سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / چکاندنی ها در گوش برای تقویت گوش

چکاندنی ها در گوش برای تقویت گوش

چکاندنی ها در گوش برای تقویت گوش
مجاز به استفاده از چه روغن هایی برای پاکسازی و درمان وزوز گوش هستید

چه دارو هایی برای درمان درد گوش می توان در گوش ریخت:

اگرهر هفته یک بار روغن بادام تلخ در گوش چکانده شود بسیار خوب است.

هرهفته روغن حنظل نیز در گوش چکانده شود هم چرک‏ها را کاستى مى‏دهد و هم تقویتى استبر نیروى شنوایى! ساده ‏ترین دارو براى پیشگیرى و پاکسازى و درمان آب پیاز مى‏ باشد.آب پیاز بدون کوچکترین عارضه‏اى چرک گوش را مى‏زداید و در هر سنى از نوزادى تا کهنسالى مى ‏توان براى پاکسازى یا علاج از آن استفاده کرد.

هر۶ ماه یک بار به مدت ۱۵ روز در هر گوش یکى دو قطره روغن حنظل یا روغن گل همیشهبهار با غلظت مناسب چکانده شود تا سموم گوش بیرون آید و بافت داخلى گوش تغذیه شودو از پیر گوشى و سنگینى شنوایى پیشگیرى به عمل آید.

قطره‏اى که در گوش چکانده مى‏ شود نباید سرد باشد مثلا دارو در یخچال باشد بلافاصله برداشته و در گوش چکانده شود.

ناراحتى گوش هرچه باشد باید مشخص شود که مزاج آن از سردى است یا گرمى و هرکدام که هست درجه سردى و گرمى ‏اش مشخص شود. خشکى و ترى گوش هم دوشاخصه ‏ایست که باید به آن توجه گردد.

داروهاى چکاندنى در گوش از آن دست که ما توصیه کردیم، داروهایى است که در دسترس مى ‏باشند تا براى جویندگان مشکلى بوجود نیاید. به ‏عنوان مثال به چند نوع آن اشاره مى ‏کنیم:
-انار را با پوستش بفشارند و آبش را جدا کرده با سرکه و کندر و روغن گل سرخ روى شعله ملایم بپزند تا غلیظ شود در گوش بچکانند.
-روغن ترب، روغن گل همیشه بهار، روغن مرزنجوش که همراه با زهره بز کرده ‏اند در گوش بچکانند.

وزوز گوش
وزوز گوش
-چکاندن آب پیاز در گوش هم در فنون پیشگیرى از ضعف شنوایى و هم در علاج بیمارى‏ هاى گوش از جمله عفونت‏هاى گوش مفید مى ‏باشند. پس از چکاندن آب پیاز هر شب، تا صبح صبر کنند و بعد روغن حنظل یا همیشه بهار راصبح بچکانند. همه عفونت‏ها و مواد زیادى از گوش خارج خواهد شد.

هر نوع گرفتگى گوش، درد، عفونت، وزوز گوش، طنین و صداهاى سوت و زنگ و هوهو و غیرو باتوجه به سردى و گرمى که بر گوش حاکم است با چکاندنى ‏هایى که گفته شد و برخى که درسطور بعدى عرض خواهم کرد رفع شدنى است. اگر با زالو درمانى و پاکسازى دستگاه گوارش همراه باشد در بسیارى از موارد که وزوز گوش بیمار را حتى سال‏ها کلافه کرده، درمان کامل صورت پذیرفته است‏[۱]

هرگزاجازه ندهید داروهاى شیمیایى وارد گوش یا چشم شما شود. بدون تعصب باید عرض کنم درپژوهش‏هاى گسترده‏اى که داشتم متوجه شدم چکاندنى ‏هاى ویژه گوش که در طب ایرانى-اسلامى مطرح بوده کمترین عوارض ممکن را هم دارا مى ‏باشند. حتى اگر شخص بدون هیچ مشکلى قطره ‏هاى فوق را در گوشش بچکاند براى قدرت شنوایى مفید خواهد بود.

شستشودهنده‏ هاى شیمیایى هرکدام داراى عیب و نقص‏هاى متعدد هستند. به همین دلیل است که داروهاى شیمیایى مربوط به گوش، مرتب هرچند سال یک بار تغییر مى ‏کنند و داروى جدیدى وارد بازار مى ‏شود که عوارض گوناگونى دارد[۲].

داروهاى چکاندنى که در قانون شیخ (ره) قرار دارند داروهایى هستند که در زمان وى از سوى علماى علم طب براى مردم تجویز مى ‏شده است. این داروها عوارض منفى ‏براى مردم نداشته و ندارند. توجه کنید: بورک‏[۳] با سرکه و عسل، زهره گوسفند با روغن زیتون و شراب، یا با روغن بادام تلخ، یا آب گندنا(تره) و آب پیاز با عسل یا با شیر پستان زن و امثال آن همگى از داروهاى چکاندنى بدون ضرر مى ‏باشند.

