سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / توصیه‏ هاى پراکنده‏ در طب سنتی

توصیه‏ هاى پراکنده‏ در طب سنتی

در طب اسلامى برابر بودن و همسان بودن زن و مرد براى ازدواج مطرح مى‏ باشد، سن ملاک اصلى نیست. بسیارى از مردان پس از گذراندن دوران جوانى جذابیت خاصى پیدا مى‏کنند درحالى‏که همسر از لحاظ زیبایى ظاهرى دچار رکود شده، مرد جذابیت بیشترى پیدا کرده و به زنان دیگر متمایل مى‏شود. در نتیجه به همسر خود از لحاظ جنسى کم توجه مى‏شود. پس مقاربت‏هاى با همسر از روى بى‏میلى و شاید انجام وظیفه صورت مى‏پذیرد. این رابطه مانند همان رابطه با زن نازیبا و پیر مى‏شود و موجب کاهش عمر! بطور کلى سن زن و مرد بهتر است فاصله بیشترى داشته باشد تا مرد همچنان همسر خود را جوان احساس نماید .

نخوردن شام براى سالمندان بسیار بد است و کسانى که سنشان از ۴۰ بگذرد اگر شب‏ها هیچ نخورند زیان جدى خواهند دید. شام کم و سبک باشد اما نباید ترک شود حتى به دانه خرمایى!

مصرف شیر تازه که جوشیده شده باشد براى سنین بالا توصیه مى‏شود. بدن را قوى و میان ترى و خشکى در سنین کهن اعتدال بوجود مى‏آورد . هیچ عضوى از اعضاى بدن نیست که در مصرف شیر سود نبرد. در طب اسلامى شیر هم غذاست و هم پیشگیرى از بیمارى‏ها و هم داروست.

توصیه‏ هاى طب سنتی در مورد شیر گاو
شیر گاو بهترین شیر به حساب مى‏آید. شیر بز از نظر خواص و مزاج به شیر گاو نزدیک‏تر است. طبیعت آن معتدل مایل به سردى است و براى رژیم غذایى بیماران صاحب حساسیت‏هاى فصلى و زکام و آبریزش‏هاى فصلى مفید است.
شیر گوسفند براى برخى از افراد خسارت‏بار است. کسانى که صفراى حار دارند از شیر گوسفند بپرهیزند و شیر گاو را برتر بدانند!
شیر گاو در این حدیث چنین تعریف شده است: «شیر گاو شفا و روغن حیوانى گرفته از آن نیز شفا ولى گوشتش مرض است.»
روغن حیوانى براى سنین بالا ناخوشایند است. روغن گاو از زبان پیشوایان طب اسلامى شفاست ولى براى کهنسالان بد و چربى حیوانى بخصوص چربى گاو خوب توصیف شده است‏ .
طب اسلامى از زبان پیامبر (ص) مى‏فرماید: «شیر شتر براى کسانى که به سوء هاضمه معده دچار هستند درمان است.»
علاج بیمارى ذرب‏ در شیر شتر است.

توصیه‏ هاى طب سنتی در مورد فرآورده‏هاى شیر
پنیر از مشتقات شیر بشمار مى‏آید که در طب اسلامى در برخى از روایات از آن مذمت شده و در برخى از روایات مصرف آن بسیار خوب توصیف شده است. از زبان پیامبر اکرم (ص) پنیر خواب‏آور و هضم‏کننده غذا و خوش‏بوکننده دهان و اشتهاآور و لذیذ کردن غذاها توصیف شده است. جمع پنیر با غذاهاى دیگر نیز در احادیث طب اسلامى جالب توجه است:
پنیر با خربزه و پنیر با گردو، پنیر با نان‏
هم‏زمان باهم مفید شمرده شده است. مانند آنکه خیار با نمک خوب توصیف شده است. مصرف پنیر در شامگاهان مفید و در بامداد زیان‏بار بشمار مى‏آید.
گردو با پنیر سفارش شده است‏ .

توصیه‏ هاى طب سنتی در مورد ماست‏
یکى دیگر از فراورده‏هاى لبنى که مورد توجه بسیارى از مردم مى‏باشد ماست است؛ که طبیعتش سرد و مرطوب است. اما رسوبات را افزایش مى‏دهد و در تبدیل‏ اخلاط اضافى به سودا و رسوب در آوندها و بافت‏هاى بدن تأثیرگذار است. به همین دلیل است که در اغلب بیمارى‏ها لازم است از مصرف ماست خوددارى شود. اسید لاکتیک موجود در ماست بخصوص ماستى که رو به ترشى رفته است، جدار حلق و گلو و سینه و ابتداى ریه را مى‏ خراشد و موجب بروز عفونت مى‏ گردد و خلط هر بیمارى را رسوب مى‏ دهد.

کسانى که داراى بیمارى‏هاى زیر هستند اکیدا از مصرف ماست منع مى‏شوند:
سرماخوردگى، حساسیت‏هاى فصلى و آبریزش‏هاى چشم، زکام، سردرد، سیاتیک، آرتروز، رماتیسم، اگزماى منتشر (پزوریاسیس)، درد زانو، واریس، غش رفتن ساق پا، گر گرفتگى و گرماى حار، لرز و تب، سردى دست و پا، کهیر، خشکى پوست دست و حساسیت نسبت به مایع شوینده و تومورهاى سرطانى بویژه تومورهاى مغزى و ده‏ها بیمارى دیگر.

منبع: موسوى، محمد، مجموعه پیک شفا، ۱۲جلد، کانون پژوهش – اصفهان، چاپ: دوم، ۱۳۸۸ ه.ش.

همچنین ببینید

افسنطين‏

درمان ورم معده یا گاستریت با افسنطین‏

درمان ورم معده یا گاستریت با افسنطین‏ در طب سنتی طبیعت افسنطین‏ : گرم و …

2 دیدگاه

  1. سلام دخترم اکتیوز داره خشکی شدید پوست که مرتب پوستش پوسته پوسته میشه و میریزه و میگن که درمان نداره ایا با طب سنتی کاری میشه کرد

  2. بوعلی باب سلامتی

    بله حتما درمان میشه