سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / تمام نسخه های درمان تب مالت در طب سنتی

تمام نسخه های درمان تب مالت در طب سنتی

تمام نسخه های درمان تب مالت در طب سنتی
اما در مورد درمان تب مالت نیز باید هر روز صبح قبل از صرف صبحانه یک لیوان آب برگ کاسنى تازه را بگیرید و بنوشید.
بهترین درمان تب مالت مصرف ۳ وعده عرق کاسنی, خارخاسک و عرق بید می باشد

جهت درمان تب مالت پوست شاخه ‏هاى جوان بید، ریشه‏ ى کاسنى، برگ کاسنى و تخم کاسنى از هرکدام ۱۰۰ گرم و پوست گنه ‏گنه ۲۰ گرم، همه را نیمکوب کرده و به بیست و یک قسمت مساوى تقسیم کنید و هر قسمت از آن را شب در آب جوش خیسانده و صبح در همان آب بجوشانید و آب آن را قبل از صرف صبحانه بنوشید.

برای درمان تب مالت پوست شاخه‏ هاى جوان و نازک درخت بید را پس از خشک کردن، بسیار نرم بسایید و ۱ نخود از آن را با ۱ نخود عصاره‏ى گنه‏ گنه در کپسول بریزید و بخورید و روزى سه کپسول مصرف کنید.

جهت درمان تب مالت پوست شاخه‏ هاى جوان درخت بید، پوست گنه‏ گنه، ریشه‏ ى کاسنى و جنطیاناى رومى را نرم بسایید و با پودر ربارب همه را به نسبت مساوى مخلوط و با کمى آب به صورت خمیر سفتى درآورید و حب‏ه ایى به اندازه ى یک نخود بسازید و صبح، ظهر و شب، هر مرتبه یک عدد میل کنید.

برای درمان تب مالت هر روز ۱۰۰ گرم خارخاسک را در یک لیتر آب‏ بجوشانید و آب آن را با یک لیتر آب کاسنى تازه مخلوط کرده و در طول روز به مرور بنوشید.

جهت درمان تب مالت پوست شاخه ‏هاى نازک و جوان درخت بید، کلمبو و جنطیاناى رومى از هرکدام ۱ مثقال، همه را مخلوط بجوشانید، بعد آب آن را صاف و دو قسمت کنید، یک قسمت از آن را صبح و قسمت دیگر را عصر میل فرمایید، روى آن هم یک فنجان عرق کاسنى بنوشید و یا هنگام نوشیدن با یک فنجان عرق کاسنى مخلوط و میل کنید

– چهل روز، هر روز یک لیوان آب برگ کاسنى تازه را بگیرید و به‏ تدریج در طول روز بنوشید. زکام در اثر مالاریا را درمان مى ‏کند، درد قلب را تسکین مى ‏دهد، تب سه یک یا تب‏ مالت‏ و زردى یا یرقان را درمان مى‏ کند، گرفتگى‏ هاى کبد و طحال را باز مى ‏نماید، براى استسقاء گرم و تقویت کبد و تسکین حدّت حرارت خون و التهاب معده و پاک کردن مجراى ادرار و کلیه نافع است.

آب پنیر(ماء الجبن) جهت درمان تب مالت:
اگر شیر را با یک ‏سوم وزن خودش سرکه یا آب‏لیمو یا آب‏غوره مخلوط کنید، آبى که از پنیر حاصل از آن جدا مى شود ماء الجبن نام دارد جهت درمان تب مالت شیر تازه جوشیده پس از ۲۰ دقیقه جوشیدن در حالت نیم گرم با سرکه خانگى مخلوط شود. برای درمان تب مالت بسیار مفید است و همچنین این آب براى دفع امراض و اخلاط سوداوى بسیار مفید و اگر با داروهاى ضد سودا ترکیب شود تأثیر آن نسبى بیشتر مى‏ شود با داروهاى صفراوى نیز دافع صفرا بوده و خلطهاى دیگر را نیز کاهش مى‏ دهد.

تب مالت
تب مالت

تب مالت چیست:
تب مالت یا بروسلوز یک بیمارى مشترک بین انسان و حیوان است که از طریق حیوانات آلوده به انسان منتقل‏ مى‏ شود. علایم بالینى آن براى بیمارى اختصاصى نیست. بروسلوز مترادف ‏هاى زیادى دارد که از منطقه ‏ى جغرافیایى که در آن دیده مى ‏شود (مثل تب مدیترانه‏ اى، تب مالت، تب گیبرالتار (جبل الطارق) و تب سیپروس)، از ماهیت نوسانى تب (مثل مواج) یا از شباهت این بیمارى به مالاریا و تیفوئید (مثل تب تیفورمالاریال یا تب منقطع) برگرفته شده ‏اند.

