سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / مصرف آب گرم عطش کاذب را برطرف می‌کند

مصرف آب گرم عطش کاذب را برطرف می‌کند

به گزارش بوعلی باب سلامت و به نقل از خبرگزاری تسنیم  آشامیدن آب سرد برای رفع عطش کاذب بسیار مضر است ولی مصرف آب گرم تشنگی کاذب را کاهش می‌دهد.

 آب

دستیار تخصصی طب سنتی ایراندر گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، درباره شرایط نوشیدن آب اظهار داشت: تا زمانی که عطش صادق در افراد ایجاد نشده باشد، نباید آب بنوشند.

ژاله علی اصل درباره عطش صادق گفت: عطش صادق؛ به معنای آن است، که وقتی بدن در حال هضم غذاست و برای رقیق کردن و پیوند دادن به سایر اعضاء بدن و بدل مایتحلل رطوبت (آنچه از غذا که هضم شود و جانشین مافات شود) و رفع یبوست و زدودن و تسکین حرارت باشد.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران عنوان کرد: عطش کاذب به دلیل خلطی مالح (شور) یا غلیظ و یا شدید الیبس (خشکی زیاد) مانند بلغم لزج یا جصی یا سودای احتراقی است که در معده و فم (دهانه معده) تجمع پیدا می‌کند و برای از بین رفت آن مصرف آب طلب می‌کند.

علی اصل افزود: عطش کاذب با آشامیدن آب سرد به سبب افزایش غلظت خلط و جمود (جامد و چسبنده) آن زیادتر می‌شود، که مصرف آب گرم تشنگی کاذب را کاهش می‌دهد و بسیاری از اوقات با آشامیدن مواد غذایی با طبع گرم مانند عسل خلط موذی که بر دهانه معده تجمع پیدا کرده، منقطع و تلطیف پیدا می‌کند و برای دفع و از بین رفتن آماده می‌شود.

وی بیان داشت: آشامیدن آب سرد برای رفع عطش کاذب بسیار مضر است و دفع آن به استنشاق هوای بارد (خنک) و مضمضه کردن آب خنک برای آن بهتر است.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران درباره وقت آشامیدن آب گفت: آشامیدن آب در افراد معتدل المزاج زمانی است که غذا شروع به هضم کرده یعنی یک ساعت یا بیشتر از زمان غذاخوردن می‌گذرد.

علی اصل اضافه کرد: هر چند آشامیدن آب در بین غذا و بلافاصله بعد از آن ممنوع و مضر است، ولی برای محرور (افرادی که حرارت زیادی دارند) منعی ندارد چرا که صبر کردن بر عطش در این افراد باعث مضرت و احتراق (سوختن) غذا است و از طرف بعضی از این افراد قبل از آشامیدن آب سرد اشتهای کمی دارند که با آشامیدن و تسکین حرارت معده اشتها افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: اگر کسی موقع شب تشنه شد و تشنگی او به قدری شدید بود که مانع خواب شد باید کمی آب بنوشد و فقط تا حدی که بتواند بخوابد، اگر عطش کم بود باید توجه کند آیا روز پیش در مصرف آب تقلیلی رخ داده است که اگر چنین بود باید آب بنوشد و اگر از مقدار آن کم نشده بود و یا آن روز غذاهای عطش آور خورده باشد نباید آب بخورد و باید بخوابد تا عطش رفع شود.

دستیار تخصصی طب سنتی خاطرنشان کرد: بیشتر این عارضه در کسانی دیده می‌شود که پس از ناشتائی آب نوشیده باشند که بسیار کار ناپسندی است، به خصوص اگر آب خیلی سرد نوشیده باشند و تنها برای کسانی نوشیدن آب سرد مجاز است که جگر گرمی (کبد گرم) داشته باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

همچنین ببینید

آب

مضرات آب زیاده خوردن از زبان ابو علی سینا

مضرات آب زیاده خوردن از زبان ابو علی سینا عوارض مصرف زیاد آب: اولین ضرر …