سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / درمان کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان:
کیست تخمدان‏ از جمله شایعترین دلایل مراجعه زنان به پزشک است کیست تخمدان که اخیرا گسترش بسیار زیادى خصوصا در دختران مجرد پیدا کرده است. مخصوصا تخمدانها که محل بسیار شایعى براى رشد کیست هستند بیش از سایر قسمتها درگیر این بیمارى مى‏شوند. کیست‏هاى تخمدان، گاه هیچ‏گونه مشکل آشکارى ایجاد نمى‏ کنند اما در اغلب موارد نه تنها سلامت رحم و تخمدان را به مخاطره انداخته و موجب نازایى و … مى‏شوند. بلکه در قسمتهاى دیگر بدن زنان نیز مى‏توانند علائمى نظیر پرمویى، چاقى، دیابت مقاوم به انسولین، اختلالات قلبى و … ایجاد کنند.

درمان کیست تخمدان
درمان کیست تخمدان
هرچند که کیستهاى عفونى در همه نقاط بدن مى‏توانند ایجاد شوند اما کیستهاى تخمدان معمولا عفونى نیستند اما در غالب موارد عفونت را به عنوان یک عامل ثانویه به همراه دارند. چنانچه مشاهده مى‏شود بسیارى از مبتلایان به این بیمارى، از علائم عفونى نیز شکایت مى‏کنند. کیستهاى تخمدان ممکن است از بزرگ شدن ساده بافتهاى طبیعى تخمدان، جسم زرد، فولیکولها، یا رویش غیر طبیعى اپى‏تلیوم تخمدان پدیدار شود. برخى از کیستها، تومورهایى هستند که از اجزاى تخمک سرچشمه مى‏گیرند.
معمولا حاوى مواد چرب، غلیظ و عفونى به رنگ زرد هستند، به‏ هرحال، از نظر ما، دلایلى نظیر اختلالات هورمونى، تجمع مواد عفونى در دستگاه‏ تناسلى، استفاده از مواد شیمیایى و صنعتى و زمینه‏ هاى خلطى و مزاجى را به عنوان مبدأ کیست تخمدان مى ‏توان متصور شد

و باز از نظر ما، نکات زیر سبب اشاعه این بیمارى و تشدید بیماریهاى عفونى دستگاه تناسلى زنان در جوامع امروزى شده است:

۱- استفاده از نوارهاى بهداشتى که تحت نظارت وزارت بهداشت نیز مى‏باشند. بسیارى از این نوارها از مواد آلوده تهیه مى‏شود. الیاف مصنوعى که در ساخت آنها بکار مى‏رود باعث تشدید حساسیت‏هاى موضعى شده و با ایجاد خراش‏هاى ریز زمینه را براى رشد میکروب‏ها آماده مى‏سازند. این مواد همیشه از دیدگاه طب سنتى از جنبه سرطان‏زایى نیز مورد تردیدند. در ساخت نوارهاى بهداشتى باید کاملا از الیاف طبیعى استفاده نمود. در حال حاضر توصیه مى‏شود بانوان هنگام مصرف یک لایه پارچه نخى پاکیزه روى آن بکشند و استفاده کنند.

۲- عدم استفاده از داروى نظافت (نوره) براى زدودن موهاى زائد: داروى نظافت علاوه بر مو زدایى خاصیت شگفت‏آورى در از بین بردن میکروب‏ها دارد و از آن گذشته باعث کاهش اخلاط بدن و تقویت رحم و تخمدان شده و موجب شادمانى و کم شدن غم و غصه و افسردگى مى‏شود. آیا کرم‏ها و ژل‏هاى شیمیایى ضد عفونت هم اگر فرض کنیم عوارضى ندارند داراى این خاصیت هستند؟

۳- استفاده از تیغ براى ازاله موهاى زائد: معمولا دستگاه تیغ را در حمام که محیط مرطوبى مى‏باشد نگه‏دارى مى‏کنند، در نتیجه قارچ‏ها و میکروب‏ها روى آن نشو و نما مى‏کنند و هنگام استفاده به دهانه رحم منتقل مى‏گردند.

۴- روابط جنسى که بهداشت آن رعایت نمى‏شود. دوش گرفتن قبل و بعد از عمل زناشویى و یا حد اقل شستشوى موضعى قبل و بعد از آن به‏طور جدى توصیه مى‏شود. دستورات شرعى دین ما براستى در جهان و در طول تاریخ بى‏نظیر بوده و هست، انواع غسل‏هاى واجب و غسل‏هاى استحبابى نشانه اهمیت نظافت در فرهنگ اسلامى ما است.

