سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / دانستنی های طب سنتی شماره ۴

دانستنی های طب سنتی شماره ۴

دانستنی های طب سنتی شماره ۴
در این مقاله شما را با دانستنی های بسیار آموزنده و علمی طب سنتی آشنا می کنیم

دانستنی های طب سنتی در مورد ویتامین‏E:
۱- ویتامین‏E از ویتامین‏هاى مفیدى است که در تعدادى از مواد خوراکى یافت مى‏ شود. از بین انواع خوراکى ‏هاى زیر، کدام‏یک بیشترین مقدار ویتامین‏E را دارند؟
الف) تخم ‏مرغ ب) جوانه گندم
پ) بادام درختی ت) دانه های آفتابگردان
بین مواد مورد پرسش، جوانه گندم، بادام درختی و دانه های آفتابگردان ویتامین‏E بیشترى دارند.

دانستنی های طب سنتی
دانستنی های طب سنتی
ویتامین E مواد مغذی رایج در اکثر غذاها است. از جمله روغن پخت و پز، دانه و آجیل، منابع فوق العاده غنی هستند.
– روغن جوانه گندم – ۱۳۵٪ ارزش روزانه در هر وعده
۱ قاشق غذاخوری: ۲۰ میلی گرم (۱۳۵٪ ارزش روزانه)
۱۰۰ گرم: ۱۴۹ میلی گرم (۹۹۶٪ ارزش روزانه)

– دانه های آفتابگردان – ۶۶٪ ارزش روزانه در وعده
۱۰۰ گرم: ۳۵ میلی گرم (۲۳۴٪ ارزش روزانه)

– بادام – ۴۸٪ ارزش روزانه در هر وعده
۱۰۰ گرم: ۲۶ میلی گرم (۱۷۱٪ ارزش روزانه)

تحقیقات علمى نشان مى ‏دهد که اگر مقدار بیشترى از میزان مورد نیاز روزانه این مواد مصرف شود، ممکن است براى پیشگیرى از انواع سرطان‏ها و بیمارى‏ هاى قلبى نیز مؤثر باشند. البته توجه شود که همیشه مصارف بیش از میزان مورد نیاز روزانه که جنبه دارویى به خود مى ‏گیرد، باید با نظر متخصص و پزشک باشد زیرا احتمال عوارض جانبى وجود دارد.

دانستنی های طب سنتی در مورد فولیک اسید:
۲- اگر از سبزى‏ ها و لگوم‏ ها در رژیم غذایى خیلى کم استفاده شود، کمبود کدام‏یک از مواد زیر در بدن مشاهده مى‏ شود؟
الف) آهن ب) روى‏
پ) ویتامین‏B 21 ت) فولاسین‏
از نظر فولاسین ممکن است کمبود ایجاد شود.
فولاسین که فولیک اسید نیز گفته مى ‏شود از کلمه شاخ و برگ گیاه(Foliage) گرفته شده است. بهترین منبع فولاسین، سبزى‏ هاى برگى سبز تیره و کلم بروکلى است. دانه‏ هاى گیاهى و حبوبات و جرم گندم و مخمّر آب‏جو نیز همه منابعى غنى از فولاسین هستند.
فولاسین نقش مهمى در پیشگیرى از برخى ناهنجارى ‏هاى تولد نوزادان و همچنین کاهش خطر برخى از سرطان‏ها دارد.

دانستنی های طب سنتی در مورد ماست:
۳- آیا ماست مغذى‏ تر از شیر است؟
ماست بى‏ چربى بیشتر از شیر کامل از نظر مواد معدنى غنى است. ماست در اثر تخمیر درست مى ‏شود. معمولا با انعقاد پروتئین و روى‏ هم انباشته شدن مواد جامد، شیر بى‏ چربى سفت مى‏ شود و به ‏صورت ماست درمى‏ آید. بنابراین اگر ماست از شیر بى‏ چربى درست شود، مقدار کلسیم و ویتامین‏B آن از شیر کامل هم‏وزن آن بیشتر خواهد بود.

دانستنی های طب سنتی در مورد پروتئین:
۴- چه چیزهایى مى‏ توان خورد که از نظر پروتئین غنى باشد ولى چربى کمترى داشته باشد و درنتیجه کالرى کمترى به بدن برسد؟
موادى که از نظر پروتئین غنى باشند و چربى کم داشته باشند و درنتیجه کالرى کمترى به بدن برسانند؛ نظیر شیر بى‏ چربى، پنیر بى ‏چربى، گوشت بى‏ چربى، ماهى ‏هاى کم‏ چربى، گوشت جوجه بدون پوست، گوشت بوقلمون (بخصوص سینه بوقلمون).

