سرخط خبرها
خانه / برص / برص يا لك‏هاى سفيد چیست؟

برص يا لك‏هاى سفيد چیست؟

برص یا Vitiligoاز دست رفتن رنگدانه‏ى طبيعى در قسمت‏هايى از پوست است كه بيشتر در صورت و دست‏ها رخ مى‏دهد. برص در بالغين جوان از همه شايع‏تر است و نيز گاهى به صورت خانوادگى مشاهده مى‏شود. افراد مبتلا به برص داراى پچ‏هاى نامنظمى از پوست رنگ پريده، به علت از دست رفتن ملانين رنگدانه‏اى كه باعث ايجاد رنگ پوست مى‏شود هستند. اين اختلال در افراد تيره‏پوست مشهودتر است.

برص يا لك‏هاى سفيد چیست
برص يا لك‏هاى سفيد چیست
در حدود نيمى از همه‏ى موارد برص قبل از سن 20 سالگى ايجاد مى‏شود. اين وضعيت منجر به ناراحتى جسمى نمى‏شود اما تعدادى از بيماران به علت تغيير رنگ پوستشان دچار مشكل روحى مى‏شوند.
به نظر مى‏رسد كه برص يك اختلال خودايمنى است كه در آن پادتن‏هايى توسط بدن توليد شده كه عليه بافت‏هاى خودى عمل مى‏كنند. در چنين شرايطى پادتن‏ها سلول‏هاى توليدكننده‏ى ملانين در پوست را تخريب مى‏كنند. حدود يك نفر از هر 3 فرد مبتلا به برص داراى سابقه‏ى خانوادگى هستند. به همين نسبت هم داراى يك نوع اختلال خودايمنى ديگر مثل كم‏خونى بدخيم مى‏باشند. از دست رفتن رنگ پوست به صورت تدريجى، در طى ماه‏ها حتى سال‏ها رخ مى‏دهد.
علايم برص یا Vitiligoعبارتند از:
– پچ‏هاى پوستى بدون رنگدانه ممكن است در هر قسمتى از بدن به وجود آيند اما در صورت و دست‏هابرص یا Vitiligo شايع‏ترند.
– برص یا Vitiligo در بعضى موارد بر روى نواحى پوستى مبتلا، موهاى سفيدى به علت از دست رفتن رنگدانه‏ى فوليكول‏هاى مو مشاهده مى‏شوند.
گاهى ممكن است بيماران در نواحى وسيعى از پوست خود رنگدانه را از دست بدهند، در چنين مواردى احتمال دارد كه بقيه‏ى پوست را سفيد كنند تا رنگ كلى پوست يك‏نواخت‏تر به نظر رسد. هيچ علاج قطعى براى برص وجود ندارد و اغلب پچ‏هاى بدون رنگدانه به آهستگى شروع به بزرگ شدن مى‏كنند. بااين‏وجود حدود 3 نفر از هر 10 فرد مبتلا، رنگ طبيعى پوستشان را به‏طور خودبه‏خودى باز مى‏يابند.
اگر مبتلا به لك‏هاى پيسى (لك‏هاى سفيد) شده‏ايد، ضمن پرهيز از خوردن ذرت، شير، لبنيات، ماهى و خوراكى‏هايى كه طبيعت آن‏ها سرد هستند و همچنين خوردن آب زياد و غذاهاى شب‏مانده، بايد از خوراك‏هايى كه موافق اين بيمارى هستند زياد استفاده كنيد، مانند: آش گشنيز با آب‏غوره، آش تمر هندى، آش سماق، آش زرشك، آش آلو، آب‏ليمو، آب‏غوره، آلو، زرشك، غازياقى و ايارج فيقرا. ضمنا بوييدن گل نرگس هم مفيد مى‏باشد.
منبع:
دائرة المعارف گياه درمانى ايران، ص: 835

همچنین ببینید

روش ساخت پماد ضد جوش سفیداب

پماد ضد لک سفید پوست

پماد ضد لک سفید پوست خواص پماد ضد لک سفید پوست: این پماد برای درمان …