تظاهرات بالینى‏
برخى از کیستها هیچ علامت بالینى مستقیمى از خود نشان نمى‏دهند. اما به‏طور کلى علائم ظاهرى کیست تخمدان عبارتند از: بهم خوردن تنظیم قاعدگى (معمولا تأخیر ایجاد مى‏شود)، لمس توده متراکم در معاینه شکمى تخمدانها در مورد کیستهاى بزرگ، درد حاد یا مزمن شکمى در ناحیه زیر شکم، کمر و گاهى کشاله ران، ترشحات عفونى و … در صورت پارگى کیست ممکن است علائم حادى شبیه به آپاندیسیت ایجاد شود.

درمان‏ کیست تخمدان:
۱- داروى ۲۱ قسمتى را که در درمان احتباس حیض و عفونت رحم ذکر کردیم روزى ۳ بار طبق دستور انجام دهید.

۲- آبزن یا همان دارو را به صورت تزریق استفاده کنید. دوشیزگان در آب جوشانده آن به مدت نیم ساعت هر شب بنشینند و خانم‏ها از هر دو روش آبزن یا تزریق (حقنه) مى‏توانند استفاده کنند.

۳- قرص کیست تخمدان را طبق دستور زیر بسازید و مصرف کنید.
قرص کیست تخمدان‏ گیاهی:
حنظل، هلیله سیاه، سنا، گل سرخ، تخم کرفس، زنیان، رب ریوند، کبابه چینى مقل لرزق، عسل‏ داروها را بکوبید و نرم کنید و از ریزترین الک بگذارنید، مقل را با مقدارى آب بجوشانید و داروها را در آب آن خمیر کنید و عسل را با آن ممزوج نمایید و به صورت قرص‏هاى یک نخودى درآورید و روزانه از ۳ تا ۹ عدد آن را میل کنید.

کسانى که از خوردن جوشانده عاجز مى‏باشند مى‏توانند بجاى آن همراه با مصرف داروى آبزن یا داروى تزریقى قرص فوق را مصرف کنند.
کسانى که مى‏خواهند تاثیر قوى‏ترى از دارو داشته باشند مى‏توانند به‏ تناسب مزاج روزى ۳ بار جوشانده و تعدادى قرص کیست تخمدان و داروى آبزن را مصرف کنند. مصرف عرق آویشن و رازیانه هر روز قبل از هر غذا به میزان نیم تا یک استکان براى درمان کیست تخمدان مفید و قاعدگى را تنظیم مى‏نماید.
به جاى جوشانده ۲۱ قسمتى، از گزنه و سرکه شیره انگور نیز مى‏توان براى درمان کیست تخمدان استفاده نمود، روش استفاده از گزنه در بخش زخم رحم آورده شده است. بهتر است همزمان با گزنه و سرکه شیره انگور، شستشوهاى مذکور و قرص کیست نیز استفاده شود.
به‏ هرحال همه درمانهاى فوق را تا چند ماه ادامه دهید و تا ریشه‏ کن شدن کامل بیمارى اکیدا از قطع درمان خوددارى نمایید. ۱

آبزن یا حمام دارویى براى مبتلایان به کیست تخمدان، تورم، زخم کل رحم ترشح و سوزش ادرار
مرزنجوش ۲۵۰ گرم‏
خارخسک ۲۰۰ گرم‏
پونه ۵۰ گرم‏
پنجاه گرم دارو در شش لیتر آب جوشانده، صاف نموده در یک ظرف بزرگ بریزند، گرم گرم در آن بنشینند (روزانه یک مرتبه). ۲

تهیه و تنظیم از گروه بوعلی باب سلامتی
منابع:
۱- موسوى، محمد، مجموعه پیک شفا، ۱۲جلد، کانون پژوهش – اصفهان، چاپ: دوم، ۱۳۸۸ ه.ش.
۲- صانعى، صفدر، همیشه لاغر و سلامت باشید، ۱جلد، حافظ نوین – تهران، چاپ: دوم، ۱۳۸۶ ه.ش.

همچنین ببینید

پاکسازی رحم از کیست با عرق فراسیون

پاکسازی رحم از کیست با عرق فراسیون فراسیون به گفته بوعلی سینا پاک کننده رحم …