دانستنی های طب سنتی در مورد جرم گندم:
۵- جرم گندم چیست؟
منظور از جرم گندم‏ قسمتى از مغز گندم است که رویش گیاه از آن نشأت مى‏ گیرد و جنین دانه است و از نظر مقدار ۲ تا ۳ درصد وزن دانه را تشکیل مى ‏دهد. جرم گندم منبع متراکم و غلیظى از پروتئین، آهن، ویتامین‏E و ویتامین‏هاى‏B است.

دانستنی های طب سنتی در مورد مخمّر آب‏جو:
۶- مخمّر آب‏جو چیست و ارزش غذایى آن از چه نظر زیاد است؟
مخمّر آب‏جو، نوعى قارچ تک‏ سلولى است که مى‏ تواند مواد قندى و هیدرات‏هاى کربن را تخمیر کند و در جریان تخمیر نشاسته حاصل مى‏ شود.
مخمّر آب‏جو یک منبع غنى و غلیظ از پروتئین درجه ۱ و انواع ویتامین‏هاى‏B است. علاوه بر این، منبع خوبى براى مواد معدنى، آهن و فسفر است. از نظر ارزش غذایى آن‏چنان قوى است که اغلب به عنوان مکمل رژیم‏هاى غذایى توصیه مى‏ شود.

دانستنی های طب سنتی در مورد ویتامین‏ها:
۷- چرا ویتامین‏ها براى بدن ضرورى هستند؟
ویتامین‏ها بااینکه مقدار بسیار کمى از آنها براى بدن لازم است ولى بسیار مفید و ضرورى هستند.
انواع ویتامین‏ها براى رشد، توالد و تناسل، تشکیل پادتن‏ها در بدن براى مبارزه با میکروب‏هاى بیمارى‏ زا، انعقاد خون، ایجاد مقاومت بدن در برابر عفونت، تشکیل مواد داخل سلول‏ها، تکامل استخوان‏ها و دندان‏ها و پوست و خون و نسوج اعصاب، عامل اساسى و کمک‏ کننده و ضرورى هستند. به‏ علاوه ویتامین‏ها در اغلب موارد به عنوان کوآنزیم در تعداد زیادى عملیات شیمیایى در ارتباط با متابولیسم مواد غذایى دخالت مثبت و فعّال دارند.

دانستنی های طب سنتی در مورد جگر :
۸- کدام‏یک از انواع خوراکى‏ هاى زیر از نظر ارزش غذایى مهمتر و غنى ‏تر هستند؟
الف) جگر گاو ب) جگر گوساله‏
پ) جگر گوسفند
تمام انواع جگرهاى گاو، گوساله و گوسفند منبع بسیار غنى و عالى پروتئین درجه ۱ و آهن و ویتامین‏هاى‏B 2 (رایبوفلاوین) وB 3 (نیاسین) هستند.

دانستنی های طب سنتی :
۹- چرا رنگ چربى برخى گوشت‏ها زرد و رنگ برخى سفید است؟
رنگ چربى گوشت با انواع مواد غذایى که به دام مى ‏دهند ارتباط دارد. دام‏هایى که قسمت عمده مواد در جیره غذایى آنها را علوفه سبز تشکیل مى‏ دهد چون مقادیرى کاروتن در علوفه آنها وجود دارد، رنگ چربى آنها زرد مى ‏شود. ولى دام‏هایى که قسمت عمده مواد جیره غذایى آنها را دانه‏ هاى غلات تشکیل مى‏ دهد چون کاروتن کم دارد در نتیجه رنگ چربى آنها سفید است.

دانستنی های طب سنتی در مورد آهن :
۱۰- آیا مقدار آهن موجود در تخم مرغ و گوشت قرمز برابر است؟
بله. در میزان مساوى از تخم ‏مرغ و قسمت بى‏ چربى گوشت قرمز، مقدار آهن تقریبا برابر است.

تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

دانستنی های طب سنتی

دانستنی های طب سنتی شماره ۳

دانستنی های طب سنتی شماره ۳ در این مقاله شما را با دانستنی های بسیار …