سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / بهترین اقدامات درمان یبوست

بهترین اقدامات درمان یبوست

بهترین اقدامات درمان یبوست
براى درمان یبوست مى ‏توان اقدامات زیر را بعمل آورد:

۱- جهت درمان یبوست هر فردى باید روزانه مقدارى حرکت جسمى داشته باشد بخصوص نرمش قبل از صبحانه و ورزش‏هائى که ماهیچه‏ هاى شکمى را به انقباض و انبساط درآورد.
یبوست
۲- برای درمان یبوست از غذاهاى پرحجم مانند سبزیجات و میوه ‏جات بیشتر استفاده نماید.

۳- از ملین‏ هائى که جنبه غذائى نیز دارند استفاده شود مانند انجیر خیسانده‏ شده و چنانچه انجیر خیسانده‏ شده را با مقدار شیر میل نماید ملین بسیار خوبى خواهد بود.

۴- بعضى از افراد براى رفع یبوست از روغن‏هاى گیاهى استفاده مى‏ کنند لازم بتذکر است که روغن بادام شیرین از سایر روغن هاى گیاهى بهتر است و مقدار خوراک آن اگر در یک وعده خورده شود پانزده سى‏ سى (۱۵) و اگر چند نوبت مصرف شود هر نوبت ۵ مى ‏باشد و مى‏ توان هر شب تا مدتى وقت خواب مقدار مذکور را مصرف نمود.

۵- در مزاجهاى خشک مى‏ توان از تخم ختمى و بارهنگ و قدومه هریک دو مثقال را انتخاب و دم کرده به‏ طورى‏ که دو تا سه لیوان آب آن گردد سپس نیمى را صبح و نیم دیگر را عصر مى‏ خورند و یک روز در میان و در دو سه نوبت این عمل را انجام مى‏ دهند رفع یبوست خواهد شد.

در خاتمه لازم بیادآوریست که افراد مى‏ توانند دفع مدفوع را با اراده خود بصورت منظم درآورند مثلا هر روز در زمان معینى بعد از غذا به مستراح رفته و حالت اجابت بخود بگیرند پس از مدتى براى آنان بصورت یک عادت درآمده و حرکات دفع در روده آنان منظم شده و اجابت بموقع صورت مى‏ گیرد.

تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir

منبع:
خسروى، سید مهدى، طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى، ۱جلد، نشر محمد – تهران، چاپ: هفتم، ۱۳۸۱ ه.ش.

استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

 

جهت دیدن مطالب بیشتر درمورد یبوست اینجا کلیک کنید

همچنین ببینید

درمان یبوست با شربت گل محمدى‏

درمان یبوست با شربت گل محمدى‏ شربت گل محمدى‏ برای درمان یبوست کودکان و افراد …