سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / سرماخوردگی و روش‏های کنترل آن با رژیم‏های غذایی‏

سرماخوردگی و روش‏های کنترل آن با رژیم‏های غذایی‏

سرماخوردگی و روش‏های کنترل آن با رژیم‏های غذایی‏
یکى از مؤثرترین راه‏هاى اجتناب از سرماخوردگى و انفلوانزا، عدم تماس با آبریزش از بینى اطفال و اشخاص مبتلا و دور بودن از عطسه همکاران بیمار و سرفه اشخاص مبتلا در کوچه و خیابان- به‏خصوص اگر حفاظى در مقابل دهان و بینى ندارند- و عدم شرکت در مجامعى است که عده‏اى اشخاص مبتلا به انفلوانزا در آن شرکت دارند. از نظر رژیم غذایى باید سعى شود حتى الامکان از رژیمى که به تقویت سیستم دفاع طبیعى بدن کمک مى‏کند استفاده شود. خوشبختانه تعداد زیادى از انواع مواد غذایى وجود دارند که در این دوره به انسان کمک مى‏کنند. تحقیقات کارشناسان نشان مى‏دهد که برخى از غذاهایى که اغلب ما همه‏روزه مى‏خوریم داراى ترکیبات شیمیایى توانایى هستند که مى‏توانند بر ضد فعالیت ویروس‏ها مؤثر باشند.
به‏طور کلى نقطه شروع و آغاز بیمارى‏ سرماخوردگى و انفلوانزا از زمانى است که تعداد معدودى ویروس به داخل بدن انسان راه مى‏یابند و همین‏که مستقر شدند فعالیت خود را براى تکثیر آغاز مى‏کنند. اگر در این مرحله، سیستم دفاع طبیعى بدن با آنها مقابله نکند و از تکثیر آنها جلوگیرى ننماید، تعداد آنها با سرعت زیادى افزایش مى‏یابد و به احتمال زیاد پس از چند روز ممکن است کانون‏هاى عفونى ایجاد شود و ناچار شوند با استفاده از آنتى‏بیوتیک‏هاى قوى که عوارض زیادى دارد عفونت را سرکوب کنند.
سرماخوردگی رژیم غذایی
نقش میوه‏ها و سبزى‏ها در سرما خوردگی
یکى از راه‏هایى که از هجوم و تکثیر لجام‏گسیخته ویروس‏ها جلوگیرى مى‏کند خوردن میوه‏ها و سبزى‏هاست. زیرا میوه‏ها و سبزى‏ها و حبوبات داراى انواعى از ترکیبات شیمیایى هستند که به کمک سیستم دفاع طبیعى بدن آمده، با تقویت سیستم، ویروس‏ها را از بین برده، از توسعه حملات بیمارى‏زاى ویروس‏ها جلوگیرى مى‏کنند.
تحقیقات علمى نشان مى‏دهد که در تعداد زیادى از میوه‏ها و سبزى‏ها ماده مفیدى بنام گلوتاتیون‏ وجود دارد که با تحریک سیستم دفاع طبیعى بدن موجب آزاد شدن تعداد زیادى‏ سلول‏هاى ویروس‏خوار به نام ماکروفاژ مى‏شوند. سلول‏هاى ماکروفاژ سلول‏هاى تخصصى ضد ویروس هستند که ویروس‏ها را در بند کرده، از بین مى‏برند.
مواد غذایى نظیر آووکادو، هندوانه، مارچوبه، کدو حلوایى و گریپ‏فروت از منابع غنى ماده مفید گلوتاتیون هستند. و در درجه بعد بامیه، مرکبات، گوجه‏فرنگى، سیب‏زمینى، گل کلم، کلم بروکلى، کلم تکمه‏اى، طالبى، توت‏فرنگى و هلو نیز منابع خوبى هستند. ترکیب شیمیایى بسیار مفید دیگرى که در اغلب میوه‏ها و سبزى‏هاى تازه خام وجود دارد، ویتامین‏C است. طى سال‏ها در محافل پزشکى رسمى این بحث مطرح بود که آیا ویتامین‏C براى پیشگیرى سرماخوردگى مؤثر است یا خیر و هنوز هم اتفاق‏نظر در این بحث وجود ندارد. ولى عملا تجربه شده است که وقتى دچار سرماخوردگى شده و ناراحت هستید خوردن ویتامین‏C براى رفع علامت سرماخوردگى مؤثر است و کمک مى‏کند که سرماخوردگى با سرعت بیشترى رفع شود. ویتامین‏C مقدار هیستامین را کاهش مى‏دهد. هیستامین ترکیبى شیمیایى است که در بدن انسان توسط سیستم دفاع طبیعى بدن آزاد مى‏شود و مسئول قسمتى از علایم و ناراحتى‏هاى انفلوانزا از جمله احساس پرى و کوفتگى است و در عین حال به نظر مى‏رسد ویتامین‏C براى استحکام جدار سلول‏هاى سفید خون که براى مبارزه با عفونت نقش مهمى دارند خیلى مؤثر است.
محققان دانشگاه هلسینکى در فنلاند پس از بررسى گزارش نتایج ۲۱ طرح تحقیقاتى که ظرف چند سال انجام شده، به این نتیجه رسیده‏اند که اگر در آغاز دوره سرماخوردگى روزانه ۱۰۰۰ میلى‏گرم ویتامین‏C خورده شود علایم و ناراحتى‏هاى سرماخوردگى و دوره این بیمارى ۲۳ درصد کاهش خواهد یافت. براى این کار باید هر روز مقدار زیادى مرکبات و کلم بروکلى و سایر مواد غذایى که منبع سرشار ویتامین‏C هستند خورد تا این مقدار ویتامین‏C تأمین شود. دکتر وان سانگ‏ ، دانشیار گروه تغذیه انسان در دانشگاه ایالتى میشیگان مى‏گوید در آن موارد بهترین روش آن است که از مقدار کافى عصاره میوه‏ها و سبزى‏ها استفاده شود؛ مثلا عصاره پرتقال و گریپ‏فروت که در هر ۲۰۰ گرم در حدود ۶۰ میلى‏گرم ویتامین‏C دارند انتخاب خوبى است.

