سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / درمان تب یونجه یا رینیت آلرژیک با عسل

درمان تب یونجه یا رینیت آلرژیک با عسل

درمان تب یونجه یا رینیت آلرژیک با عسل
عسل و خواص شفابخش آن‏ برای درمان بیماری تب یونجه
«فِیهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَهً لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ»
(قسمتى از آیه ۶۹، سوره مبارک نحل)
۱ روش طبیعى درمان معجزه ‏آساى تب یونجه‏ و ناراحتى‏ هاى ناشى از حساسیت و آلرژى با خوردن عسل خام با موم حاوى گرده تلقیح گل‏ها (پولن‏ )
تب یونجه یک بیمارى ناشى از حساسیت است که موجب ریزش آب از بینى و مجارى فوقانى آن مى ‏شود و ممکن است با علائم آب‏ریزش از چشم‏ها و بینى، التهاب چشم و بینى، نزله، احساس‏ سرما در سر انسان، سردرد و ناراحتى‏ هاى تنفسى شبیه آسم همراه باشد. به‏طورى ‏که دیده شده، هر وقت بیمارى تب یونجه در فصل شیوع آن (بیشتر در بهار و پاییز) مطرح باشد شاید بیش از ۲۰ درصد مردم کم‏ و بیش مبتلا مى‏ شوند و دچار خارش و آب‏ریزش چشم و گرفتگى صدا و عطسه ‏هاى مکرّر و بالاخره زکام مى شوند. این بیماران براى رهایى از ناراحتى‏ هاى خود غالبا دست به دامن داروهاى ضد حساسیت آنتى هیستامین و نظایر آن مى‏ شوند که خود داراى عوارض جانبى است.

برای درمان بیماری تب یونجه یا رینیت آلرژیک با عسل از مقدار بسیار کم عسل با شان حاوی گرده گل شروع کنید
به صوری که اگه با مصرف مقدار کم عسل با شان و همراه موم حساسیت زیاد نشد و مشکلی ایجاد نشد هروز به مصرف آن ادامه دهید که کاملا تب یونجه شما درمان شود

آبریزش بینی
آبریزش بینی

ولى یک داروى طبیعى دیگر وجود دارد که ممکن است به طور معجزه ‏آسایى براى رفع تب یونجه و تمام ناراحتى‏ هاى ناشى از آن مؤثر باشد و به رغم آنکه تا حال هیچ تحقیق علمى معروفى آثار درمانى آن را ثابت نکرده است، عده زیادى در دنیا، چون اثر شفابخش آن را دیده‏ اند از آن استقبال مى‏ کنند. این داروى معجزه‏ گر، پولن گل‏ها مخلوط با عسل و موم است. و ارزش دارد که هر کسى آن را امتحان کند. عسل خوراک لذیذى است که همه آن را دوست دارند و به استثناى اشخاصى که براى جذب مواد قندى مشکل دارند و مبتلا به دیابت هستند، براى همه خوراکى بسیار مطبوع و مفید است.

به داستان جالب و واقعى زیر توجه فرمایید.

