سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / درمان کک مک با روغن کرچک

درمان کک مک با روغن کرچک

کک مک چیست؟
کک مک رنگ‏دانه‏هاى نقطه‏اى شكل كه در سطح بدن كمتر و در صورت بيشتر ديده مى‏شوند ملانين يا رنگ‏دانه پوست است كه به علل نامعلومى بدين شكل تظاهر مى‏نمايد. کک مک هایی كه سطحى بوده و تازه شروع شده باشند به درمان جواب مثبت مى‏دهند. اما کک مک هایی كه كهنه و در عمق پوست نشسته‏اند مقاوم‏ترند، آنچه باعث زياد شدن و پررنگ شدن کک مک مى‏گردد عبارت است از تابش آفتاب و نور خورشيد خوردن غذاهاى محرك مثل فلفل بادنجان، گوجه‏فرنگى و بعضى‏ها معتقدند خوردن مغز كله گوسفند در ازدياد آنها مؤثر است.

درمان کک مک :
جهت از بین بردن کک مک پونه كوهى را نرم ساييده در سركه حل كرده بمالند (مقصود از مشگ طرامشيع است).

پوست كدو را نرم كوبيده با سركه به صورت خمير درآورده روی کک مک ضماد كنند. اگر کک مک ها مقاوم بوده و از بين نروند زرنيخ زرد نيم قسمت، كندش يك قسمت با آب خمير كرده ضماد نمايند. قبلا بايستى صورت را با آب گرم بشويند. (مثلا زرنيخ 1 گرم- كندش 2 گرم)

درمان کک مک با روغن کرچک
درمان کک مک با روغن کرچک
درمان کک مک با روغن کرچک:
اگرچه کک و مک از این نظر که هر دو به نوعی تغییر در رنگ پوست هستند، شبیه جای جوش است، با این حال کک و مک ممکن است در هر سنی ایجاد شود و الزاما منجر به بروز لکه نشود. برای روشن تر کردن کک و مک، یک کف دست روغن کرچک را به صورت روزانه به پوست خود بمالید.

روغن کرچک ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در بعضی افراد شود. در صورتی که متوجه خارش یا تورم در پوست خود شدید، فورا با استفاده از پاک کننده بدون چربی، روغن کرچک را از پوست خود پاک کنید و در صورت تداوم مشکل با پزشک تماس بگیرید.

برگرفته از:
صانعى، صفدر، نسخه شفا – گل و گياه، 1جلد، حافظ نوين – تهران، چاپ: شانزدهم، 1386 ه.ش.