نقش سیر در سرماخوردگی
در تمام ادوار تاریخ که اطلاعات مکتوبى در دست است از سیر به عنوان ضدعفونى‏کننده براى درمان عفونت‏ها استفاده شده است. در حال حاضر شواهد علمى بسیارى نشان مى‏دهد که خوردن سیر براى حمایت بدن در مقابل سرماخوردگى و انفلوانزا بسیار کمک مى‏کند. سیر داراى تعداد زیادى ترکیبات شیمیایى فعال است که از جمله مهمترین آنها دو ترکیب به نام‏هاى آلى‏سین‏ و آلى‏ئین‏ نشان داده‏اند که مستقیما در کشتن و از بین بردن اجرام عفونى بسیار مؤثرند. به‏علاوه به نظر مى‏رسد که سیر با تحریک سیستم دفاع طبیعى بدن موجب مى‏شود که هرچه بیشتر سلول‏هاى کشنده طبیعى‏ آزاد شده و وارد معرکه ضد ویروس شوند و تعداد زیادى جرم‏هاى عفونى را از بین ببرند.
به نظر دکتر السون‏هاس‏ مدیر مرکز تحقیقات پیشگیرى‏هاى پزشکى در کالیفرنیا و مؤلف کتاب «با تغذیه صحیح سالم بمانید» براى اینکه از خواص ضد عفونى سیر استفاده شود باید به مقدار کافى مصرف شود. براى مثال، براى ضد عفونى مؤثر در سرماخوردگى و انفلوانزا باید روزانه در حدود یک سیر کامل که شامل چند حبه یا دنده سیر است خورده شود ولى مشکل در این است که خوردن این مقدار سیر خام براى اغلب‏ اشخاص بسیار سخت است. و طبق نظر دکتر زیمنت، استاد پزشکى در دانشگاه کالیفرنیا (لس‏آنجلس) متأسفانه اگر سیر پخته شود و حرارت زیاد ببیند تا نرم شود برخى از مواد شفابخش آن از بین مى‏رود ولى در هرحال بازهم براى مقابله با جرم‏هاى عفونى تا حدودى مؤثر است.