سال‏ها بود که سناتور توم هارکین‏ ، سناتور دمکرات ایالت آیوا در امریکا مبتلا به بیمارى حساسیت بود و براى رهایى از رنج ناراحتى‏ هاى تب یونجه که هرساله مدتى به شدیدترین شکل دچارش بود مرتبا از داروهاى ضد هیستامین استفاده مى ‏کرد. ولى حساسیت او سال‏ به ‏سال شدیدتر مى ‏شد و دیگر داروهاى ضد هیستامین نیز چندان تأثیرى نمى‏ کرد. ناچار به توصیه پزشک، مقدار مصرف داروى ضد هیستامین را افزایش مى‏ داد ولى پس از چندین سال این دارو با هیچ مقدارى دیگر مؤثر نبود. در بهار سال ۱۹۹۳، در فصل شکوفه گیلاس به واشنگتن دى. سى وارد شد. چون این فصل زمان وفور پولن گیلاس است، سناتور بیچاره با اینکه مرتبا به تعداد زیاد از کپسول‏هاى ضد هیستامین و سرماخوردگى استفاده مى ‏کرد مع هذا همچنان به شدیدترین شکل دچار ناراحتى ‏هاى حساسیت شده، چشمان ورم کرده و حمله عطسه‏ هاى مکّرر در شب‏ها و موقع خواب، او را شدیدا آزار مى ‏داد. گرفتگى صدا و تودماغى صحبت کردن و مشکل شدن تنفس از راه بینى باعث شده بود که نتواند در اغلب کمیسیون‏هاى سنا شرکت کند و روزانه شاید بیش از یک بسته دستمال کاغذى مصرف مى‏ کرد!
سناتور چنین مى‏ گوید: شب‏ها از شدت‏ ناراحتى نمى‏ توانستم بخوابم. مرتبا از عطسه بیدار مى‏ شدم. چون نمى ‏توانستم تنفس کنم، از افشانه‏ هاى بینى استفاده مى‏ کردم و داروى سلدان‏ مى‏ خوردم که دیگر بى ‏اثر شده بود و از انواع قرص‏هاى سرماخوردگى نظیر سودافد و بنادریل‏ مصرف مى‏ کردم. یک روز که با یکى از دوستان در مسافرتى رانندگى مى‏ کردم، او پرسید چرا از قرص‏هاى پولن زنبور عسل به نام تجارتى‏Aller -Be -Gone که توسط کمپانى داروسازى یکى از دوستانش ساخته مى‏ شود استفاده نمى‏ کنم. مرددّ بودم که این چگونه دارویى است، ولى به ‏هرحال چاره ‏اى نداشتم جز آنکه به هر چیزى متوسل شوم.
پس قرص‏ها را تهیه کردم.
سناتور طبق دستور، ابتدا تعداد معدودى از قرص‏ها را خورد و ده دقیقه به انتظار نتیجه آن صبر نشست، چون طبق دستور، براى اینکه روشن شود که شخص به این داروى جدید حساسیت ندارد معمولا خیلى با احتیاط مصرف آن آغاز مى ‏شود.
چون با خوردن آن تعداد معدود، ناراحتى او رفع نشد، بتدریج مصرف را افزایش داد و هربار منتظر مى ‏شد که نتیجه آن روشن شود. او این کار را تکرار کرد تا اینکه یک روز پس از خوردن ۶۰ قرص، احساس کرد که خارش چشمانش کمى کاهش یافته‏ است. پس از آن در روز ششم اتفاق جالبى رخ داد.
ناگهان علائم آلرژى او بکلى قطع شد و دیگر آب ریزش نداشت. چشمانش روشن شد، آب‏ریزش از چشم‏هایش بند آمد و دیگر عطسه نکرد. به عبارت دیگر، بیمارى تب یونجه او شفا یافت و مصرف قرص را قطع کرد. پس از آن براى پیشگیرى، هر روز ۶ قرص مصرف کرد و تنها در آغاز بهار و پاییز که فصل پخش پولن است تعداد قرص‏ها را افزایش مى‏ داد.

با آنکه برخى از پزشکان و دوستان به او گفته بودند که درمان حساسیت با پولن توجیه علمى ندارد و کار بى‏ معنى و مسخره‏اى است ولى او دیگر به این صحبت‏ها توجه نمى‏ کرد. او مى‏ گفت: هرچه درباره بى ‏اثر بودن داروى پولن عسل مى ‏گویند بگویند. من از این دارو معجزه دیده ‏ام زیرا تب یونجه من پس از چندین سال به طور معجزه ‏آسا قطع شده است. از آن پس سناتور هارکین که به درمان‏هاى طبیعى پزشکى جایگزین‏ معتقد شده بود، به عنوان یک نیروى سیاسى مؤثر و باایمان مرتبا از طریق سنا به سازمان ملى بهداشت امریکا توصیه مى‏ کرد که اعتبارات بیشترى براى تحقیقات آثار شفابخش داروهاى طبیعى غذایى از جمله پولن عسل اختصاص داده شود.

