سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / سوء مزاج خشک کبد و درمان آن‏

سوء مزاج خشک کبد و درمان آن‏

سوء مزاج خشک کبد و درمان سوء مزاج خشک کبد
علایم سوء مزاج خشک کبد چیست‏:
در سوء مزاج خشک کبد زبان خشک و تشنگى روى‏ آور است و رنگ متمایل به آبى بر ادرار ایجاد مى ‏شود و تعدادى از علامات غلبه خشکى در جاهایى از بدن نمایان مى‏ گردد.

کبد
کبد
درمان سوء مزاج خشک کبد:
برای درمان سوء مزاج خشک کبد چینش داروها را با رطوبت بخش‏ها پى مى ‏گیریم.

منضج صبحگاهى‏ جهت درمان سوء مزاج خشک کبد:
تخم شربتى، تخم بالنگو، تخم خرفه، بارهنگ، قدومه شیرازى.
از هرکدام مساوى بگیرید و هر روز صبح ناشتا یک قاشق غذاخورى آن را با یک استکان گلاب و یک استکان عرق بیدمشک با کمى شکر مخلوط و میل کند. تا یک ساعت بعد چیزى نخورد.

منضج کمکى‏ جهت درمان سوء مزاج خشک کبد:
اسفرزه، خاکشیر، تخم شربتى، بالنگو، قدومه شیرازى، بارهنگ، گل بنفشه.
داروها را مخلوط کرده هر روز بینا بین صبح و ظهر یک قاشق غذاخورى آن را در یک لیوان آب خنک ریخته با کمى شکر میل کند. اسفرزه و تخم مرو جایز نیست که جوشیده شود یا در آب‏جوش ریخته شود، همینطور کوبیدن و پودر کردن این دو دارو نیز جایز نمى ‏باشد.

مسهل عام‏ جهت درمان سوء مزاج خشک کبد:
جوشاندنى مسهل عام را با نرمى بخش‏هائى مانند قدومه، سه‏ پستان، تخم شربتى، تخم شلغم، بنفشه، نیلوفر، عناب و امثال آن مخلوط مى‏ کنیم و طبق دستور جوشانده عمل مى‏کنیم تا اسهال لیّن در روده‏ ها ایجاد شود و مزاج امعاء و احشاء و روده‏ بندها و آوندهاى کبد و کیسه صفرا و ماساریقا و ورید باب به تدریج نرم گردد.

براى رطوبت بخشیدن و نرمى بیشتر از ۵ عدد انجیر و ۱۰ عدد آلوبخارا و یا ۵ عدد زردآلو و ۵ عدد هلو و ۵ عدد آلوبخارا که از شب در یک پیاله آب خیس کرده ‏اید، روز بعد تناول گردد.

رژیم غذایى بیمار مبتنى بر غذاهاى لینت‏ بخش همراه با سبزیجات و میوه ‏هاى جالیزى مانند کدوى خورشتى و کدوى حلوایى و امثال آن مناسب حال بیمار مى ‏باشد.

روغن مالی بدن جهت درمان سوء مزاج خشک کبد:
مالش بدن با روغن‏ هائى نظیر زیتون، کرچک و کنجد و امثال آنکه با هم مخلوط شده باشد مى‏ تواند در نرم و مرطوب کردن اعضاء و جوارح بیمار و رفع خشکى مؤثر واقع گردد.

درمان سوء مزاج خشک کبد همراه با ماده‏:
بسته به اینکه ماده همراه با سوء مزاج سودا یا صفرا باشد و یا سوداى رسوب کرده از سقوط صفرا مبدّل به سودا شده باشد علامت‏ها متفاوت مى ‏باشد. علامت‏هاى واضح غلبه سودا یا صفرا را که توضیح داده شده در اینجا مدّ نظر داشته و به آن استناد کنید و مانند سوء مزاج قبلى داروها را بچینید.

خواهشمندیم اگر سوال یا نکته‌ای برای مطلب سوء مزاج خشک کبد در ذهن شما باقی مانده است، آن‌ را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تمام مطالب در سایت بوعلی باب سلامتی زیر نظر متخصصین طب سنتی می باشد
تهیه و تنظیم از تیم پژوهشی بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار خواهد گرفت

همچنین ببینید

کبد

تغذیه در بیماران سرطان کبد

تغذیه در بیماران سرطان کبد بیماران سرطان کبد به کلى از خوردن هر نوع غذاى …