سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / ضررهاى نان سفید

ضررهاى نان سفید

ضررهاى نان سفید
دکتر کارل براى اطلاع بیش‏تر از ضررهاى نان سفید توضیح مى‏ دهد: «نان سفید (نانى که سبوس گندم آن کاملا گرفته شده باشد) بزرگ‏ترین لطمه را به سلامتى مردم مى ‏زند. پوست گندم که به صورت سبوس درمى‏ آید و به وسیله الک کردن از آرد جدا مى ‏شود،
سبوس گندم آن‏قدر مواد لازم و مفیدى براى بدن دارد که آن را به نام پوسته عجیب و اسرارآمیز نامیده ‏اند زیرا یکى از مهم‏ترین اعمال حیاتى موجودات زنده اکسیداسیون گوگرد آلى است و در بدن انسان ماده ‏اى به نام گلوتاتیون وجود دارد که این اکسیداسیون را انجام مى‏ دهد و گلوتاتیون از اسید گلوتامیک ساخته شده و این اسید گلوتامیک باید به وسیله غذاها هر روز وارد بدن گردد و این ماده در هیچ‏یک از غذاها به اندازه‏اى که در گندم هست وجود ندارد. عجیب اینجا است که تمام اسید گلوتامیک موجود در گندم، در پوسته، یعنى سبوس آن جمع شده و در آرد سفید مطلقا وجود ندارد و آرد سفید تقریبا از نشاسته خالص ساخته شده است. بنابراین، نانى که از آرد سفید تهیه شده باشد یکى از مهم‏ترین اعمال حیاتى بدن را دچار وقفه مى‏ کند و عوارضى از آن ایجاد مى‏ شود».
نان
۱٫ در نان سفید، فسفر و منیزیم که از عناصر حیاتى لازم براى بدن هستند وجود ندارد.
گندم بیش از همه غذاهاى نباتى فسفر دارد و هم‏چنین از حیث منیزیم غنى‏تر از سایر مواد غذایى است. این دو عنصر که وجود آن‏ها اهمیت حیاتى براى بدن انسان دارد فقط در سبوس گندم موجود است نه در آرد سفید. مولر در سال ۱۹۳۵ کتابى نوشته است با عنوان «نان و کمبود مواد غذایى» و در آن تصریح کرده است که کمبود اسید فسفریک و ویتامین ب در نان، علت اصلى کرم‏ خوردگى دندان است و مى‏ نویسد: «در سوئیس اطفالى که نان سفید مصرف مى‏ کنند مبتلا به کرم‏ خوردگى دندان مى ‏شوند ولى اطفالى که نان کامل، یعنى نانى که به مقدار کافى سبوس داشته باشد مصرف مى‏ نمایند و لو اینکه به هیچ وجه رعایت بهداشت دهان و دندان را نکنند مع‏هذا به کرم ‏خوردگى دندان مبتلا نمى ‏شوند». البته کرم‏ خوردگى دندان‏ها فقط به این علت نبوده است و علل دیگرى نیز دارد که آن‏ها هم به کمبود مواد غذایى در بدن مربوط است.

دلبه راجع به کمبود منیزیم در نان مطالعات زیادى کرده و پى‏ برده است که این مسئله در بروز سرطان تأثیر دارد و در حیواناتى که آزمایش کرده ثابت کرده است نان سفید استعداد بروز سرطان را در آن‏ها زیاد مى‏کند در صورتى که نان سبوس‏دار این استعداد را ایجاد نمى‏کند. دلبه تحقیقات خود را در این‏باره در فوریه سال ۱۹۳۶ براى آکادمى طب با عنوان «ضرر نان سفید» ارسال کرده است.
در کتاب سرطان‏شناسى، صفحه ۴۲۵، جلد اول نیز با عنوان «کمبود منیزیم غذایى و خاصیت سرطان‏زایى آن»، همین مطلب را تأیید مى ‏کند و مى ‏گوید سابقا نان یکى از غذاهایى بود که منیزیم زیادى در بر داشت ولى امروزه با طرقى جدید که براى تهیه آن متداول است منیزیم آن بسیار کم است.

۲٫ نان سفید در کاهش نسل بشر تأثیر دارد و آدمى را کم‏ خون مى‏ کند
ویتامین که در ازدیاد نسل کمک مى‏کند در مردمى که قوت غالب آن‏ها نان سفید است کمبود پیدا کرده و از این راه در کاهش نسل بشر دخالت مى‏کند زیرا ویتامین در جوانه گندم یافت مى‏شود که ضمن نرم الک کردن آرد با سبوس خارج مى‏شود و هم‏چنین ماده‏اى در جوانه گندم موجود است که از کم‏خونى بدن جلوگیرى مى‏کند و آن هم با سبوس، خارج شده و در آرد سفید وجود ندارد.

