سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / ضماد کمر درد برای درمان کمر درد

ضماد کمر درد برای درمان کمر درد

ضماد کمر درد برای درمان کمر درد و درد سیاتیک و پشت درد
این ضماد کمر درد یک داروی بسیار قوی و کاملا گیاهی برای درمان کمر درد می باشد
ضماد کمر درد از نسخه داروهاى مجرب بومى است.

خواص ضماد کمر درد:
محلّل و مجفّف رطوبات اطراف ستون فقرات؛ نافع در گرفتگى‏ هاى عضلات تیره پشت، عضلات کمر، و درد سیاتیک.

اجزاى ضماد کمر درد:
قرص کمر (۲ واحد)؛
فوفل، جوز هندى (۱ واحد)؛
زرده تخم مرغ (۶ واحد)؛
زیره سیاه، زیره سبز، تخم شوید، رازیانه، بیخ آذر (چلّه داغى)، سیاه ‏دانه (۵ واحد)؛
زردچوبه (۱ واحد)؛
روغن حیوانى (مقدارى).

شیوه ساخت ضماد کمر درد:
اجزاى سخت را بسیار نرم بسایند و در ظرف در بسته نگهدارى کنند.

زمان و مقدار مصرف‏ ضماد کمر درد:
زردچوبه را در روغن حیوانى تفت داده و بعد از کمى سرد شدن روى کمر بمالند. زرده تخم مرغ را هم زده روى آن بمالند. دارو را روى محل بپاشید و یک ورق کاغذ کاهى یا روزنامه بر روى آن قرار دهند و با پارچه روى آن را ببندند. این عمل چهار شب باید تکرار شود.

کمر درد
کمر درد

کمر درد چیست؟
امروزه ملیونها نفر از مردم روى زمین به کمر درد مبتلا مى‏ باشند و هرچه زندگى ماشینى ‏تر مى ‏شود و حرکات جسمى انسانها کمتر مى‏ گردد و داراى اوزان نامتناسب مى ‏شوند بهمان نسبت ستون مهره‏ ها آسیب ‏پذیرتر شده و کمر درد بیشتر مى‏ گردد امروز انسانها طورى شده ‏اند که جزئى عاملى مى ‏تواند براى آنان اسباب کمر درد شود درد کمر بیشتر متوجه قسمت پائین ستون فقرات مى ‏باشد. وقتى کمر کار مى‏ کند عضلات کمر منقبض شده و سپس استراحت مى‏ کنند اما اگر بیشتر از حد قدرتشان کشیده شوند عضله‏ اى که زیاده از حد قدرتش از آن کار کشیده شود ناگهان براى مدتى طولانى در حال انقباض باقى مى ‏ماند و بصورت یک توده گره‏ دار سفت درمى‏ آید به‏ طورى ‏که رگهاى خونى نمى ‏توانند به بعضى از سلولهاى این ناحیه اکسیژن و مواد غذائى برسانند و همین امر سبب مى‏ شود که بعضى از سلول هاى ماهیچه ‏هاى کمر از بین بروند و این امر سبب پیدایش دردى مى‏ شود که تیر مى ‏کشد.

چند نمونه از عواملى که مى‏ توانند علت یا اسباب کمر درد باشند:
۱- پیدایش برآمدگى در دیسک کمر یا از هم‏ گسیخته شدن آنکه ژلاتین آن ورم مى ‏کند به‏ طورى‏ که ممکن است از دیواره رباطى که اطراف آن را گرفته بگذرد.

۲- بسیارى از کمر درد ها در جوامع صنعتى در اثر عوامل روانى مانند اضطراب، نگرانى ‏هاى فکرى و افسردگى، عصبانیت و فشارهاى روانى مى‏ باشند.

۳- چاقى و وزن زیاد یکى از عوامل فشار بر روى مهرها و ایجاد کمر درد مى‏ باشد.

۴- ضایعات استخوانى مهره ‏هاى کمر که ممکن است مادرزادى باشد یا بعدا عارض شده باشد.

۵- ناراحتى‏ هاى احشائى که درد آنها به کمر انتشار پیدا مى‏ کند مانند ناراحتى قسمتهائى از روده‏ ها یا ناراحتى پروستات.

۶- بعضى از بیماری ها مانند آنفلونزا و مالاریا با کمر درد همراهند.

۷- گاهى کمر درد در خانم ها مربوط است به ناراحتى‏ هاى زنانه در این صورت لازم است به متخصص زنان مراجعه نمایند.

۸- گاهى ضعف عضلات ناحیه کمر سبب کمر درد مى‏ شود که این حالت در پیران بیشتر از جوانان است.

۹- بعضى از کمر درد ها جزء درد هاى روماتیسمى است که عارض ماهیچه‏ هاى کمر یا مهره‏ هاى کمر شده است و لازم است که مداواى روماتیسم گردد این نوع بر اثر برخورد ناگهانى سرما یا زیاد ماندن در جاهاى کم ‏آفتاب و یا خوردن زیاد غذاهاى رطوبى عارض مى‏ شود و این نوع کمر درد از سایر ارقام آن بیشتر مشاهده مى‏ شود.

