سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / شفافیت پوست با روغن کنجد

شفافیت پوست با روغن کنجد

شفافیت پوست با روغن کنجد :
روغن کنجد را اگر از کنجد پوست نگرفته بگیرند آن را دهن الحل نامند و خیلى لزج است، ولى اگر از کنجد پوست گرفته بگیرند، لزوجت آن کمتر است. ساییده و کوبیده کنجد را بدون اینکه روغن آن را استخراج کنند ارده نامند. بهترین نوع روغن کنجد آن است که از فرآوری کنجد به ارده به دست آید نه با استخراج مستقیم کنجد با دستگاه پرس روغن

روغن کنجد
روغن کنجد
روغن کنجد از نظر طبیعت طبق نظر حکماى سنتى گرم و تر است

خواص روغن کنجد:
و قدرت خواص آن تا هفت سال مى‏ ماند خوردن آن با داروهاى مناسب باز کننده گرفتگى‏ ها و انسداد است و لینت مزاج مى‏ دهد و مرطوب کننده است براى رفع تنگى نفس و سرفه خشک و زخم ریه و تشنج خشک از خود دانه کنجد قوى‏ تر است، از نظر رفع سوزش مجراى بول خاصیت آن نظیر دانه کنجد مى‏ باشد.
در آتش رسوب مریض ها، بعد از روغن بادام مفیدترین روغن‏ هاست.
مالیدن روغن کنجد به صورت، موجب درخشانى و نرم شدن و شفافیت پوست صورت مى‏ شود. مالیدن روغن کنجد براى زخم آبله و سوختگى آتش مفید است

جانشین روغن کنجد از نظر خواص، روغن بادام شیرین است.

بهتربن روش استخراج روغن کنجد:
براى استخراج روغن کنجد ابتدا دانه را به خوبى تمیز و پاک نموده در آب مى‏ شویند تا مواد رنگى پوسته دانه که موجب رنگین شدن روغن مى‏ گردد از آن خارج شود سپس دانه‏ ها را له کرده در آب وارد مى‏ سازند تا پوسته دانه در سطح آب شناور و از آن جدا شود مغز دانه‏ هاى جدا شده را پس از خشک شدن در کمى آب جوش به صورت خمیر درمى‏ آورند و تحت فشار بدون مداخله گرما از آن روغن استخراج مى‏ کنند. با این روش از دانه کنجد به تناسب نوع آن معادل ۳۸ تا ۵۰ درصد روغن به دست مى‏آید از باقى‏مانده فشار اول تحت اثر گرما و فشار نیز روغنى حاصل شده که منحصرا به مصارف صنعتى و تهیه صابون و غیره مى‏ رسد.
روغن کنجد خوراکى که از دانه‏ هاى عارى از رنگ و بدون مداخله گرما تهیه مى‏ شود فاقد بو و به رنگ زرد روشن با طعمى ملایم است از امتیازات آن این است که در زمستان تحت اثر برودت انجماد حاصل نمى‏ کند و اگر در تهیه آن دقت کافى به عمل آمده باشد.
به‏ طور خفیف ممکن است تند گردد.

آیا میدانید روغن کنجد هایی که با دستگاه روغن کشی گرفته میشود خواص روغن ارده کنجد را ندارد
چون روغن کنجدی که با دستگاه کلدپرس گرفته می شود خام و مواد مغذی آن داخل روغن کنجد نمی شود
اما روغن حاصل از فراوری کنجد مثل ارده کنجد ارزش غذایی بالایی دارد

روایات در مورد روغن کنجد:
از امیر المومنین علیه السلام: روغن کنجد در تابستان بهترین روغن براى تهیه غذاهاست.
از امام صادق علیه السلام: بهترین خورشت‏ها روغن کنجد است. براى مردمى که سنین عمرشان از پنجاه بگذرد روغن کنجد مایه توانایى و نشاط خواهد بود.

ترکیبات شیمیایى روغن کنجد:
روغن کنجد مرکب از ۷۵ تا ۸۰ درصد گلسیریدهاى اسیدهاى چرب مایع اولئیک و لینولئیک و ۱۵ درصد از گلسیریدهاى اسیدهاى چرب جامد پالمیتیک، استئاریک و آراشیدیک درصد لسیتین و غیره است.

تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
منبع: نورانى، مصطفى، دائره المعارف بزرگ طب اسلامى (نورانى)، ۱۲جلد، ارمغان یوسف – قم، چاپ: اول، ۱۳۸۴ ه.ش.
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

روغن کنجد

کنجد با هفت برابر کلسیم بیشتر از لبنیات

کنجد با هفت برابر کلسیم بیشتر از لبنیات آیا می دانید مقدار کلسیم موجود در …