۳٫ یبوست مزاج که امّ الامراض بوده و خاص تمدن جدید است به وسیله نان سفید عالم‏ گیر شده است.
نوئل فیسنژر که یکى از سرشناس‏ ترین دانشمندان کنونى است ثابت کرده است که یبوست مزاج زاییده تمدن جدید است زیرا مردم چون مى‏ خواهند نان خیلى سفید بخورند، سبوس آن را حذف مى‏ کنند و علت مستقیم یبوست، حذف همین سبوس گندم است. به این جهت براى معالجه یبوست مزاج، بعضى از اطبا بیماران خود را با سبوس گندم معالجه مى ‏کنند.
ملاحظه فرمایید کار بشر متمدن و دانشمند به کجا رسیده است که نان سفید بى‏ سبوس مى‏ خورد و مبتلا به یبوست مزاج مى‏ شود، ناچار سبوس خالص را روى آن مى‏ خورد که یبوستش علاج شود!
اگر آرد را به‏طور مناسبى الک کنند که سبوس گندم به اندازه ۱۵ الى ۲۰ درصد در آن موجود باشد، باعث مى ‏شود که به سهولت مایعات را به خود جذب کرده و سپس در روده‏ ها به‏ تدریج آب را پس داده، مدفوع را نرم کرده و از طرف‏ دیگر به‏ طور ملایم روده‏ ها را تحریک و به وسیله انقباضات، به دفع مواد کمک مى‏ کند.

۴٫ در نان سفید، کاتالیزورهاى لازم براى اعمال حیاتى بدن وجود ندارد.
براى اینکه نان گندم خوب هضم و جذب شود و مواد مفید آن به سلول‏هاى بدن برسد باید دیاستازها و مواد معدنى موجود آن که حکم کاتالیزور را براى اعمال حیاتى بدن دارند در آرد گندم وجود داشته باشند ولى این‏ها نیز در قشر گندم یعنى در سبوس موجودند.
خلاصه اینکه یک حبّه گندم از مجموعه موادى ساخته شده که وجود تمام این مواد براى خوب انجام شدن اعمال طبیعى بدن لازم است و از این‏ها گذشته نان سبوس ‏دار بو و طعمش نیز بهتر از نان سفید است و اگر چند روز بماند طراوت خود را حفظ خواهد کرد، در صورتى که نان سفید خیلى زود خشک خواهد شد. با وجود ضررهایى که نان سفید دارد (چون ظاهرا مرغوب و مشترى ‏پسند است و مردم امروز هم عموما ظاهرپسند بوده و آنچه را که مرغوبیت ظاهرى داشته باشد بدون کوچک‏ترین توجه به ضررهاى آن قبول مى‏ کنند و از طرف دیگر، چون آرد سفید را بهتر مى ‏توان نگهدارى کرد و پخت آن نیز آسان‏تر است و از این راه، به قول دکتر الکسیس کارل، آسیابان و نانوا درآمد بیش‏ترى پیدا مى‏ کنند) به وسیله تبلیغاتى که فروشندگان آن کرده ‏اند همه جا عمومیت یافته است و مصرف‏ کنندگان بى‏ خبر، بدون توجه به نامرغوبى، آن را مى‏ خورند و در نتیجه، در تمام کشورهایى که نان اساس تغذیه را تشکیل مى ‏دهد مردم به سوى انحطاط مى ‏روند.

علل جلوگیرى نکردن از تولید نان سفید
در اینجا ممکن است عده ‏اى از خوانندگان عزیز با کمال تعجب سؤال کنند، چرا با وجود این همه ضررهایى که دانشمندان دنیا براى نان سفید کشف کرده‏ اند، اولیاى امور بهداشت کشور، از پخت نان سفید در نانوایى ‏ها جلوگیرى نمى ‏کنند.
در جواب، گوییم منحصر به نان سفید نیست، عده زیادى از مواد غذایى و آشامیدنى و مصرف‏ کردنى مضرّ دیگر هم هست که از فروش آن‏ها به هیچ وجه، جلوگیرى به عمل نمى‏ آید. مثل نوشابه, سوسیس و کالباس, پفک و چیپس, سیگار

جدا کردن سبوس از آرد، یعنى ارزنده‏ ترین قسمت گندم را جدا کردن. زیرا جنین جوانه گندم نیز با سبوس جدا مى ‏شود. دکتر پاژ چند دسته مرغ و کبوتر و موش انتخاب نمود، و با آزمایشهاى متعددى که آنها را دو دسته مى‏ نمود، به دسته اول فقط نان سفید مى ‏داد و به دسته دوم نان سبوس‏ دار، نشان داد که دسته‏ هاى اوّل پس از سه هفته مردند و دومى ‏ها به زندگى خود ادامه دادند.

تهیه و تنظیم از تیم تحقیقاتی بوعلی باب سلامتی
boalii.ir
منابع مورد استفاده:
مجموعه آثار دکتر سید جلال مصطفوى کاشانى، ج‏۱، ص: ۲۱۹
دائره المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏۳ / ۴۹۱ / * سویق ….. ص : ۴۸۴

همچنین ببینید

سبوس گندم

مبارزه با سرطان پستان‏ با مصرف فیبر گیاهی

مبارزه با سرطان پستان‏ با مصرف فیبر گیاهی موجود در سبوس گندم زنان فنلاند از …