سبب‏ شناسى تب مالت:
تب مالت انسانى توسط هرکدام از چهارگونه بروسلا ایجاد مى ‏شود: بروسلامى تنسیس (شایع ‏ترین و بیمارى‏زاترین شکل بروسلوز در دنیا) که به‏ طور اولیه از بزها، گوسفندان و شترها کسب مى‏ شوند.

ب. آبورتوس از گاو، ب. سوئیس از خوک، ب. کنیس از سگ‏ها گرفته مى ‏شوند. آن‏ها پارازیت‏هاى اختیارى داخلى سلولى‏ اند که در حیوانات عفونت‏هاى ما دام العمر ایجاد مى‏ کنند.

تب مالت با جوشاندن یا پاستوریزه کردن شیر و محصولات لبنى از بین مى ‏رود. تب مالت در پنیر سفید و نرم غیر پاستوریزه که از شیر بز تهیه شده باشد تا ۸ هفته زنده مى ‏ماند و با یخ‏زدگى از بین نمى ‏رود.

ارگانیسم تب مالت تا ۴۰ روز در خاک خشکى که با ادرار، مدفوع، ترشحات واژنى و محصولات باردارى حیوان مبتلا، آلوده شده است، زنده مى‏ ماند و در خاک مرغوب این زمان طولانى ‏تر مى‏ شود.

اپیدمیولوژى تب مالت:
بروز کلى تب مالت انسانى مشخص نیست و علت آن کیفیت متغیر گزارش بیمارى و سیستم‏هاى اطلاع‏ رسانى در کشورهاى مختلف مى‏ باشد. در دنیا کشورهایى که عارى از بروسلوز هستند عبارتند از: نروژ، سوئد، فنلاند، دانمارک، سوئیس، چک و اسلواکى، رومانى، بریتانیاى کبیر (شامل کانال ایسلند)، هلند، ژاپن، لوگزامبورک و بلغارستان. جزایر دست‏نخورده نیز عارى از بیمارى ‏اند.

گزارشات نشان مى‏ دهند که حتى در ملت‏هاى پیشرفته هم بروز واقعى بروسلوز ۲۶ برابر ارقام رسمى ارائه شده است. در ایالات متحده حدود ۲۰۰ مورد جدید سالانه گزارش مى‏ شوند، البته تخمین زده مى‏ شود که فقط ۴ تا ۱۰% کل موارد تشخیص داده و گزارش مى‏ شوند.

مصرف پنیرهاى وارداتى، مسافرت‏هاى خارجى و تماس‏هاى شغلى شایع‏ترین علل شناسایى شده‏ ى عفونت تب مالت مى ‏باشند.
در کشورهایى که تب مالت، خاص آن‏ها مى باشد، بیمارى در کودکان و خانواده ‏ى فرد مبتلا دیده مى‏ شود.

حتى در کشورهایى که تب مالت حیوانى کنترل شده است، بیمارى باز گه‏گاه در کشاورزان، کارگران تهیه‏ ى گوشت، دامپزشکان و کارمندان آزمایشگاهى دیده مى ‏شود. ارگانیسم بروسلا در شایع‏ترین حالت از طریق خوردن شیر یا محصولات شیرى تازه، گوشت خام و خون انتقال مى ‏یابد. انتقال از مغز استخوان نیز مد نظر مى ‏باشد. البته ارگانیسم ممکن است در حین تماس با حیوانات (خصوصا در کودکان، سلاخ‏ها، کشاورزان و کارمندان آزمایشگاهى) استنشاق شود.

وضعیت بیمارى تب مالت در ایران:
این بیمارى در تمام نقاط کشور پراکنده است ولى وفور آن در مناطق مختلف یکسان نمى ‏باشد، به‏ طورى‏ که در برخى از مناطق جنوب کشور از کم‏ترین میزان و در اصفهان و استان مرکزى براساس برخى از مطالعات از بیشترین میزان برخوردار بوده است. براساس بررسى‏هایى که در نقاط مختلف ایران شده است گروه سنى ۱۹ تا ۱۵ ساله ‏ى ایرانى بیشتر از سایر گروه‏هاى سنى، در معرض خطر ابتلا به تب مالت قرار داشته و نسبت ابتلاء به تب مالت در کودکان ایرانى چندان کمتر از بزرگسالان نمى ‏باشد و اختلاف چندانى در توزیع جنسى بیمارى نیز به چشم نمى‏ خورد و اگر هم اختلاف ظاهرى وجود داشته باشد بیشتر به خاطر شیوع موارد بدون علامت تب مالت در بین کودکان و عدم تشخیص بیمارى در آنان است.