چه قراین و شواهد علمى براى تأیید اثر شفابخش پولن عسل وجود دارد؟
تا به حال مطالعات علمى دقیقى که بتواند پزشکان را در مورد آثار شفابخش پولن عسل براى درمان تب یونجه و رفع آلرژى‏ ها متقاعد و قانع سازد انجام نشده است. فقط چند گزارش در مجلات پزشکى قدیمى وجود دارد که در این‏باره اظهارنظر کرده، ادعا مى ‏کنند که پولن عسل علائم آلرژى ‏ها و تب یونجه را کاهش مى ‏دهد. در سال ۱۹۲۰ درمان با پولن عسل در امریکا رواج داشته و گزارش یک پزشک حاکى است که از این داروى طبیعى براى درمان موفقیت ‏آمیز بیش از ۱۵۰ مورد آسم و تب یونجه استفاده کرده است.
از جمله تحقیقات جدیدى که در سال ۱۹۹۱ توسط دکتر تین‏ترو در مؤسسه پژوهش‏هاى ارتباطات زیستى در شهر ویچیتا در ایالت کانزاس انجام شده، آزمایشى است درباره مصرف فراورده دارویى پولن عسل به صورت قرص با نام تجارتى‏Bee All Free در مورد ۱۹۵ نفر داوطلب که مبتلا به آلرژى و آسم و تب یونجه و ناراحتى سینوس مزمن و بیمارى انسداد ریوى مزمن با علائم شدید حساسیت بوده ‏اند. این آزمایش به این ترتیب صورت گرفته است که به هریک از بیماران گفته شده از قرص‏هاى پولن عسل به تعدادى که لازم است، بتدریج آن‏قدر مصرف کنند تا علائم بیمارى از بین برود.
در این آزمایش، پولن عسل در مورد تمام بیماران بجز براى ۴ نفر کاملا مؤثر و شفابخش بود.
زمان متوسط براى تأثیر ده دقیقه و تعداد متوسط قرص مصرفى ۱۵ عدد بود. فقط یک بیمار تا ۱۲۰ قرص خورد. سریع‏ترین تأثیر در یک دختر چهار ساله دیده شد. این دختر به جاى مصرف قرص از سه قاشق سوپ‏خورى شربت دارو استفاده کرد و پس از ۹۲ ثانیه بکلى آثار و علائم ناراحتى ‏هاى او برطرف شد. سه نفر از بیماران که خوردن قرص‏ها براى آنها تأثیر درمانى نداشته، پس از خوردن قرص‏ها کمى دچار حالت تهوع شدند. نتیجه ‏گیرى دکتر تین‏ترو آن است که پولن عسل در مورد اکثریت بیماران تأثیر دائمى شفابخش داشته، یعنى علائم بیمارى دیگر عود نکرده و در مورد آن عده که پس از مدتى باز چند حمله بیمارى داشته ‏اند با خوردن تعداد دیگرى قرص پولن عسل ناراحتى آنها برطرف شده است.

توضیحى مختصر درباره نحوه اثرگذارى پولن عسل‏
ظاهرا پولن عسل شخص را در برابر آلرژى‏ها غیر حساس مى‏کند؛ یعنى اثرى شبیه به تأثیر آمپول‏هاى ضد آلرژى. هر وقت که بدن در معرض‏ حمله مقدار کمى عوامل بیمارى‏زا نظیر عوامل آلرژى‏زا و یا آنتى‏ژن‏ قرار گیرد، پولن عسل کمک مى‏کند تا سیستم دفاع بدن و یا به عبارت دیگر آنتى‏بادى‏ها در برابر دشمن آلرژى‏زا صف‏آرایى کنند و به این طریق مانع مى‏شود که بدن عکس‏العمل‏هایى به شکل ناراحتى تنفسى یا گرفتگى صدا و غیره در برابر عامل آلرژى‏زا از خود ظاهر سازد. ولى در این جدال، اجزاى گوناگون ساختمان پولن از جمله پروتئین‏هاى پولن عسل چه نقشى ممکن است داشته باشند؟ این امر ناشناخته است. نظر دکتر تین‏ترو این است که شفابخشى این داروى طبیعى (پولن عسل) نتیجه ترکیبى از مجموعه ترکیبات موجود در ساختمان پولن عسل است و عملا در کوتاه‏مدت، پولن عسل توقفى در فعالیت زنجیره هیستامین ایجاد مى‏کند. که درنتیجه علائم آلرژى ناگهان رفع مى‏شود. این علائم بعدها هم دیگر ظاهر نمى‏شوند زیرا پولن عسل کمبود سیستم دفاعى بدن را که علت ایجاد آلرژى است رفع کرده و آن را بازسازى مى ‏کند.

