سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / درمان خارش سر در طب سنتی

درمان خارش سر در طب سنتی

درمان خارش سر در طب سنتی
علت خارش سر در طب سنتی و درمان خارش سر با گیاهان دارویی و پرهیزات غدایی
اگر گاهى پوست سر در حالت سلامتى شروع به خارش نمود، عوامل آن گرمى هوا، عرق کردن پوست، کثیفى سر، وجود گرد و غبار در سر، ضعف، زکام، گریپ، تولید چربى بر پوست سر و جوش‏هاى پوستى روى سر مى‏ باشد.

خارش سر از گرماى هوا و یا عرق کردن:
درمان خارش سر از گرماى هوا و یا عرق کردن: با تغییر مکان و شستشو با آب سرد مرتفع مى‏ گردد و خوردن عرق کاسنی

خارش سر در اثر گرد و غبار یا کثیفى:
درمان خارش سر در اثر گرد و غبار یا کثیفى: با شستشو سر با سدر و مورد و ختمی رفع مى ‏گردد.

خارش سر در اثر ضعف بدن:
درمان خارش سر در اثر ضعف: سورنجان، زردچوبه، مرمکى، مقل ازرق، سنامکى، هلیله سیاه، پوست هلیله زرد، خلال نارنج، مستکى رومى، هل رسمى، گل محمدى و انغوزه‏ ى خشک از هرکدام ۱۰ گرم، باهم مخلوط کنید و بسیار نرم بسایید. آن را با ۵۰ گرم مویز کوبیده شده و کمى عسل مخلوط کنید تا به صورت خمیر درآید. سپس آنها را به صورت گلوله ‏هایى کوچک به اندازه‏ ى یک عدد نخود بسازید و در ظرفى سربسته ریخته و در جایى خنک مانند یخچال نگهدارى کنید.
هر روز صبح، ظهر و شب هربار ۲ تا ۳ عدد از آن را همراه با مقدارى آب هویج میل کنید.

درمان خارش سر در اثر ضعف: پنجاه گرم ورون خشک را در یک لیتر آب سرد به مدت ۲ ساعت بخیسانید، سپس ده دقیقه جوشانده، بعد به مدت ۱۰ دقیقه آن را دم کنید. آب آن را صاف و با عسل شیرین سازید و هر روز صبح، ظهر و شب هربار یک فنجان از آن را بنوشید.

درمان خارش سر در اثر ضعف: تخم بالنگو را هر روز بجوشانید و با آن شربت درست کنید و آب و دانه را باهم میل نمایید.

درمان خارش سر در اثر ضعف: هر روز صبح و شب هربار یک لیوان آب هویج بنوشید یا کته برنج را با پنیر و پرتقال حد اقل روزى یک‏بار بخورید.
ضمنا مى‏توانید از خوراکى ‏هاى زیر بیشتر استفاده نمایید.
سیب درختى، گلابى، موز، انار، انگور، توت فرنگى، انجیر، پیاز، برگ چغندر، اسفناج، هویج، بادام، بلوط، جو، لوبیا، عدس، گندم بوداده.

خارش سر در اثر زکام و گریپ:
درمان خارش سر در اثر زکام و گریپ: اسطوخدوس هندى، مرزنجوش، بابونه شیرازى، بادرنجبویه، پرسیاوشان، گل نیلوفر، مغز ناخنک، تخم گشنیز، تخم کاسنى، ریشه کاسنى، مخلصه، پوست هلیله زرد، ریوند چینى، پوست خشخاش، سنامکى، گل محمدى، تاجریزى، رازیانه از هرکدام ۱۰ گرم مخلوط و نیم‏کوب کنید. سپس به ده قسمت مساوى تقسیم کرده و هر شب یک قسمت از آن را در یک و نیم لیوان آب جوش بخیسانید و صبح در همان آب بجوشانید بعد آب آن را صاف و شیرین کرده قبل از صبحانه بنوشید و مجددا تفاله ‏ى آن را در یک و نیم لیوان آب جوش خیسانده و شب آن را جوشانده، آب آن را شیرین و قبل از شام بنوشید. ضمنا هنگام جوشیدن حتما بخور آن را به سر و مغز بدهید.

