سرخط خبرها
خانه / خواص گیاهان دارویی / خواص گیاه دارویی موسیر

خواص گیاه دارویی موسیر

موسیرگياهى دارویی است از تيره سوسنى‏ها شبيه سير كه ريشه‏ موسیر فقط يك پياز درشت است.

برگهاي موسیر باريك و دراز و گلهاي موسیر بنفش مايل به قرمزند. گل آذينش خوشه ساده است.

در حدود 40 گونه از اين گياه موسیر شناخته شده كه همه در نواحى معتدل و مناطق بحر الرومى مى‏رويند. برخى از گونه‏هاى موسير را در باغ به‏عنوان گل زينتى نيز مى‏كارند.

خواص گیاه دارویی موسیر
خواص گیاه دارویی موسیر
پياز گياه دارویی موسیر خوراكى است و در ترشى‏ها و اغذيه بكار برده مى‏شود و بويش از سير كمتر است. در تداوى جهت از بين بردن انقباضات دردناك معده و روده تجويز مى‏شود.

خواص درمانی گیاه دارویی موسیر:
خوردن موسیر رسوبات دستگاه گوارش و مفاصل بدن را كم مى‏كند، مدرّ بول و عرق است، بشّاش و گلگون‏كننده پوست بدن است، براى بيشتر امراض عصبى مفيد است، تقويت كننده طحال است، انگل‏ها را دفع مى‏كند، اثر سم مار و عنكبوت صحرايى كه شبيه رتيل مى‏باشد را نقصان مى‏دهد، محللّ و ضدّعفونى‏كننده زخم‏ها و التيام‏دهنده آنها است.

بادآور است، بر روى لكه‏هاى سياه صورت ماليده و در مقابل آفتاب نشسته، سودمند است. اثر زخم را برده و دهان و زبان را زبر مى‏كند. موسیر را با زرده تخم مرغ و سكنجبين بر زگيل ماليده، جهت علاج زخمهاى شيرى سودمند است.

ضماد موسير با سركه را براى چربى وسط ماهيچه و درد مفاصل و نقرس بكار مى‏برند. اگر موسير را تنها ضماد كنند، براى پيچش عصب، تركهاى ناخن و گوش مفيد است.

جهت علاج شوره و چركهاى سر با زرده تخم مرغ مخلوط و بر سر ماليدن مفيد مى‏باشد.

موسير سرخ و شيرين با معده سازگار است و ضماد موسیر با عسل درد معده را تسكين مى‏دهد ولى جهت مداواى درد معده موسير تلخ بهتر است.

موسير غذا را هضم مى‏كند و اگر خام موسیر هضم نشود درد و پيچ شكم و نفخ ايجاد مى‏كند.

مصرف مداوم موسیر از سفيد شدن و ريزش مو جلوگيرى مى‏كند.
افرادى كه آب تصفيه شده براى نوشيدن در اختيار ندارند اگر با توجه به مزاج خود و فصول سال و شرايط ديگر گاه‏گاهى همراه با غذا مقدارى موسير مصرف نمايند، از ابتلا به بعضى بيماريها كه بوسيله آب منتقل مى‏شود در امان مى‏مانند.

براى درمان بيخوابى. شبها موسير را در سوپ بپزيد و بخوريد.

مردهائى كه نعوذ به آنان دست نمى‏دهد و به رخاء آلت تناسلى مبتلا شده‏اند اگر موسير را با مغز گردو در روغن تازه گاو يا گوسفند سرخ كنند و ميل نمايند به سرعت به حالت طبيعى در مى‏آيند.

موسیر را با زيره و برگ صنوبر بجوشانيد و پاى دندانها بگيريد، لثه‏ها را قوى و دندانها را محكم مى‏كند.

اگر زالو در حلق چسبيده باشد، مقدارى موسير را در سركه بجوشانيد و يا تازه موسیر را آب بگيريد و در گلو قرقره كنيد. زالو را از جا مى‏كند و بيرون مى‏آورد. يا از بين مى‏برد.

موسیر را بكوبيد و با نشادر مخلوط نموده و هر شب ضماد كنيد. برص يا لكهاى سفيد بدن را برطرف مى‏سازد.

تذكر: مداومت در خوردن موسیر براى افراد گرم‏مزاج مضرّ است.

طبیعت موسیر: گرم و خشك است.

مصلح موسیر: روغن بادام شيرين مى‏باشد.

تهیه و تنظیم : بوعلی باب سلامتی
منابع:
اسرار گياهان دارويى
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى
قانون در طب‏

یک دیدگاه

  1. سلام ممنون