اثر خوردن شانه عسل خام با موم در رفع آلرژى به جاى قرص‏هاى تجارتى پولن عسل‏
اشخاصى که به قرص‏هاى ساخته شده تجارتى پولن عسل دسترسى ندارند مى ‏توانند با خوردن‏ شانه طبیعى عسل خام خود را درمان کنند. به داستان جالب زیر توجه فرمایید:
دکتر جیمز گوردون‏ که یک پزشک فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد و استاد بالینى رشته روان‏درمانى و پزشکى خانوادگى در دانشکده پزشکى دانشگاه جورج تاون امریکاست، طى سال‏هاى مدید، یعنى از دوران کودکى از آلرژى شدیدى رنج مى‏ برده است. بیمارى او در سال ۱۹۷۰ که خانه‏ اش به مزرع ه‏اى در نزدیکى واشنگتن دى. سى منتقل شد، بسیار شدت پیدا کرده است. در این مورد به صحبت‏هاى خود او توجه نمایید: من روزها مرتبا در مزرعه و باغ محل سکونتم کار مى ‏کردم. در این محیط انواع مختلف پولن‏ هاى گل‏ها به طور گسترده وجود داشت و من ناچار بودم مرتبا از قرص‏هاى ضد هیستامین و ضد التهاب استفاده کنم که هیچ‏گاه در رفع کامل آلرژى به من کمک نمى‏ کردند. فقط مدت کوتاهى علائم آلرژى تخفیف مى ‏یافت و دوباره ناراحتى ‏ها عود مى ‏کرد. تصادفا روزى با یک کارشناس داروهاى طبیعى هندى در لندن آشنا شدم و او دارویى را که در متون کهن هندى براى این ناراحتى تجویز مى‏ شود به من توصیه کرد. آن دارو، عسل خام در شانه ‏هاى طبیعى با موم بود.
تصمیم گرفتم به عنوان آزمایش از آن استفاده کنم زیرا مى ‏دانستم که به‏ هرحال خوردن آن به احتمال‏ زیاد براى من ضررى نخواهد داشت. ولى جالب آن است که این دارو نه فقط ضرر نداشت بلکه کمک زیادى نیز به درمان ناراحتى ‏هاى مزمن من کرد. در مدت بیست سال پس از این مداوا، دیگر از حمله هاى شدید تب یونجه و آلرژى خبرى نبود و آلرژى‏ اى که تقریبا یک عمر گرفتارش بودم پس از چند ماه از بین رفت.
دکتر گوردون روش استفاده از این دارو را چنین شرح مى‏ دهد: از یک فروشگاه، یک شانه عسل کامل دست نخورده با موم خریدم. بهترین روش، خریدارى از فروشگاه ‏هاى سنتى محلى است و نه از کارخانه‏ هاى عسل‏ سازى. زیرا در این فروشگاه ها مى‏ توان شانه ‏هاى عسل طبیعى که مملو از پولن است خریدارى کرد. سپس قسمت عمده عسل شانه را که قصد خوردن آن را نداشتم با فشار از شانه خارج کردم. پس از آن شانه مومى عسل‏ آلود باقیمانده را به قطعات مکعب شکل به ابعاد ۵/ ۲- ۲ سانتى‏متر بریدم. و در هر روز سه بار و در هربار یکى از مکعب‏ها را خوب جویدم و این کار را تا سه ماه ادامه دادم. در ابتدا مزه موم قطعات مکعب شکل کمى برایم غیر مأنوس بود ولى پس از چندى برایم آن‏چنان مى ‏نمود که مشغول جویدن آدامس هستم. در آخر ماه اول حس کردم که شدت آلرژى من کاهش یافته است و پس از سه ماه عملا بکلى دیگر اثرى از علائم آلرژى در من نبود. از آن تاریخ‏ تا حال حدود ۲۰ سال است که دیگر علائمى از آلرژى در خود نمى‏ بینم. در حال حاضر هر وقت به مناطقى مسافرت کنم که محل پخش پولن ‏هاى غریب و متفاوت با پولن ‏هاى محل اقامتم باشد، ممکن است مقدارى عکس ‏العمل داشته باشم ولى در روستاى محل سکونت، پولن ‏هاى محلى به هیچ وجه براى من آزاردهنده نیستند.

