سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / خواص شلغم و خاصیت آنتی بیوتیک شلغم

خواص شلغم و خاصیت آنتی بیوتیک شلغم

خواص شلغم و خاصیت آنتی بیوتیک شلغم:
خواص شلغم‏ در طب مدرن و طب سنتی:
در شلغم یک آنتی بیوتیک قوى موجود است. به این جهت، باوجود اینکه شلغم داراى مقدار زیادى مواد قندى قابل جذب است، با این‏همه هیچ‏گاه شلغم تحت تأثیر میکروب‏هاى هوا فاسد نمى ‏شود و خوراکى هایى را که با شلغم مى ‏پزند دیرتر فاسد مى ‏شوند.

شلغم معده و روده ‏ها را ضد عفونى مى ‏کند.

شلغم
اگر شلغم را خرد کنند و صد گرم آن را در آب بجوشانند، نوشیدنی به دست مى ‏آید که براى سینه فوق‏العاده مفید است؛ شلغم اخلاط را به سهولت از سینه دفع کرده و سرفه را آسان مى‏ کند و شلغم براى معالجه سرماخوردگى بسیار مفید واقع مى ‏شود.

شلغم را رنده کرده و آب شلغم را گرفته صاف کنید و هم‏وزن آن را شکر افزوده با آتش ملایمى بپزید تا به قوام آید، به این ترتیب شربت شلغم به‏ دست مى‏ آید. روزى چند قاشق سوپ‏خورى از شربت شلغم را براى معالجه سرماخوردگى، زکام و آنژین، و ورم لوزه‏ ها و درد سینه میل کنید.

شلغم داراى فسفر، کلسیم، آهن، ید، گوگرد و ویتامین‏هاى «آ»، «ب» و «ث» بوده و به این جهت براى تقویت باه و تقویت عمومى بدن مفید است.

شلغم از سبزى‏ هاى نادرى است که داراى آرسینک هستند و این ماده در درجه اول براى بیمارى‏ هایى که علت آن فقر غذایى، تحلیل قوا و سل است، بسیار مفید است.

شلغم داراى ۴، ۷ درصد مواد قندى است، حال آنکه شیرین‏ ترین و بهترین سیب ‏هاى درختى، بیش از ۲، ۷ درصد مواد قندى ندارند، به این جهت خاصیت غذایى آن زیاد است.

شلغم قوه بینایى را زیاد مى ‏کند.

شلغم ترشح ادرار را تحریک مى‏ کند و در سنگ کلیه و مثانه تجویز مى ‏شود.

در بیمارى نقرس و درد مفاصل یک شلغم را بپزید و آن را ریزریز کرده به شکل فرنى درآورید و مثل ضماد، روى مفاصلى که درد مى‏ کند، بگذارید.

ضماد شلغم براى معالجه سرمازدگى اعضاى بدن نیز بسیار مفید است و ورم آن را به‏ کلى از بین مى‏ برد؛ براى انجام این امر، یک شلغم را در کوره با پوست بپزید، وقتى خوب پخته و نرم شد بگذارید کمى سرد شود، سپس آن را به دو قطعه کرده و هر قطعه را روى عضوى بگذارید که سرمازدگى پیدا کرده است و محکم بمالید تا شیره آن بیرون آید.

(مطالبى که ذکر کردیم از کتاب سبزى‏ ها و میوه‏ هاى شفابخش، تألیف لئونس کارلیه و کتاب اعجاز خوراکى‏ ها تألیف آقاى دکتر غیاث الدین جزایرى اقتباس شده است).

براى اینکه شاهد مثالى بیاورم خواص شلغم را، که از کتاب‏هاى امروزه اقتباس کردیم، یادآور مى‏ شوم.
اگر به کتاب تحفه المؤمنین، تألیف میر محمد مؤمن، که از اطباى زمان صفویه است، مراجعه کنیم در خواص شلغم چنین مى‏ بینیم:

شلغم کثیر الغذا و مهیج باه و مدر بول و مقوى باصره و مفتت حصاه و رافع سعال و ملین طبع و سینه است و ضماد مطبوخ شلغم محلّل اورام و جهت نقرس و شقاق و سرمازدگى و حکه مفید، و ریشه‏ هاى باریک آنکه ساییده با عسل بنوشد جهت سپرز و عسر البول مجرب است و ترشى شلغم ملطف رطوبات و مقوى احشاء و مشهى و بى ‏نفخ است.

ملاحظه مى ‏فرمایید این‏ها تماما همان مطالبى هستند که امروزه نیز به آن‏ها معتقدند و حتى در جزئیات هم اختلافى در بین نیست، مثلا لئونس کارلیه مى‏ گوید:
معروف است که شلغم ثقیل الهضم است.
در تحفه هم مى‏ نویسد:
نفاخ و دیرهضم و مصلح آن زیره و شیرینى‏ ها است.
چنان‏که مى ‏بینیم، قدما براى از بین بردن نفخ شلغم، قدرى زیره به آن اضافه مى‏ کردند و با شیرینى مى‏ خوردند که هضم آن را سهل ‏تر مى‏ کرد.

تمام مطالب در سایت بوعلی باب سلامتی زیر نظر متخصصین طب سنتی می باشد
تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

روش‏هاى کنترل سرماخوردگى با رژیم‏ هاى غذایى‏

روش‏هاى کنترل سرماخوردگى با رژیم‏ هاى غذایى‏ رژیم‏ هاى غذایى‏ یکی از راهای مهم برای …