سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / درمان عرق بدن

درمان عرق بدن

درمان عرق بدن:
تعریف عرق بدن را مى ‏توان چنین خلاصه کرد: عرق بدن عبارت است از؛ ادرار رقیق ‏شده. چراکه ترکیبات عرق و ادرار مشابه یکدیگر هستند. به همین جهت اگر عرق مدتى بماند بدبو خواهد شد و در آن محل ممکن است ناراحتى‏ هاى پوستى ایجاد کند، مانند: خارش، سوزش، پیدایش جوش، قرور و لکه‏ هاى قرمزرنگ به نام عرق ‏سوز که در چنین مواردى بایستى تحت درمان قرار گرفت.

عرق بدن
عرق بدن
عرق کردن به مقدار کم براى نرم شدن پوست لازم است، اما اگر بیشتر از حد طبیعى باشد زیان مى‏رساند. بیشتر بیمارى‏هاى قارچى همچنین باکترى‏ها و میکروب‏ها در محل‏هاى عرق‏زا زندگى مى ‏کنند، لذا خیلى زود محل تعریق بدبو مى ‏شود.

درمان عرق بدن:
اگر بدن عرق مى ‏کند باید از سماق، عناب، عدس و گشنیز زیاد استفاده کنید.

همچنین براى جلوگیرى از عرق بدن مى ‏توانید گل ارمنى و مردارسنگ را با گلاب مخلوط کنید و بمالید.

جهت درمان عرق بدن گلنار فارسى، مازج و برگ مورد را نرم بسایید، بعد با آب‏غوره مخلوط کنید و بمالید.

جهت درمان عرق بدن گلنار فارسى، اقاقیا، حضض، کندر، مورد و گل محمدى را به نسبت مساوى نرم بسایید، بعد با گلاب مخلوط کنید و بمالید.

جهت درمان عرق بدن پس از هر حمام، مردارسنگ ساییده شده را به صورت پودر بر محل تعریق بمالید.

جهت درمان عرق بدن مورد، عفض و اقاقیا را نرم بسایید و بر موضع بمالید.

جهت درمان عرق بدن سفیدآب قلع و عفض را نرم بسایید، بعد با روغن مورد مخلوط کنید و بمالید.

جهت درمان عرق بدن زاج سفید را نرم بسایید و بر آن بپاشید.

گاهی عرق بدن از ضعف است که برای درمان از موارد زیر استفاده کنید
عرق از ضعف: براى رفع عرق بدن که در اثر ضعف بدن تولید مى ‏شود باید از خوراکى ‏هایى مانند: خربزه، به، شفتالو، خرمالو، نارگیل، پرتقال، نارنگى، لیموشیرین، سیب درختى، گلابى، آب هویج، روغن به، کلم قمرى، کلم قرمز، کلم‏پیچ، گل کلم، کنگر، کرفس، لوبیا قرمز، شلغم، شوید، جعفرى، ریواس، ماش و کباب چنجه زیاد استفاده کنید.

همچنین مى‏توانید روزى چند عدد آمله‏ ى پرورده و مقدارى از شربت آن را بخورید.
جهت درمان عرق بدن پنج سیر نخود الوند را بجوشانید، بعد آب آن را صاف کرده و ۵ سیر مغز پسته را در آب آن به مدت ۲۴ ساعت بخیسانید، بعد از ۲۴ ساعت، ۵ سیر مغز فندق را با مغز پسته و نخود الوندها مخلوط کنید و نرم بکوبید، سپس ۵ سیر نبات ساییده را در آن ترکیب کنید و صبح، ظهر و شب و هر مرتبه به اندازه‏ى یک گردو یا به اندازه‏ى یک قاشق غذاخورى از آن را میل کنید.

جهت درمان عرق بدن جوز هندى و فوفل سرخ و سفید را به نسبت مساوى بکوبید، بعد به اندازه‏ى دو برابر همه‏ى آن‏ها پودر نارگیل مخلوط کنید و هر روز یک قاشق شربت‏خورى از آن را با یک یا دو عدد زرده‏ى تخم ‏مرغ‏ مخلوط کرده و بخورید.

جهت درمان عرق بدن به مدت ۴۰ روز، همه روزه، صبح و عصر، هر مرتبه نیم لیوان عرق بیدمشک را با نیم لیوان عرق بهارنارنج مخلوط کنید و بنوشید.

جهت درمان عرق بدن هر ۳ روز یک‏بار، مغز پسته‏ى خام، مغز بادام خام، مغز فندق خام، مغز گردو، لوبیا چیتى، نخود و کنجد از هرکدام ۵۰ گرم را با گوشت ران گوسفند نر یا گوشت شتر و مقدارى آرد گندم بپزید و به جاى زردچوبه، زعفران بریزید و بعد کمى هل و دارچین اضافه کرده و به جاى آب هم از گلاب استفاده کنید و پس از پخته شدن نیمى از آن را ظهر و نیم دیگر را شب میل فرمایید.

جهت درمان عرق بدن آویشن شیرازى، بابونه‏ى شیرازى، دارچین، عصاره‏ى شیرین‏بیان، پونه ‏ى کوهى، بهارنارنج، اسطوخدوس هندى، مغز ناخونک، برگ تیول و فرنجمشک را به نسبت مساوى نرم بسایید، بعد به اندازه‏ى وزن همه‏ ى آن‏ها نبات کوبیده شده اضافه کنید و صبح و عصر، هر مرتبه یک قاشق غذاخورى از آن را میل فرمایید.

جهت درمان عرق بدن پانصد گرم آرد گندم را با گلاب خمیر کنید، بعد ۶ نخود زعفران ساییده شده و مقدارى عسل را با آن مخلوط کرده و بعد مقدارى روغن زیتون را در ظرفى بریزید و آن‏ها را در روغن‏ها سرخ کنید و صبح، ظهر و شب، هر مرتبه به قدر دو قاشق غذاخورى از آن را بخورید.

تهیه و تنظیم از گروه بوعلی باب سلامتی