سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / درمان گرفتگى مجراى شیر پستان

درمان گرفتگى مجراى شیر پستان

درمان گرفتگى مجراى شیر پستان
اگر مجراى شیر پستان در قسمت نوک پستان گرفته است براى باز شدن آن، ۵۰ گرم برگ و گل و ساقه ریحان را در یک لیتر سرکه ‏ى انگور سیاه یا آب انگور سیاه ۴۸ ساعت خیس کنید و هر روز یک یا دو فنجان از آن را قبل از غذا بنوشید.

بندآمدگى شیر پستان
براى رفع بندآمدگى شیر در پستان، برگ‏هاى تازه نعناع را بکوبید، بعد با آرد جو ترکیب و بر پستان ضماد کنید.
* جعفرى تازه را بکوبید و روى سینه و پستان‏ها قرار دهید.
* برگ‏هاى تازه کلم قمرى را بکوبید و با عدس کوبیده شده مخلوط و بر آن ضماد کنید.
* چند مرتبه با آب جوشانده‏ى رازیانه به صورت گرم پستان را کمپرس کنید.
* باقلاى تازه را بکوبید و با چغندر پخته شده و کمى روغن کنجد مخلوط و روزى پنج مرتبه روى پستان‏ها ضماد کنید و هنگام باز کردن، با روغن‏ بنفشه‏ خوب مالش دهید و قبل از تکرار کردن ضماد، پستان‏ را با آب نیمگرم بشویید و مالش دهید.

مادران شیرده

کم کردن شیر پستان:
براى اینکه مقدار شیر در پستان کاهش یابد، برگ سراب، پونه‏ ى دشتى و نعناع را بکوبید و با کمى سرکه به صورت خمیر درآورید و روى پستان ضماد کنید و روزى دو تا سه مرتبه عوض شود.

رفع غلظت شیر پستان:
براى اینکه از غلظت شیر پستان کاسته شود و آن‏ شیر براى طفل سنگین و بدهضم نباشد، روزى چند مرتبه آب لیموشیرین بنوشید. در ضمن آب‏لیمو ترش هم مفید خواهد بود.

زیاد کردن شیر پستان:
اگر مقدار شیر پستان کم است و میل دارید پستان‏ها پرشیر شود، از ویتامین‏B 1 و خوراکى‏ هاى شیرافزا بیشتر استفاده کنید، مانند آب هویج، آب زردک، هندوانه، خربزه، طالبى، گرمک، نارگیل، کاهو، کاهو با سرکه شیره، شیره انگور, والک، باقلا، لوبیا، کرفس، خرفه، شاهى، شوید، تر‏فرنگى، توت، سیب ‏زمینى ترشى (قلقاسى)، آب جوشانده‏ى ترب، شیردان گوسفند، آب سیرابى، آب دم‏کرده‏ى ریشه ‏ى کاسنى، شیره‏ ى انگور، انگور زرد و رسیده، چاى، شیر، زیره سیاه، گردو، بادام، سیاه‏دانه، بالنگ، جوانه‏ ى گندم، گل پنیرک، گلپر، تخم خبازى، زیره سبز، زیره سیاه، زیتون، انیسون، آب جوشانده تخم هویج، تخم شوید، تخم شاهى، تخم یونجه، عرق یونجه، عرق رازیانه، تخم ترب با سکنجبین، آب دمکرده‏ى گزنه.

بهتر است براى زیاد شدن شیر هر روز این پنج خوراکى را بخورید: توت، هندوانه، کرفس، جوانه‏ ى گندم، چاى.
* هر روز صبح به جاى صبحانه انگور زرد و کاملا رسیده را فراوان بخورید.
* کشک ساییده را با آب ترب مخلوط کنید و بخورید.
* هر روز این پنج خوراکى را میل کنید: تخم خبازى، تخم هویج، جوانه‏ ى گندم، شیر، کره‏ ى حل شده در شیر.
* ماءالشعیر را با شربت نیلوفر مخلوط کنید و بخورید.
* با اسفناج، عدس و رشته، آش درست کنید و همراه با کشک بخورید.
* چهل روز، هر روز عصر یک عدد شیردان گوسفند را پخته و با آبش بخورید.
* عصرها مقدار ۲۵۰ گرم سرکه شیره را با آب مخلوط کنید تا به صورت شربت درآید و بنوشید.
* به آب گوشت نخود و لوبیا، ۲۰۰ گرم سرکه شیره مخلوط کنید و بخورید.
* شش مثقال برگ گزنه یا ۴ مثقال ریشه‏ ى گزنه را در نیم لیتر آب بجوشانید و آب صاف‏کرده‏ى آن را صبح و شب بنوشید.
* شیرزاد، شنگ و غازیاقى را با غذاهاى روزانه بخورید.
* صد و پنجاه گرم شاه دانه ‏ى خام، ۷۵ گرم تخم خشخاش، ۷۵ گرم کنجد، ۳۰۰ گرم گندم بوداده و ۶۰۰ گرم قند یزدى را درهم بسایید و به صورت قائوت درآورید و هر صبح، ظهر و شب پس از صرف غذا یک قاشق غذاخورى پر از آن را در دهان بریزید و میل فرمایید.
* با شنگ و سلمه و غازیاقى سبزى پلو بپزید و بخورید.
* تخم خرفه و انیسون از هرکدام ۲۵ گرم، بالنگو و شیرزاد از هرکدام ۵۰ گرم، شکر ۲۰۰ گرم، همه را مخلوط کرده و نرم بکوبید و بعد از هر غذاى روزانه یک قاشق شربت‏خورى میل فرمایید.
* تخم شوید، تخم ریحان، زیره سیاه، زیره سبز، زنیان، بادیان، دارچین، میخک، داروفلفل، جوز هندى، هل قرابى و فوفل از هرکدام ۱۰ گرم، مغز پسته ‏ى خام، مغز فندق خام و مغز بادام خام از هرکدام ۱۰۰ گرم، شکر ۵۰۰ گرم، همه را نرم بکوبید و بعد از هر غذا یک قاشق غذاخورى از آن را بخورید.
* صد و پنجاه گرم خرخاسک را در یک لیتر شیر گوسفند روى حرارت ملایم بجوشانید تا خشک شود، دوباره یک لیتر شیر روى آن بریزید و بجوشانید تا خشک شود، براى بار سوّم نیز این کار را انجام دهید و بعد از خشک شدن، آنها را با نبات مخلوط کنید، بکوبید و روزى سه قاشق پس از غذاهاى روزانه بخورید.