در مورد تأثیر درمانى این روش مصرف شانه‏ هاى مومى عسل در مقایسه با روش درمانى تزریق و مصرف داروهاى ضد هیستامین، دکتر گوردون چنین اظهارنظر مى‏ کند: برخلاف تزریق‏ هاى ضد آلرژى و مصرف قرص‏هاى شیمیایى برطرف ‏کننده علائم آلرژى که مرتبا در تمام عمر باید مصرف شود، مصرف کوتاه‏ مدت شانه عسل خام طبیعى با موم خیلى سریع و شاید براى تمام عمر موجب درمان آلرژى من شد و احتمالا عکس ‏العمل دفاعى بدن مرا در برابر پولن‏ ها بکلى تغییر داد. به طور قطع این روش درمان با شانه عسل طبیعى با موم بسیار مؤثرتر از داروهاى ضد آلرژى یا تزریق‏ هاى ضد آلرژى براى من بوده است و دلیل آن براى من نامعلوم است، زیرا من فقط مى ‏دانم که در شانه عسل خام طبیعى با موم پولن وجود دارد، ولى شاید ده‏ ها جزء شفابخش دیگر نیز باشد که هیچ‏کدام در قرص‏ ها و تزریق ‏هاى ضد آلرژى وجود ندارد.

در تئورى و ظاهرا، اثر شانه عسل خام طبیعى با موم شبیه اثر تزریق‏ هاى ضد آلرژى است ولى به‏ هرحال تزریق نیست، یک ماده طبیعى است که خداوند متعال براى شفاى این نوع بیمارى و شاید ده ‏ها بیمارى دیگر در عسل به ودیعت نهاده است و مصرف مقدار کمى از آن به سیستم دفاعى بدن کمک و آن را مجهز مى‏ کند که در برابر عوامل آلرژى‏ زا ایمنى یابد. این مسلما طبیعى ‏ترین راهى است که براى استقرار ایمنى در برابر بیمارى‏ ها وجود دارد. وقتى از دکتر گوردون سؤال شد که آیا هیچ تحقیق و مطالعه علمى قابل اتکایى در مورد اثر شفابخش شانه عسل مى ‏شناسد جواب داد: باید صادقانه بگویم که من مطلب قابل اعتمادى در این مورد سراغ ندارم. زیرا هیچ انگیزه اقتصادى در صنایع عسل و پرورش زنبور عسل براى انجام چنین تحقیقاتى وجود ندارد و من هم این روش درمان را نه به آن دلیل که تحقیقات علمى پزشکى آن را تأیید مى‏ کند، بلکه به توصیه یک کارشناس دانشمند گیاه‏ درمانى و درمان‏هاى طبیعى، انتخاب کردم؛ روشى که قرن‏ها براى درمان این بیمارى مورد استفاده بوده است. اگر واقعا این روش در عمل براى همه اشخاص مؤثر باشد و ناراحتى ‏هاى تب یونجه و آلرژى آنها را درمان کند، دیگر احتیاجى به اجراى تحقیقات با روش کور مضاعف در این‏باره نیست. من معتقدم که همه مى‏ توانند این روش را روى خود امتحان کنند، و به احتمال زیاد ممکن است این روش درمان در مورد دیگران نیز نظیر آنچه براى من اتفاق افتاد، مؤثر باشد.

