سرخط خبرها
خانه / خواص گیاهان دارویی / کرفس سبزی معجزه گر

کرفس سبزی معجزه گر

كرفس سبزی معجزه گر است کرفس از گياهانى است كه مى‏تواند در نشاط و سلامتى مؤثر باشد کرفس در شستشوى ارگانهاى مختلف بدن تأثير دارد. کرفس درمان نقرس و روماتیسم است

کرفس سبزی معجزه گر
کرفس سبزی معجزه گر
مشخصات کرفس:
كرفس جزء سبزيجاتى است كه ساقه و برگ آن مورد استفاده قرار مى‏گيرد و کرفس از گياهانى است كه مى‏تواند در نشاط و سلامتى بشر مؤثر باشد و در شستشوى ارگانهاى مختلف بدن تأثير بسزايى دارد.
دانشمندان مى‏گويند: كرفس داراى هيدرات دوكربن، آلبومين، چربى و مواد معدنى مى‏باشد و صد گرم کرفس 31 كالرى حرارت حياتى تولید مى‏كند و هيدرات دوكربن ماده‏اى است كه براى هضم غذا و دفع ميكروبهاى روده كمك مى‏كند و ديابت را پايين مى‏آورد.

مواد معدنى در كرفس عبارت است از: پتاسيم، سديم، منيزيم، كلر، فسفر، گوگرد، آهن.
کرفس گياهى است علفى و دو ساله از تيره چتريان به ارتفاع 20 تا 60 سانتى‏متر كه در اكثر نقاط، خصوصا در نواحى بحر الرومى (و همچنين ايران) فراوان است. کرفس جزو سبزيهاى خوراكى است و در اغذيه مصرف مى‏شود.

به فارسى كرفس و در كتب طبّ سنّتى با نام كرفس تابستانى نام برده شده است.
کرفس از سبزيهاى خوردنى است. دو ساله با دمبرگ‏هاى گوشتى و دراز و سفيد شده آن را خام يا پخته با غذا مى‏خورند.
برخی از خواص کاربردی کرفس:
کرفس از نظر تخم و بيخ يا ريشه آن مورد توجه است. از نظر طبيعت گرم و خشك است.
تخم كرفس وحشى باز كننده گرفتگى‏ها و انسداد است و به هضم غذا كمك مى‏كند و از نظر خواص طبى از ريشه آن قوى‏تر است و براى استسقا و تسكين دردها مفيد است.

كرفس داراى شوره است، مثانه و كبد را اصلاح و زهكشى مى‏كند و نيز خون را پاك مى‏نمايد.
جوشانده برگهاى كرفس به مقدار سى گرم در يك ليتر آب مخلوط با شير در بيماريهاى ريوى و گرفتگى صدا، دارويى عالى، مقوى و مدرّ است.

كرفس سرشار از ويتامين‏A .B .C ، سديم، پتاسيم، فسفر و آهك مى‏باشد. اشتهاآور، خنك و مقوى است، مصرف کرفس براى اشخاصى كه روماتيسم و نقرس دارند تجويز مى‏شود. براى مبارزه بر ضد روماتيسم و نقرس بايد كرفس را قطعه قطعه كرده در آب جوشانيده و آب جوشيده آن را نوشيد.
كرفس براى امراض قلبى و كسانى كه كار فكرى دارند، تجويز مى‏شود.
جوشانده برگ كرفس پنجاه گرم در يك ليتر آب و اگر خشك باشد 25 گرم براى ضعف معده و خنازير فوق العاده مفيد و مؤثر است.

دم‏كرده تخم كرفس به مقدار يك قاشق قهوه‏خورى براى يك فنجان آب جوش مقوى معده است.

برگهاى كرفس را اگر له كنند و با نمك و سركه مخلوط كنند براى گال و جرب استعمال آن توصيه شده است.

محلول كرفس به شكل كمپرس در اولسرهاى سرطانى و زخم‏هاى شديد استعمال مى‏شود.

خوردن كرفس به گفته اطباء قديم ايران، قبل و بعد از گزيدن حشرات باعث سرعت تأثير سمّ است.
كرفس گياهى است داراى ساقه‏هاى سفيد بلند شبيه ريواس، برگهايش بريده و در پختن برخى خوراكيها بكار مى‏رود. در ميان كردها دم‏كرده و جوشانده برگهاى کرفس را براى رفع سرماخوردگى، زكام و روماتيسم به مصرف مى‏رسانند.
گلوكزيدى به نام آپى‏ئين در ريشه کرفس وجود دارد كه همه اختصاصات اعضاء زير زمينى گياه مربوط به آن است. برگ و دانه گياه نيز به مصارف درمانى مى‏رسد.
كرفس با آنكه پراكندگى زياد در نواحى مختلف اروپا، آمريكاى جنوبى، آفريقا و آسيا، از جمله ايران دارد با همه اينها، براى مصارف مختلف درمان پرورش مى‏يابد و قرن‏ها است كه از ريشه کرفس جهت رفع استسقا استفاده مى‏شود.
كرفس در روايات:
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: كرفس باقلاى پيامبران است.
شهيد اول در كتاب دروس گفته: روايت شده كه كرفس باعث حفظ مى‏شود و دل را پاك مى‏كند و جنون و جذام و برص را از بين مى‏برد.

