سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / درمان بیماری های کبد با گیاه خار مریم

درمان بیماری های کبد با گیاه خار مریم

درمان کبد با گیاه خار مریم
بیشترین گیاهى که براى درمان هپاتیت مورد استفاده قرار مى‏ گیرد، خار مریم مى‏ باشد
از خار مریم در سرتاسر دنیا براى درمان انواع بیماریهاى کبدى استفاده مى ‏شود. ابتدا در روم باستان ازخار مریم استفاده مى‏ کردند.خار مریم یکى از معدود گیاهانى است که هنوز نتوانسته‏ اند مشابه شیمیایى آن را بسازند. متخصصین گیاهان دارویى معتقدند که خار مریم به کبد کمک مى ‏کند تا با تأثیرات مخرّب سموم مبارزه کند، خار مریم تجمع چربى مضر در کبد را کاهش دهد و بازسازى کبد را تسریع کند.

این امر شاید به دلیل وجود مقدار زیاد مواد آنتى ‏اکسیدان در خار مریم و یا وجود موادى که با سموم مبارزه مى ‏کنند باشد. ماده‏ ى آنتى ‏اکسیدان خاص که در خار مریم یافت مى‏ شود باعث تقویت افزایش ماده‏ ى شیمیایى در بدن به نام گلوتاتیون مى‏ شود که کبد را از صدماتى که بر اثر سموم ایجاد مى‏ شوند محافظت مى ‏کند. به علاوه تخم‏ه اى گیاه خار مریم حاوى ماده‏ اى به نام سیلى‏ مارین هستند که تصور مى ‏شود داراى اثرات زیادى در تقویت کبد باشند.

کبد پیچیده ترین عضو بدن
کبد پیچیده ترین عضو بدن
متخصصین گیاهان دارویى این‏طور فکر مى ‏کنند که وقتى خار مریم خورده مى ‏شود، آنتى ‏اکسیدان‏هاى موجود در آن به کبد کمک مى ‏کنند تا با سمومى که در داخل کبد وجود دارند مبارزه کند. در همان هنگام نیز سیلى‏ مارین باعث قوى‏ تر کردن غشاهاى کبد و در نتیجه جلوگیرى از ورود مواد سمى به داخل آن مى‏ شود. همچنین آنها معتقدند که خار مریم باعث تقویت تولید (ANR) شده، بنابراین در بازسازى کبد هم کمک مى‏ کند. در این صورت درمان با خار مریم باعث کاهش التهاب کبد شده و از میزان آنزیم TLA مى‏ کاهد و سرعت ایجاد سیروز کبدى را کم مى‏ کند.

گیاه شیرین بیان و درمان هپاتیت:
ریشه‏ ى شیرین‏ بیان: گیاه دیگرى که اغلب براى درمان هپاتیت توصیه مى‏ شود، ریشه‏ ى شیرین‏ بیان مى‏ باشد. ریشه‏ ى شیرین‏ بیان حاوى مقادیر زیادى از یک ماده‏ى شیمیایى به نام اسید گلیسیریزیک است که به نظر مى ‏رسد به کم کردن التهاب کبدى کمک مى‏ کند. متخصصین گیاهان دارویى فکر مى‏ کنند که از اثر ریشه‏ ى شیرین‏ بیان، افزایش تولید اینترفرون طبیعى نیز در بدن ایجاد مى ‏شود.
مخلوط این گیاهان و سایر گیاهان دارویى که داراى خواص کاهش ‏دهنده ‏ى التهاب، تقویت‏ کننده‏ ى کبد یا کم‏ کننده‏ ى علایم هپاتیت هستند نیز به عنوان راه دیگرى براى درمان بیماران مبتلا به هپاتیت، مورد استفاده قرار مى‏ گیرند. بسیارى از پزشکان سنتى بخصوص چینى ‏ها از این روش (مخلوط گیاهان) استفاده مى‏ کنند.

تهیه و تنظیم از گروه بوعلی باب سلامتی