به چند نسخه براى تقویت گوش توجه نمایید:
نسخه براى تقویت گوش:

جندبیدستر۳ جزء، بوره قرمز و خربق هرکدام ۵/ ۱ جزء، با زهره بز و روغن حنظل کاملا ممزوج وبصورت قطره در گوش چکانده شود. مى‏ توان از گوش‏ پاک‏ کن‏ هایى که در داروخانه ‏ها موجود است استفاده نمود. گوش‏ پاک‏ کن را با مخلوط آغشته نموده و هربار شب تا صبح کمتر یا بیشتر در گوش بگذارید.

نسخه دیگر براى تقویت گوش:
کندش،زعفران، جندبیدستر هرکدام یک جزء، خربق سیاه و بورک از هریک ۴ جزء که در شراب حل شده و چکانده مى ‏شود.

نسخه دیگر براى تقویت گوش:
الوا، جندبیدستر، پیه حنظل، فربیون با زهره گاو.

نسخه ‏ها در این زمینه بسیار متعدد و متنوع و درعین‏ حال در دسترس مى ‏باشد. براى استفاده از انواع نسخه‏ ها لازم است مزاج‏ها در نظر گرفته شود. اگر مزاج گوش سرد است چکاندنى ‏هاى گرم و اگر مزاج گوش گرم باشد چکاندنى ‏هاى سرد و اگر مزاج گوش خشکاست چکاندنى ‏هاى تر و برعکس. در مبحث پیشگیرى و علاج‏ جهت تجویز اتم ذکور قابل استفاده مى ‏باشند. ما به داروهاى ساده و قابل دسترسى بسنده کردیم تابراى بیماران مشکلى در تهیه آن‏ها پیش نیاید.

درمان بیمارى ‏هاى گوش هرکدام در علوم پزشکى و طبى کشورمان جایگاهى بلند و موفق دارد، اما ناچار به دلیل دورى از اطاله کلام از طرح آن‏ها در این مقال صرف نظر مى ‏کنیم. علوم دارویى در مورد گوش در طب قدیم دریایى وسیع از تجربیات گران ‏سنگ دانشمندان ایرانى است. هرگاه نیاز به درمان باشد علما و دانشمندان توجه داشته باشند که داروها وروش‏هاى علاج به بهترین وجه موجود است و مى ‏توانند بدان رجوع نمایند.

فتیله‏ :عبارت از تکه پارچه‏ اى است از جنس پشم یا نخ یا ابریشم و امثال آنکه به دارو آغشته شده ودر گوش بیرونى تا قبل از پرده صماخ قرار مى ‏گیرد. در اینجا به یک نسخه آزموده اشاره مى‏ کنیم:

فتیله انزروت با عسل‏:
پساز انجام پاکسازى‏هاى کلى و موضعى از جمله آب پیاز و روغن حنظل یا همیشه بهار به مدت ۷ تا ۱۵ روز، یک گوش‏ پاک ‏کن را برداشته و ابتدا در عسل فرو برند. آنگاه آن رادر پودر انزروت فرو کنند مقادیرى از پودر به بوسیله عسل به گوش پاک‏ کن مى ‏چسبد. درگوش بگذارند معمولا شب تا صبح در گوش مى‏ماند. هر شب تا زمان لازم تکرار خواهد شد.با اجراى این فن‏آورى جرم‏هاى متکاثف و آلودگى‏ها و رسوبات گوش پاک مى ‏شود. این فن‏آورى براى علماى مسن بسیار مفید و دور از هر عوارضى خواهد بود. از پیرگوشى جلوگیرى به عمل مى‏ آورد پس از این نظر براى جوانان و پیران تفاوتى ندارد. سنگینى گوش برطرف شده و بیمارى طنین و سر و صداى گوش (وزوز گوش) به لطف پروردگار از میان خواهد رفت

پی نوشته:
[۱] وزوز گوش هم از معضلات پزشکى روز است. درمان آن در طب ایرانى- اسلامى با موفقیت انجام مى‏ شود.

پاکسازى دستگاه گوارش همراه با زالو درمانى بر پشت گوش به تعداد هر گوش ۱۰ عدد زالوى کوچک و بخور و داروى عطسه ‏آور این بیمارى را علاج کرده است

[۲]بنظر مى ‏رسد پزشکى غربى داروهاى حساسى مانند داروهاى تقویت گوش را بطورآزمایشى وارد بازار مى کند و چنانچه تأثیر مثبتى داشت براى خود بکار مى ‏برد و درغیر این صورت از بازار حذف مى ‏نماید.

[۳] بورک یا بوره ارمنى نوعى خاک است که در داروهاى طب قدیم براى زخم ‏هاى پوستى بویژه زخم‏هاى سوداوى و بلغمى غلیظ بکار مى ‏رود.

تمام مطالب در سایت بوعلی باب سلامتی زیر نظر متخصصین طب سنتی می باشد
تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

وزوز گوش

بی ضرر ترین روغن تقویت گوش

بی ضرر ترین روغن تقویت گوش اولین روغن تقویت گوش روغن بادام تلخ می باشد …