به علت مکانیزه نبودن کشاورزى در مناطقى از ایران و اینکه بیشتر کشاورزان جهت انجام امور کشاورزى و تهیه ‏ى لبنیات مورد نیاز خود یک یا چند رأس دام نیز در اختیار داشته و نیز عده‏ اى به شغل دامپرورى و چوپانى اشتغال دارند و در تماس نزدیک و مداومى با فضولات دام‏ها و افشانه ‏هاى موجود در هواى آغل و اصطبل مى ‏باشند و حتى بدون استفاده از دستکش در زایمان دام‏ها و تخلیه‏ ى جنین‏هاى سقط شده از رحم آن‏ها دخالت مى‏ کنند و به علاوه به‏ طور مختلفى از لبنیات خام نیز استفاده مى‏ کنند، بیشتر بیماران ما را کشاورزان و دامداران و زنان خانه‏ دارى که اکثرا ضمن خانه ‏دارى به امور کشاورزى و دامپرورى نیز مى ‏پردازند تشکیل مى‏ دهند.

طبقه ‏بندى تب مالت:
تب مالت بر مبناى اینکه بیمارى فعالى است یا خیر و اینکه عفونت موضعى است یا خیر طبقه‏ بندى مى ‏شود. وضعیت و محل درگیرى نیز تأثیر مهمى در درمان خواهد داشت.

تظاهرات بالینى و عوارض تب مالت :
تب مالت یک بیمارى سیستمیک با تظاهرات متغیر مى‏ باشد و علایم آن ممکن است سایر بیمارى‏ هاى تب‏ دار را تقلید کنند. دوره‏ ى نهفته‏ ى آن حدود ۱ تا ۳ هفته مى ‏باشد، اما با توجه به شدت بیمارى ‏زایى ارگانیسم راه ورود، دوز آلوده ‏کننده و وضعیت سلامتى میزبان پیش از بیمارى ممکن است تا چند ماه طول بکشد. شروع عوارض ممکن است ناگهانى (طى ۱ تا ۲ روز) و یا تدریجى (بیشتر از یک هفته) باشد.

علایم تب مالت:
تب، لرز، تعریق، سردرد، درد عضلانى، خستگى، بى‏ اشتهایى، درد مفاصل و کمر، کاهش وزن، یبوست، گلودرد و سرفه‏ ى خشک از شایع‏ترین علامات این بیمارى مى‏ باشند. معاینه‏ ى فیزیکى اغلب هیچ اختلالى را آشکار نمى‏ سازد و بیمار خوب به نظر مى ‏رسد و برعکس بعضى از بیماران نیز کاملا بدحال بوده و داراى رنگ‏ پریدگى، بزرگى غدد لنفاوى، بزرگى کبد و طحال، التهاب مفاصل، حساسیت نخاعى، گرفتارى بیضه، ضایعات جلدى، گرفتارى و التهاب پرده و گرفتارى قلبى و ریوى مى ‏باشند.

تب مالت یا تب بروسلوز هیچ الگوى خاصى ندارد اما ممکن است تغییراتى روزانه را (به صورت دماى طبیعى در صبح‏ها و افزایش دما در بعد از ظهر و عصر) نشان دهد.
در صورت مبتلا شدن به تب مالت ضمن پرهیز از خوردن ترشى‏جات حتى پرتقال ترش؛ باید از سوپ و آش‏هاى رقیق و عماج، کته‏ ى برنج و فرنى و همچنین کلمبو و پوست گنه‏ گنه استفاده کنید.

تب مالت تب مواج یا بروسلوز:
تب مالت یک بیمارى انگلى است که عامل مولد آن نوعى باکترى بنام بروسلا مى‏ باشد. در این بیمارى عفونى دو مرحله تشخیص داده مى‏ شود یکى مرحله حاد که با تب همراه است و آثار و علائم موضعى ممکن است همراه تب باشد یا نباشد دیگرى مرحله مزمن که با خصوصیاتى مانند ضعف، عرق فراوان، دردهاى شدید یا خفیف در اعضاء بدن و عود تب همراه مى ‏باشد.

جهت تائید تب مالت و اثبات وجود بیمارى تب مالت:
آزمایش خون و ادرار جهت وجود میکرب آن لازم مى ‏باشد و درصورتى‏ که آزمایشگاه و آزمایش موفق به یافتن میکرب بیمارى نشد نمى‏ توان منکر بیمارى گردید باید از راههاى دیگرى‏ به تشخیص بیمارى پرداخت.

منابع:
۱- خسروى، سید مهدى، طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى، ۱جلد، نشر محمد – تهران، چاپ: هفتم، ۱۳۸۱ ه.ش.
۲- حاجى شریف، احمد، دائره المعارف گیاه درمانى ایران، ۱جلد، حافظ نوین – تهران، چاپ: دوم، ۱۳۸۸ ه.ش.

تمام مطالب در سایت بوعلی باب سلامتی زیر نظر متخصصین طب سنتی می باشد
تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی

همچنین ببینید

افسنطين‏

درمان ورم معده یا گاستریت با افسنطین‏

درمان ورم معده یا گاستریت با افسنطین‏ در طب سنتی طبیعت افسنطین‏ : گرم و …