سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / بیماری های پاییزی

بیماری های پاییزی

بیماری های پاییزی
بیماری های که در فصل پاییزی زیاد می شوند از زبان ابو علی سینا
این بیماری ها عبارتند از: کچلى، اگزما، انواع سرطان، درد مفاصل، تب‏هاى نامنظم و تب‏هاى چهار روز یکبار و چنانکه گفتیم سوداء در این فصل زیاد است‏ و نیز بسبب زیادى آن طحال بزرگ مى‏ شود

از بیماری های پاییزی دیگر تکرر ادرار می باشد
در پاییزی ادرار بصورت قطره قطره دفع مى ‏شود، زیرا گرما و سرما مزاج مثانه را تغییر مى ‏دهند. عسر البول (دشوارى دفع ادرار) در پاییزی زیاد روى مى‏ دهد. از آنجا که در پاییزی، سرما اخلاط رقیق شده را بسوى درون بدن دفع مى‏ کند لغزش امعاء از آن بوجود مى‏ آید

از بیماری های پاییزی دیگر درد سیاتیک یا عرق النسا می باشد
از بیماری هاى دیگر درد سیاتیک یا عرق النسا است. در پاییزی آزار سوزش‏ دهنده ‏اى (ذبحه لذاعه) در کیسه صفرا بوجود مى ‏آید در صورتى که در بهاران ذبحه بلغمى است و این بدان علت است که منشاء ذبحه پاییزی و ذبحه بهارى خلطى است که فصل قبل از پاییزی آن را برانگیخته است.

بیماری های پاییزی دیگر بیماریهاى ریه، درد پشت و درد رانها می باشد
همچنین در این فصل بیمارى انسداد روده خشک بسیار روى مى‏ دهد و بیماریهاى ریه، درد پشت و درد رانها که از فصول قبلى به تابستان و از تابستان به پاییزی رسیده‏ اند در پاییزی ظاهر مى ‏شوند. از آنجا که در پاییزی نیروهاى هاضمه و دفعى ضعیف هستند انواع کرم‏ها در شکم پدید مى ‏آیند.

بیماری های پاییزی دیگر آبله می باشد
در پائیز و بویژه در پاییزی خشک، آبله شیوع مى‏ یابد و اگر قبل از پائیز خشک، تابستان بسیار گرم بوده باشد، چون خلط هاى صفرایی فاسد شده ‏اند و سودا با آنها درآمیخته است، دیوانگى زیاد رخ مى‏ دهد.

بدترین فصل براى بیماران مبتلا به سل فصل پاییزی است.
بدترین فصل براى مسلولین فصل پاییزی است. مسلولى که بیمار شده است و هنوز علائم بیمارى او نمایان نشده است در پاییزی بیمارى خود را نمایان مى ‏سازد. همچنین پاییزی براى بیماران دق مفرده (تب لازم) بدترین فصل‏ هاست زیرا پاییزی خشک ‏کننده است.
معنی مسلولین=گرفتاران بیماری سل

پاییزی تو گوئى سرپرستى بازماندگان بیمارى‏ هاى تابستان را عهده‏ دار شده است. بدترین پاییزی آن است که خشک باشد و بهترین پاییزی عبارت از پاییزی است که مرطوب و بارانى باشد.

پانویس:
– نسخه انگلیسى:« بیماریهاى پاییزی عبارتند از اگزما، کچلى، سرطان، درد مفاصل تب‏هاى نامنظم و تب‏هاى چهار روز یکبار( ربع)، که همچنانکه مذکور افتاد سبب فزونى سودا در این فصل است».
– بزرگ شدن طحال در این فصل بیشتر مربوط به ابتلاء به بیمارى مالاریا است و تب چهار روزه ذکر شده، یکى از اقسام تبهاى مالاریائى است.
– نسخه انگلیسى:« از آنجا که سرما اخلاط لطیف را بدرون مى‏ راند روده ‏ها شل مى‏ شوند.»
-Sciatica – نورالژى عصب سیاتیک.
– ایلاوس، ایلئوس(Ileus ) بمناى انسداد روده است.

توصیه گروه پژوهشی بوعلی باب سلامتی جهت دفع بیماری ها در پاییز حتما حجامت و زالو درمانی در دو مرحله انجام شود

منبع:
ابن سینا، حسین بن عبد الله – مترجم: شرفکندى، عبد الرحمن، قانون (ترجمه شرفکندى)، ۸جلد، سروش – تهران، چاپ: دهم، ۱۳۸۹ ه.ش.

تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

فصل پاییز از زبان بوعلی در طب سنتی

فصل پاییز از زبان بوعلی در طب سنتی دلیل افزایش بیماری ها در پاییز: و …