سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / حمام رفتن از نگاه طب سنتی و اسلامی

حمام رفتن از نگاه طب سنتی و اسلامی

بهترین روش حمام رفتن در طب سنتی و اسلامی
حمام رفتن به بیان امام رضا(ع): پیش از آنکه به حمام داخل شوى مراقب باش تا در قسمت سر و گردن خود ناراحتى نداشته باشى، اگر چنین احساسى در خود یافتید موقتا از استحمام صرفنظر کنید.

نخستین ماده از برنامه حمام رفتن اینست که پنج کف پر از آب‏گرم بر خود بریزید این کار با اراده خداوند متعال شما را از آسیب سردرد، ایمن خواهد داشت” گفته شده، پنج بار این عمل تکرار شود، یعنى مجموعا ۲۵ مشت از آب گرم برداشته شود”
امیر المؤمنین باید بداند که ساختمان حمام از چهار اطاق تشکیل یافته، همانطوریکه بدن انسان هم بروى مزاج چهار عنصر بنا شده است: نخستین اتاق حمام سرد و خشک است (جائى که رخت را در آنجا مى‏ کنند).
دومى، سرد است و تر، سومى، گرم است و تر، چهارمى گرم است و خشک‏ منافع حمام بسیار زیاد است، که هم هواى مزاج را معتدل مى‏کند، و هم چرک و شوخ را از بدن مى‏زداید، و هم چربیهاى چرکین روى پوست بدن را آب مى‏کند اعصاب و رگها را نرم مى‏سازد، و باعضاى ریشه بدن (اعضاى اصلى) نیرو مى‏ بخشد و بالاخره عفونت هاى تن را مى‏ شوید.

اگر مى ‏خواهید، در نتیجه حمام رفتن پوست بدنتان به جوش و سوختگی هاى دیگر مبتلا نشود پیش از استحمام بدن خود را سراپا با روغن بنفشه بیالائید، و هنگامى که به نوره خانه پا نهادید، تا موهاى بدن را بوسیله نوره از بدن پاک کنید، و در عین حال از پیدایش زخم و چاک خوردگى‏ هاى پوست و سیاهى رنگ (نوره) اندیشناکید بهتر است قبلا حمام سرد بگیرید، یعنى با آب سرد بدن خود را بشوئید.

روش استفاده از نوره قبل از حمام رفتن در طب اسلامی:
کسى که تصمیم دارد از نوره استفاده کند، باید دوازده ساعت (یعنى یک روز کامل) از عمل جماع پرهیز کند، و بعد هم نوره را با اندکى (صبر) و حضض و اقاقیا مخلوط کند) از این دستور استنباط مى‏شود که در آن زمان حمام هاى اشخاص مهم، و خلیفه چهار اطاق مختلف داشته است)
فرق ندارد که این مواد جدا جدا تهیه شود یا همه را یک جا بکوبند بعد قسمتى از آن کوبیده را با نوره مخلوط کنند، ولى باید رعایت کرد تا نوره را بعمل نیاورند نباید ماده دیگرى را به آن مخلوط کنند.

نوره را با این ترتیب تهیه کنند: از بابونه، مرزنگوش، بنفشه ‏ى خشک یا گل سرخ مقدارى در آب داغ بریزند و نوره را با این جوشانده معطر خمیر کنند، و مقدار اینها باید به میزانى باشد که آب داغ را معطر کنند.

پس از خاتمه کار و شستن بدن محل تنویر شده(نوره زده شده) را با موادى مرکب از برگ شفتالو یا حنا یا گل و سنبل بمالند، تا بوى زننده نوره جاى خود را به عطر دلپذیر گلها بدهد.
کسى که بخواهد به بدنش نوره بکشد، و در عین حال از سوزش نوره در امان باشد، باید پس از استعمال، آن را کمتر زیر و رو کند، و هر چه زودتر بشوید، و جاى نوره کشیده را با روغن گل مالش دهد.

اگر، پناه بر خدا، بدن انسان در نتیجه احتراق نوره آسیب دید چاره‏اش اینست که (عدس پوست کنده را بکوبند و بعد آردش را با گلاب و سرکه مخلوط کنند، جاى سوختگى را با این خمیر ماساژ دهند، با خواست خداوند بزرگ آن زخم التیام خواهد یافت.
کسانى که مى‏ خواهند از سوزش نوره در امان باشند، باید قبل از استعمال نوره موضع آن را با سرکه انگور طبیعی(دست ساز) و روغن گل بخوبى مالش دهند، آن محل دیگر از مواد سوزنده نوره هر قدر هم که قوى باشد زیانى نخواهد دید.

برگرفته از کتاب طب الرضا و طب الصادق(طب و درمان در اسلام) توسط محققین بوعلی باب سلامتی
www.boalii.ir

همچنین ببینید

نوره یا واجبین

خواص نوره و جلوگیری از درد مفاصل

 یک پژوهشگر طب اسلامی در مورد نوره یا همان واجبین می گوید: مو بدن، چون …