خارش سر در اثر چرب بودن پوست سر:
درمان خارش سر در اثر چرب بودن پوست سر: باید بدانیم که علت آن مصرف زیاد چربى ‏ها به عنوان غذاى روزانه در نتیجه جمع شدن چربى در زیر پوست مى‏ باشد.
درمان خارش سر در اثر چرب بودن پوست سر: ده دقیقه قبل از حمام مقداری سرکه سیب خانگی به سر بزنید

درمان خارش سر در اثر چرب بودن پوست سر: گل ریواس، گل ختمى و کتیرا از هرکدام ۳۰ گرم.
شنبلیله خشک، شاهتره و گل بنفشه از هرکدام ۱۰ گرم. لیمو عمانى یا پوست لیموترش خشک شده از هر کدام ۳۰۰ گرم همه را مخلوط کرده و با یک کیلوگرم سدر مخلوط کنید. یک روز در میان به حمام بروید و به مقدار لازم از دارو را با آب گرم به صورت خمیر درآورده (مى‏توانید مقدارى ماست نیز اضافه نمایید) و کمى بماند سپس با آن پوست سر را شستشو دهید. حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روى سر بماند بعد با آب بشویید.

درمان خارش سر در اثر چرب بودن پوست سر: یک روز در میان به حمام بروید و مقدارى سبوس برنج و مقدارى میوه کاج را باهم بجوشانید و آن را صاف کنید. بعد کمى نشادر را در آب صاف کرده حل کنید و سر را با آن خوب شستشو دهید. مدتى روى سر بماند بعد دوش بگیرید.

خارش سر از جوش‏هاى روى پوست سر:
درمان خارش سر از جوش‏هاى روى پوست سر: با استفاده از داروى ضد چربى و یا صابون و شامپوهاى مناسب سر را شستشو دهید و یا از داروى زیر استفاده کنید.

مصرف روزانه ۳ لیوان عرق کاسنی شاطره و خارخاسک به راحتی از شر خارش سر و جوشهای سر راحت شوید

* لیمو عمانى، مویز، آلوچه براقانى، آلوى بخارا، تخم گشنیز، عناب، زرشک، پوست خشخاش، تخم کاسنى و ریشه کاسنى از هرکدام ۵۰ گرم، شاهتره ۱۰ گرم، و گزنه ۲۰ گرم و تمر هندى ۱۰۰ گرم همه را پس از نیم‏کوب کردن (به‏ طورى که هسته‏ هاى آلو و آلوچه‏ ها شکسته نشود) مخلوط کرده و به ده قسمت مساوى تقسیم کنید و هر شب یک قسمت از آن را در یک و نیم لیوان آب جوش ریخته و بخیسانید و صبح با همان آب بجوشانید. سپس آب آنکه به نصف رسید صاف و شیرین کرده، بنوشید.

* گل پنیرک، گل نیلوفر، گل محمدى، سناى مکى، مخلصه، شاهتره، تخم خشخاش، تخم کاهو، تخم کاسنى، تخم خرفه، تخم گشنیز، بالنگو و ریوند چینى از هرکدام ۲۰ گرم مخلوط و بسیار نرم بسایید. هر روز صبح، ظهر و شب یک قاشق شربت‏خورى از آن را در دهان ریخته و با کمى آب بخورید و یا همان مقدار را با یک فنجان آب سرد و شکر مخلوط کرده، میل نمایید.

جهت درمان خارش سر نکات زیر را رعایت کنید:
ضمنا اگر دچار یبوست هستید سعى کنید به خوبى برطرف گردد. از خوردن تخم‏مرغ، انواع فلفل، ادویه‏جات و چربى‏جات نیز پرهیز کرده و توصیه مى‏شود که حجامت کنید.

تمام مطالب در سایت بوعلی باب سلامتی زیر نظر متخصصین طب سنتی می باشد
تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

افسنطين‏

درمان ورم معده یا گاستریت با افسنطین‏

درمان ورم معده یا گاستریت با افسنطین‏ در طب سنتی طبیعت افسنطین‏ : گرم و …