بحثى درباره فاکتورهاى ایمنى در اجراى این روش درمانى‏
برخى اشخاص در برابر نیش زنبور عسل آلرژى دارند که ممکن است حتى موجب ایجاد شوک آنافیلاکتیک‏ در آنها بشود. گزارش‏هاى متعددى در مورد عکس ‏العمل شدید حساسیتى در برابر مصرف پولن عسل نیز وجود دارد.
یکى از دانشمندان متخصص آلرژى و ایمنى ‏شناسى در پالم بیچ ایالت فلوریدا، به نام دکتر تاکر که خودش از پولن عسل به عنوان مکمل مغذى استفاده مى‏ کند، معتقد است که اگر کسى نسبت به یکى از انواع پولن و یا نسبت به آنتى‏ ژن زنبور عسل حساسیت شدید داشته باشد، اجراى این روش را نباید به او توصیه کرد زیرا ممکن است‏ در وى عکس ‏العمل بسیار شدید و خطرناک حساسیتى ایجاد شود. و براى اشخاصى که به علت ناراحتى شدید علائم آلرژى و تب یونجه تصمیم دارند از این روش درمان استفاده کنند توصیه مى‏شود به ترتیب زیر عمل کنند:
در آغاز مقدار خیلى کمى مصرف کنند و کمى منتظر بمانند تا عکس ‏العمل ظاهر شود. اگر عکس‏ العمل ناراحتى حساسیتى شدید بود، از ادامه مصرف آن خوددارى شود. این روشى است که معمولا اغلب پزشکان در موارد کنترل حساسیت‏ها به کار مى‏ برند. آنها در آغاز مقدار خیلى کمى از ماده‏اى که احتمال حساسیت ‏زایى دارد روى پوست بدن بیمار مى‏ مالند و کمى صبر مى‏ کنند تا ببینند عکس العمل ظاهر مى ‏شود یا نه.

اگر نسبت به ماده‏اى حساسیت باشد، هرچه مصرف آن بیشتر باشد عکس‏ العمل حساسیت بیشتر و شدیدتر است. دکتر تاکر مى ‏افزاید: برخى اشخاص پس از مصرف پولن ممکن است دچار اختلالات روده‏اى و معدى شوند. بنابراین در انتخاب این روش درمان باید کمال احتیاط را مرعى داشت.
براى استفاده از این روش درمانى بسیار مفید و مؤثر، لازم است ابتدا با مقدار خیلى کمى از پولن و یا شانه عسل خام با موم درمان را شروع کنید و در صورت عدم مشاهده عکس ‏العمل، مقدار آن را بتدریج افزایش دهید. و اگر در جریان درمان، عکس ‏العمل‏ هایى نظیر ناراحتى پوستى، گر گرفتن و داغ شدن، سردرد یا خس‏ خس کردن سینه مشاهده شد بلافاصله مصرف آن را قطع کنید.
اگر قبلا به نیش زنبور عسل و یا مصرف فرآورده ‏هاى زنبور عسل حساسیت داشته ‏اید، از این روش استفاده نکنید. و اگر اصرار دارید که به ‏هرحال از آن استفاده کنید، بهتر است که شروع آن در حضور یک پزشک متخصص آلرژى باشد تا در صورت بروز عکس ‏العمل به شما کمک کند.
از دکتر تاکر سؤال شد که سرانجام با توجه به عوارض جانبى احتمالى فوق، آیا با استفاده از این روش براى درمان تب یونجه و حساسیت موافق است یا نه. جواب دکتر تاکر مثبت است. او مى‏ گوید: حتما موافق هستم؛ زیرا با پر کردن سیستم بدن اشخاص با آنتى ‏ژن‏هاى موجود در پولن عسل خام با موم، بدن اشخاص در برابر عواملى که محرک تب یونجه هستند غیر حساس مى‏ شود. البته به ‏هرحال در مورد تمام اشخاص لازم است که مصرف تدریجى باشد و از مقدار خیلى کم شروع شود. از نظر احتمال بروز عکس‏ العمل آنافیلالتیک نیز بهتر است مداوا زیر نظر پزشک انجام شود.

تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

خواص روغن بنفشه

درمان آبریزش بینی و الرژی با روغن بنفشه

درمان آبریزش بینی و الرژی با روغن بنفشه روغن بنفشه پایه زیتون یکی از بهترین …