سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / بهترین زمان حجامت و خون درمانی

بهترین زمان حجامت و خون درمانی

بهترین زمان حجامت‏ و خون درمانی در طب سنتی
بهترین زمان حجامت کردن اواسط هر ماه است که ماه بالا آمده و باعث تحریک اخلاط در بدن مى‏ شود. همانطور که ماه باعث جزر و مد در دریاها مى‏ گردد، در بدن و خون انسان نیز باعث تحریکاتى مى‏ شود.

بهترین زمان حجامت در طول روز:
بهترین زمان حجامت در طول روز ساعت ۲ الى ۳ بعد از ظهر است که شکم نه زیاد سیر و نه خالى است و از طرفى بدن زیاد خسته نمى‏ باشد.
اگر کسى خون غلیظ دارد، قبل از حجامت به حمام برود، سپس بعد از یک ساعت حجامت کند.

مناسب‏ ترین فصل حجامت:
مناسب‏ ترین فصل حجامت بهار است. زمان جوشش خون و غلیان خون. در این فصل حجامت براى اکثریت قریب به اتفاق مردم از نوجوان گرفته تا سالمند مفید و مؤثر است. پس از آن فصل پائیز است که آن هم اهمیت زیادى دارد و حجامت در آن بسیار مفید است.

در فصول دیگر سال حجامت مفید است، اما درجه تأثیر آن پس از پائیز است. البته به طور کلى ضرورت حجامت به میزان نیاز بدن متفاوت است تا آنجا که حجامت در هر ماه توصیه شده است و در افرادى که دچار غلبه خون مفرط هستند با تجویز پزشک به فاصله هر ۱۵ روز یک بار تا رفع حالت اضطرارى حجامت توصیه مى‏ شود.

زمان منع حجامت و خون‏درمانى‏:
منع کلى در مورد زمان حجامت وجود ندارد. به این معنى که اگر تشخیص فورى و اضطرارى داده شد، در هر زمانى باید بى‏ درنگ حجامت شود تا بیمار از خطر برهد.
هنگام طوفان و باد و سرما و کوران شدید و در ماه دى که سرما شدید و بادهاى سرد وزیدن دارند بهتر است از حجامت کردن خوددارى شود مگر آنکه ضرورت داشته باشد. در کم‏خونى شدید و ضعف مفرط نیز چنین است.

زمان حجامت در ماه رمضان:
اما در ماه رمضان در صورت نیاز شب مبادرت به حجامت کنید این قاعده در مورد افرادى که قادر به گرفتن روزه نیستند مستثنى است.

تهیه و تنظیم از گروه بوعلی باب سلامتی

همچنین ببینید

پاکسازی بدن در فصل بهار

بهار فصل پاکساز اخلاط فاسد

بهار فصل پاکساز اخلاط فاسد در طب سنتی می باشد در طب سنتی و طب …