پرمایه کردن شیر پستان:
اگر میل دارید شیر پرمایه و قوى شود، هر روز ۲۰ گرم جو پوست کنده را بشویید و حدود ۳۰ دقیقه بجوشانید. پس از سرد شدن در پارچه‏اى تمیز ریخته و با فشار آب آن را صاف کنید و در طول روز بنوشید.

زودهضم شدن شیر پستان:
اگر میل دارید شیر سبک شده و طفل زودتر بتواند آن را هضم کند و از سنگینى شیر رنج نبرد، هربار ۲۰ گرم رازیانه را در یک لیتر آب جوش دم کنید و هر صبح، ظهر و شب هر مرتبه یک فنجان از آب آن را بنوشید یا هر صبح، ظهر و شب یک فنجان عرق رازیانه بنوشید.

بوگرفتگى شیر پستان:
اگر شیر بو گرفته است براى رفع آن، اول چند مرتبه پارچه ‏اى را در آب سرد خیس کنید و بر پستان بگذارید و بعد چغندر پخته و باقلا را بکوبید و با خمیر مغز نان که درست پخته نشده است یا با خمیر نان قبل از پخت و کمى روغن کنجد مخلوط کنید و روزى پنج مرتبه بر پستان ضماد کنید و پس از باز کردن با روغن بنفشه خوب پستان را مالش دهید.

ریزش شیر از پستان‏:
براى جلوگیرى از ریختن شیر از پستان، آرد عدس را با برگ‏هاى کلم کوبیده و مخلوط کنید و روى پستان گذارید.
* پنجاه گرم برگ پروانش را در یک لیتر آب سرد ریخته و ۱۲ دقیقه بجوشانید، بعد دستمالى تمیز را در آب آن بیندازید و حدود ۲ ساعت بر پستان به‏طور دائم گرماگرم کمپرس کنید.

علت کم شدن شیر پستان:
اگر مادران در اثر بى ‏مبالاتى و به خود نرسیدن و به افکار هیچ و پوچ و یا غم و غصه دچار شوند، به مرور شیر کم خواهد شد و کم شدن شیر به طفل معصوم بى‏گناه لطماتى خواهد زد. لذا در اثر کمبود شیر و نرسیدن مواد لازم و کافى به اعضاى بدن طفل، پس از سن ۱۴ یا ۱۵ سالگى کودک به کندى و تنبلى کلیه و کبد دچار خواهد شد و پس از آن کبد و کلیه تکالیف عمومى خود را آن طور که مى ‏باید نمى‏ توانند انجام دهند. اگر کودک دختر باشد به کک‏ مک صورت و خشکى پوست بدن مبتلا مى‏ شود و اگر پسر باشد نوک انگشتان و یا پاشنه پایش دائم ترک مى‏ خورد و در فصل زمستان اگر دست به آب سرد بزند، واقعا ناراحت خواهد شد. دلیل آن است که در طفولیت نتوانسته است توسط شیر مادر کلسیم بدن را تأمین کند. بدین لحاظ حتى در سنین بزرگى و کهولت نیز به بیمارى‏ هاى گوناگون مبتلا مى‏ شود. لذا به مادران که حتما دلسوز فرزندان‏شان هستند توصیه مى‏ شود که از خشک کردن شیر خود و ندادن شیر به اندازه کافى به طفل و به جاى آن خوراندن غذاها و خوراکى‏ هاى مصنوعى مانند شیر خشک، فرنى، حریره و امثال آن جدا پرهیز کنند. حتى چنین تفکراتى را از سر خود بیرون کنند و طفل معصوم و بى‏ گناه را دچار انواع بیمارى‏ هاى بعدى نسازند.

اثر دیر شیر دادن‏ :
مادران باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر از منزل بیرون رفتند یا به میهمانى یا به هر دلیل به طفل خود دیر شیر دادند و آن شیر در پستان ماند، سر پستان یک آب رقیق مایل به زردى جمع مى ‏شود و اگر آن را ندوشند و به طفل بدهند، آن طفل در سنین میانسالى به سنگ مثانه و ناراحتى پروستات مبتلا خواهد شد.

منبع:حاجى شریف، احمد، دائره المعارف گیاه درمانى ایران، ۱جلد، حافظ نوین – تهران، چاپ: دوم، ۱۳۸۸ ه.ش.
تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

جایگزین اسلامی بانک شیر

جایگزین اسلامی بانک شیر آیا بانک شیر بهتر است یا دایه گرفتن برای مادرانی که …