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: بر شما باد كرفس كه آن غذاى الياس و اليسع و يوشع بن نون است. در روايتى كمأة را نيز اضافه كرده است.

على بن يقطين از نادر خاتم كه گفت: نزد ابو الحسن عليه السلام صحبت كرفس به ميان آمد، فرمود: شما کرفس را دوست داريد، هيچ جنبنده‏اى نيست مگر اينكه بدن خود را بدان مى‏مالد.
فلسفه روايتى كه از امام صادق عليه السلام در باره نهى از خوردن كرفس وارد شده، اين است كه حضرت قبل از شستن، خوردن کرفس را نهى فرموده ولى بعد از شستن، مانعى ندارد.
پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
إن كان شى‏ء يزيد قى العقل فهو هو
يعنى: اگر چيزى عقل را زياد كند آن كرفس است.

كرفس در ميان كوه و صحرا و سنگ مى‏رويد كه زمستانى و تابستانى دارد. كرفس مدر بوده براى ضعف عمومى و عوارض ناشى از مالاريا مصرف مى‏شود و داراى اسانسى به نام آپيولين مى‏باشد. كرفس نزد يونانيان قديم به سبزى ماه معروف و آن را آرام‏بخش اعصاب و درمان درد دندان دانسته، برگ خشك کرفس را روى محل درد مى‏گذاشتند.

كرفس خام و پياز و آب ليمو در زكام مؤثر است. مخصوصا اگر چند روز سالاد كرفس خورده و از نشاسته پرهيز شود. آب كرفس هم در رفع گرفتگى صدا به شرط آنكه مواد نشاسته‏اى با آن خورده نشود و در عوض با آب كرفس پياز ميل شود مؤثر مى‏باشد و اگر به جاى پياز آب‏ليمو اضافه شود و غرغره نمايند در گلو و ورم لوزه‏ها اثر مى‏نمايد.

خوردن آب كرفس با كمى آب ليمو سه تا چهار بار در روز در آسم به شرط تنفس و تهويه خوب مؤثر مى‏باشد. خوردن كرفس و ضماد آن رنگهاى پريده را اصلاح مى‏كند.
مخلوط آب كرفس و پياز و سير و آب‏ليموى ترش و روغن زيتون براى قولنجهاى كليوى مؤثر بوده و مدرّ است.

دردهايى كه به‏علت زياد شدن اسيد اوريك در نقاط بدن به‏وجود مى‏آيد با ضماد مخلوط كرفس و آرد برنج تسكين مى‏يابد و خوردن کرفس مخلوط با يُد در قولنج مؤثر است و در دردهاى رماتيسمى اثر مى‏كند و براى نقرسيها نافع است.
برگ كرفس و ساقه متورم آن پخته و مصرف مى‏شود و خام آن هضمش بسيار سخت و پخته‏اش سهل مى‏باشد.
كرفس از نگاه رازى:

كرفس بسيار گرم است و دفع ادرار را زياد مى‏كند. ترشح شير را در مادران مى‏افزايد و اگر مادر شير ده در خوردن آن زياده روى كند ممكن است مبتلا به صرع گردد، اين سبزى هم سبب نعوظ و نيرومندى غريزه جنسى است، نوع كرفس باغى براى معده بسيار نافع و براى معالجه قى نيز مفيد است. نفخ آن كم و زودگذر است. كسانى كه مزاجشان سرد است کرفس را به خوبى تحمل مى‏كنند و نيازى به خوردن داروى مصلح ندارند مگر آنكه در خوردن کرفس از حد اعتدال خارج شوند كه در اين صورت بايد از داروهايى استعمال نمايند كه نفخ را زايل مى‏سازد. براى مزاجهاى گرم كافى است كمى از آن را با سركه آلوده نمايند تا علاج نفخ شود.

كرفس را در عربى كربس بر وزن هر كس گويند.
در ترجمه صيدنه صفحه 95 گويد: تخم كرفس كوهى است و او را كرفس صخرى و كرفس ماقدونى نيز نامند و تخم آن شبيه به نانخواه و خوشبوتر از آن و تند است.

خواص آب كرفس:

آب كرفس پرورش يافته با آنكه بر آب نوع وحشى گياه، ترجيح داده مى‏شود، مع هذا هر دوى آنها صفات درمانى مشابه ظاهر مى‏كنند. آب كرفس اثر مدر و دفع رسوبات ادرارى و صفراوى دارد. مقوى اعضا و غدد فوق كليه است. مصرف آن به‏علت خواص متعددى كه دارا مى‏باشد در درمان بيماريهاى مختلف مؤثر واقع مى‏شود، زيرا اثر تصفيه كننده خون، ضد روماتيسم و نقرس و ضدعفونى كننده دارد به‏علاوه لاغر كننده است.

آب كرفس به حالت خالص يا مخلوط با آب هويج، آب ليموترش و با آب ميوه‏ها و آب سبزيهاى ديگر مصرف مى‏شود.

منبع:
گياهان دارويى، دكتر على زرگرى
اسرار خوراكيها
ميوه‏ها و سبزيهاى شفابخش
گلها و گياهان شفابخش

همچنین ببینید

کرفس سبزی معجزه گر

خواص کرفس در طب سنتی

خواص کرفس در طب سنتی کرفس لاغر کننده بسیار قوی و چربی سوز کرفس دردهاى …