درمان های دیگر برای کمر درد:
در مداواى کمر درد ابتدا لازم است که علت واقعى درد شناخته شود براى تشخیص علت واقعى درد باید از علائم بالینى و علائم فیزیکى یارى جست کمر درد ساده معمولا هنگام ایستادن زیاد یا حرکات زیاد ستون مهره ‏ها و یا فشارهاى وارد بر ستون مهره ‏ها شدت مى‏ یابد و هنگام استراحت در رختخواب با تکیه کردن بر چیزى کم مى‏ شود.

اما اگر کمر درد مربوط به در رفتگى دیسک بین مهره ‏ها یا مربوط به ناراحتى کلیوى و یا روده‏اى یا مربوط به ناراحتى ‏هاى روانى مانند هیجان و اضطراب یا روماتیسمى باشد در حال استراحت نیز تخفیف حاصل نمى ‏کند و درد همچنان باقى است.

اگر علت اصلى کمر درد معلوم نباشد لازم است که معالج جهت تشخیص صحیح بنکات زیر توجه داشته باشد:
ساختمان بدن بیمار، حالت روانى و وضع هیجانى و اضطراب، کیفیت، تغذیه، طرز راه رفتن اندازه طول دو پا، ضعف و لاغرى عضلات ناحیه کمر، رنگ و رخسار بیمار، وجود تب یا عدم آن، وجود ورم در مفاصل، تشنج یا گرفتگى عضلات در ناحیه کمر و گاهى در عضلات پشت ران، وجود علائم دردهاى مفصلى و روماتیسمى، وجود ناراحتى‏ هاى زنانه در زنها.

در مداواى کمر درد غیر از حالاتى که نیاز به درمانهاى اختصاصى است یک درمان عمومى نیز موجود است که شامل بیشتر کمر دردها مى‏ شود و این درمانها بشرح زیراند:
۱- بیمار باید در یک جاى سفت مثلا روى یک پتو استراحت نماید اگر کمر درد شدید باشد بهتر است که سر کمى بالاتر از بدن قرار گیرد و با قرار دادن بالشى در زیر زانو زانوها بصورت نیمه ‏خمیده باشند یا از تختخوابهائى که بهمین منظور ساخته شده استفاده کنند بیمار راحت‏تر خواهد بود و اگر قصد خوابیدن به پهلوها را داشته باشد بهتر است که تنه کمى بطرف جلو خم شود و زانوها نیز خم باشند تا بیمار احساس آرامش کند اما خوابیدن بطور دمر صلاح نیست و چنانچه ناچار باشد که دمر بخوابد باید یک بالش در زیر شکم و یک بالش هم در زیر ساق پاها بگذارند.

۲- وسیله کیسه‏ هاى آبگرم و یا گرم‏کن ‏هاى الکتریکى موضع درد را گرم نگهدارند.

۳- اگر گرفتگى عضلات مشاهده شود مى ‏توانند از داروهاى گیاهى شل‏ کننده عضلات که بصورت ضمادى یا خوراکى مى‏ باشند استفاده کنند و پوست دنبه را گرم کرده بالاى آن بیندازند و هر دوازده ساعت یکبار تعویض نمایند و از داروهاى مسکن ضد درد نیز مى ‏توان استفاده نمود.

۴- اگر آثار هیجان و ناراحتى‏ هاى عصبى و روانى مشاهده شود مى‏ توان ضمن تقویت روحى بیمار از داروهاى آرامبخش گیاهى استفاده نمود از داروهاى گیاهى آرامبخش مى‏ توان فرنجمشک و شاه دانه را نام برد.

۵- اگر کمر درد جزء دردهاى مفصلى و روماتیسمى باشد مانند درد مفصل زانو در این حالت علاج دردهاى مفصلى باید کرد ضماد عصاره پیاز عنصل مخلوط با آب‏غوره یا با آب نیم گرم یا مخلوط با روغن کنجد بطور گرماگرم و یا گذاشتن نمک گرم بر عضو و یا انداختن پوست دنبه گرم‏ کرده و خوردن داروهاى مربوط به دردهاى مفصلى بسیار مفید است ضمنا براى این‏گونه افراد مسهل‏ هاى دفع‏ کننده رطوبات و مواد زائد بدن مفید است و مصرف غذاهاى رطوبى و سردمزاج و افتادن در آبهاى سرد و قرار گرفتن در معرض هواى سرد مجاز نیست.

اگر درد مربوط به مفصل بین استخوان ران و لگن خاصره باشد و یا مربوط به خود استخوان لگن باشد اکثرا جزء دردهاى روماتیسمى بوده و ضمن انجام دستورات داروئى و استفاده از معالجات فیزیکى ناراحتى برطرف خواهد شد.

لازم به ذکر است افرادى که کمر دردهاى روماتیسمى دارند اگر مسهل‏ هاى گرم مزاج بخورند که اخلاط رطوبى بدن آنان اخراج گردد مداوا سریع‏تر و کامل‏تر انجام خواهد شد.

خواهشمندیم اگر سوال یا نکته‌ای برای مطلب ضماد کمر درد در ذهن شما باقی مانده است، آن‌ را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
تمام مطالب در سایت بوعلی باب سلامتی زیر نظر متخصصین طب سنتی می باشد
تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

ترب سیاه

درمان درد سیاتیک با ترب سیاه

درمان درد سیاتیک با ترب سیاه خواص درمانى ترب سیاه: آب ترب سیاه را بگیرید …