرق، صبر زرد، پوست هلیله‏ى زرد، ریوند چینى، سنامکى، گل محمدى، زرآوند و جنطیانا از هرکدام ۱ مثقال مخلوط و بسیار نرم بسایید، بعد با کمى آب آن را مرطوب کنید تا به صورت خمیر سفتى درآید. قرص‏هایى به شکل گلوله و به اندازه‏ى نخود بسازید. پس از خشک شدن صبح، ظهر و شب هر مرتبه ۲ عدد میل کنید.

* جهت درمان یبوست مزمن و سخت شب‏ها هنگام خواب سیب سرخ رنده شده را با یک قاشق روغن زیتون مخلوط کنید و بخورید یا سیب رنده شده را بخورید، پس از آن یک قاشق روغن زیتون را با کمى آب‏لیمو مخلوط و میل فرمایید.

* جهت درمان یبوست مزمن و سخت ده عدد آلوچه خشک را صبح تا شب بخیسانید و شب در همان آب ۱۰ دقیقه بجوشانید و در حین جوشیدن مقدارى آب‏لیمو به آن اضافه کنید. آنها را هنگام خواب بخورید و روى آن سیب درختى رسیده که با پوست رنده کرده‏اید بخورید و بخوابید.

*جهت درمان یبوست مزمن و سخت پوست هلیله‏ ى زرد، هلیله‏ى سیاه، آمله مقشر، مرمکى، زرآوند، صبر زرد، سنامکى، جنطیاناى رومى،گل محمدى، ریوند چینى، تربد مجوف، تخم نیلوفر، شاهتره، مخلصه، تاج‏ریزى، تخم هویج، تخم کرفس، انیسون و حب القار از هرکدام ۱۰ گرم، همه را مخلوط کنید و بعد نرم بسایید سپس با کمى عسل آنها را به صورت خمیر سفتى درآورید. قرص‏هایى به اندازه‏ى یک نخود و به صورت گلوله درست کنید و در یخچال نگهدارید. صبح، ظهر و شب هربار دو عدد میل کنید.

* در صورت نداشتن زخم معده با تمام غذاهاى خود برگ ترب به مقدار زیاد بخورید.

جهت درمان یبوست از سردی و برودت:
یبوست از سردى و برودت: اگر یبوست از سردى و برودت باشد باید ابتدا رفع رطوبت کنید (به قسمت اخلاط اربعه مراجعه کنید). از خوردن برنج، نان سفید، شیرینى‏هاى قنادى، خیار، هندوانه و الکل پرهیز کنید و اسفناج بیشتر بخورید و براى درمان آن نیز باید صبح ناشتا ۴ مثقال گل قند بخورید.

* جهت درمان یبوست از سردی و برودت صبح ناشتا ۲۰ گرم سناى مکى را با نبات بسایید و بخورید. یا ماست و شکر میل کنید.

*جهت درمان یبوست از سردی و برودت ماست ۵ سیر و ۴ مثقال گل محمدى خشک ساییده را دوغ کنید و بخورید.

* جهت درمان یبوست از سردی و برودت :زنیان، رازیانه و گل محمدى از هرکدام ۱۰ گرم و فلفل سیاه شش نخود همه را پس از ساییدن با ۱ سیر کشمش و ۵ سیر ماست مخلوط کنید و به عنوان ناهار ظهر مصرف کنید.

*جهت درمان یبوست از سردی و برودت سنامکى را ۲۰ گرم دم کنید و پس از خنک شدن آب آن را صاف کرده و با مقدارى آب آلو مخلوط کنید و صبح ناشتا میل کنید.

* جهت درمان یبوست از سردی و برودت سنامکى ۲۰ گرم، لیمو عمانى ۳۰ گرم، هسته‏هاى تلخ لیمو را جدا کرده و هر دو را بجوشانید بعد آب آن را با پارچه‏اى صاف و صبح ناشتا میل کنید.

* جهت درمان یبوست از سردی و برودت ۸ مثقال هلیله‏ى سیاه نیمکوب شده، موقع خواب در دهان بریزید قدرى آب روى آن بخورید بسیار نافع است.
* اگر مبتلا به یبوست مزمن هم باشید تا ۴۰ شب ۳ مثقال هلیله‏ى سیاه میل کنید یا هلیله‏ى سیاه را نرم ساییده و با ماست مخلوط کرده و میل کنید.
هلیله‏ى سیاه بد خوراک مى‏باشد تقریبا مزه‏ى خرمالوى کال نرسیده را مى‏دهد لذا اگر نرم بسایید و با دوغ میل کنید بهتر است و مزه‏ى آن بهتر خواهد شد.
* صبر زرد را در کپسول‏هاى خالى ریخته، موقع خواب یک کپسول میل کنید.
یبوست از حرارت و صفرا و زردآب: اگر معده یبوست حاد داشت و صفرا و زردآب غلبه کرده بود و معده سنگین بود نحوه‏ى معالجه‏ى آن بدین صورت است:
ابتدا صفرا را برطرف سازید (به قسمت اخلاط اربعه مراجعه کنید). بعد سکنجبین ۱ سیر، خاکشیر ۱ سیر، خاکشیر را شن‏شور کنید بعد از تمیز شدن سکنجبین را با آن مخلوط کنید و قبل از غذا میل فرمایید.
* آب هندوانه به مقدار ۱ کیلو آماده و ۵۰ گرم شیرخشت شهرى یا هراتى (هرکدام ممکن شد) بر روى آب هندوانه بریزید و هم بزنید و میل کنید.
* ریشه‏ى شیرین‏بیان کوبیده شده، گز علفى و شکر سرخ از هرکدام ۲۰ گرم بجوشانید و آب صاف کرده‏ى آن را صبح ناشتا بنوشید.
* دوازده مثقال پولک‏هاى مغز فلوس را بکوبید و با ۳۰ عدد عناب نیمکوب شده و گل بنفشه، گل خطمى، ناخنک و گل پنیرک از هرکدام ۱۰ گرم مخلوط و بجوشانید. آب صاف‏کرده‏ى آن را شیرین کنید و بنوشید. مقدارى پیاز خام بخورید تا بو و طعم بد فلوس شما را ناراحت نکند.

تهیه و تنظیم توسط گروه محققین بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
منابع مورد استفاده:
قانون بوعلی
طب خسروی
اسرار گیاهان دارویی
درمان گیاهی

همچنین ببینید

درمان یبوست با شربت گل محمدى‏

درمان یبوست با شربت گل محمدى‏ شربت گل محمدى‏ برای درمان یبوست کودکان و افراد …

یک دیدگاه

  1. محمدنیشابور

    سلام با عرض تشکر فراوان اینجانب برای شما خوبان دعامیکنم امیدوارم با بندگان خوب خدا محشورشوید