سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / بهترین نوشیدنی برای گرم مزاج ها

بهترین نوشیدنی برای گرم مزاج ها

به گزارش بوعلی باب سلامتی و به نقل از تسنیم, یوسف اصغری محقق و مدرس طب سنتی اظهار کرد: یکی از بهترین شربت‌های مناسب برای افراد گرم‌مزاج شربت سرکنگبین نعنایی (سکنجبین) یا در اصطلاح حکما سرکنگبین منعنع است.
ــ افراد می‌توانند سرکنگبین نعنایی را با مقداری سرکه انگور طبیعی یا سرکه سیب یا سرکه خرمای طبیعی تهیه کنند.
ــ شربت سرکنگبین نعنایی (سکنجبین) علاوه بر خنک کردن کبد, قلب و رفع تشنگی اندام‌ها، به‌سادگی سموم بدن را از طریق کلیه‌ها دفع می‌کند.

نوشیدنی برای گرم مزاج ها
نوشیدنی برای گرم مزاج ها
نحوه درست کردن شربت سرکنگبین نعنایی یا سکنجبین
ــ یک استکان سرکه طبیعی (انگور یا سیب یا خرما) را با دو استکان عرق نعنا مخلوط کرده با ۲ استکان شکر سفید یا عسل یا شیره انگور اضافه کرده و با شعله ملایم به‌مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه حرارت داده شود و در حین جوشیدن کف روی آن را گرفته شود سپس آن را از روی شعله برداشته و در جای خنک نگهداری شود.
به‌گفته وی از سکنجبین می‌توان بر حسب تمایل هر بار ۳ تا ۵ قاشق از آن را با یک لیوان آب مخلوط کرده و به‌صورت خنک مصرف شود.
ــ شربت آبلیموی طبیعی، شربت زرشک، شربت آلبالو، شربت نارنج، شربت شاتوت، شربت تمشک و شربت تمرهندی تازه، نیز از شربت‌های دیگری است که مانند شربت سرکنگبین نعنایی برای افراد گرم‌مزاج بسیار مفید است و باعث رفع عطش در تابستان می‌شود.

نحوه درست کردن شربت‌های طبیعی
اصغری بیان داشت: شربت‌های طبیعی را خیلی ساده می‌توان تهیه کرد, به این صورت که آب آن میوه را گرفته و مساوی با وزن آن شکر یا عسل اضافه می‌شود بعد با حرارت ملایم به‌مدت چند دقیقه حرارت داده می‌شود تا شربت مقداری قوام پیدا کند, سپس آن را در ظرف شیشه‌ای ریخته و در یخچال نگهداری کنند.
ــ بر حسب تمایل می‌توان از شربت‌های طبیعی روزی چند مرتبه استفاده کرد و هر بار ۳ تا ۵ قاشق از این شربت‌ها را در مقداری آب مخلوط و به‌صورت خنک مصرف می‌شود.