نقش مایعات گرم‏ در سرما خوردگی
تحقیقات نشان مى‏دهد که خوردن یک لیوان چاى داغ به دنبال یک کاسه سوپ جوجه داغ از مؤثرترین درمان‏هاى خانگى براى سرماخوردگى و انفلوانزا است. و اگر سوپ داغ با کمى فلفل قرمز تند ساییده و یا سایر ادویه تند خورده شود به از بین بردن گرفتگى و کونژسیون و همچنین تقویت سیستم دفاع طبیعى بدن بسیار کمک مى‏کند. دکتر استیون موستا ، رئیس انجمن تحقیقات پیشگیرى بیمارى‏هاى ذات الریه و انفلوانزا در ایالت دنور امریکا مى‏گوید چاى داراى ترکیباتى است به نام تئوفیلین‏ که براى باز کردن گرفتگى مؤثر است.
به‏علاوه در چاى مقدارى ماده مفید کورستین‏ وجود دارد که به مهار کردن تکثیر ویروس‏ها بسیار کمک مى‏کند.

نقش نخود در جلوگیری از سرما خوردگی
در نخود مواد بسیار مفیدى از جمله ویتامین‏C و فایبر و کلروفیل یافت مى‏شود و این دانه را در ردیف دانه‏هاى بسیار شفابخش درمانى قرار مى‏دهد. در نیم پیمانه نخود پخته در حدود ۴ گرم فایبر وجود دارد. نخود براى کاهش علامت‏ها و ناراحتى‏هاى سرماخوردگى بسیار مؤثر است. براى اینکه مواد مفید نخود در جریان پختن از بین نرود نباید آن را در غرقاب پخت زیرا مواد آن در حرارت زیاد آب شسته و خارج مى‏شود.و همچنین میتوان از نخودچی ساده یا نخودچی با طعم های طبیعی مثل دارچین و زنجبیل استفاده کرد

نقش لیموترش‏ در جلوگیری از سرما خوردگی
ویتامین‏C یکى از مفیدترین موادى است که براى کنترل انواع ناراحتى‏ها به انسان کمک مى‏کند. از جمله در فصل‏هاى سرد سال، ویتامین‏C بیشتر از هر چیز مورد تقاضاست. خوشبختانه لیموترش منبع غنى ویتامین‏C و مواد معدنى است که در پیشگیرى و کنترل بیمارى‏ها سهم بسزایى دارند.
ویتامین‏C مقدار هیستامین را کاهش مى‏دهد و به عبارت دیگر نوعى ضد هیستامین طبیعى و ملایم است. هیستامین از ترکیب‏هاى شیمیایى طبیعى‏ بدن است که ممکن است موجب قرمز شدن چشم و آبریزش از بینى و اشک چشم شود. با خوردن عصاره لیموترش تازه مى‏توان با این عوارض سرماخوردگى مقابله کرد. در یک لیموترش نسبتا بزرگ در حدود ۴۵ میلى‏گرم ویتامین‏C وجود دارد که ۷۵ درصد نیاز روزانه بدن را تأمین مى‏کند. در فراورده‏هاى غذایى که براى کنترل سرماخوردگى تهیه مى‏شود- نظیر سوپ جوجه- عصاره لیموترش تازه سهم زیادى در افزایش تأثیر درمانى آنها دارد.

تهیه و تنظیم از گروه بوعلی باب سلامتی
منبع: کتاب غذا درمانی

همچنین ببینید

درمان گیاهی سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی با پودر سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی با پودر سرماخوردگی در طب سنتی گیاهان دارویی بهترین گزینه برای درمان سرماخوردگی …