سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / ویتاگنوس و خواص آن

ویتاگنوس و خواص آن

اشکال دارویی ویتاگنوس :

قطره ۳۰ میلی لیتری ویتاگنوس

موارد مصرف ویتاگنوس :

ویتاگنوس جهت رفع اختلالات قاعدگی و یائسگی بکار می رود .

اجزاء فرآورده ویتاگنوس :

ویتا گنوس حاوی ۹۰-۸۰ میلی گرم عصاره خشک گیاه پنج انگشتVitex angnus -castus می باشد

قطره ویتاگنوس
قطره ویتاگنوس

مواد موثره ویتاگنوس :

مواد موثره گیاه پنج انگشت بطور دقیق تعیین نگردیده است ولی عصاره این گیاه حاوی فلانوییدها (کاستیسین ) ایریدوئید گلیکوزید ( آکوبین و آگنوزید ) و روغن های فرار می باشد .

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر ویتاگنوس :

مکانیسم اثر ویتاگنوس به اثبات نرسیده است ولی به نظر می رسد گیاه پنج انگشت با اثر بر محور هیپوتالاموس – هیپوفیز اثر خود را اعمال می کند . ویتاگنوس باعث کاهش آزاد شدن FSH و افزایش آزاد شدنLH و پرولاکتین از هیپوفیز می گردد .

مطالعات نشان داده است که گیاه پنج انگشت (ویتاگنوس )حاوی ترکیبات استروژنی نمی باشد و مستقیما بر روی تخمدانها تاثیر نمی گذارد .

تداخل دارویی ویتاگنوس :

ویتاگنوس ممکن است با داروهای ضد بارداری خوراکی و هورمونی تداخل نماید .

مقدارمصرف ویتاگنوس :

روزانه ۴۰ قطره از ویتاگنوس را در کمی آب یا آبمیوه ریخته و نیم ساعت قبل از صبحانه با معده خالی مصرف شود .

عوارض جانبی ویتاگنوس:

در اکثر مطالعات انجام شده عوارض جانبی با مصرف ویتاگنوس مشاهده نگردیده است ولی بصورت نادر گرایشاتی مبنی بر بروز واکنشهای آلرژیک ،‌سردرد و افزایش خونریزی در دوران قاعدگی وجود دارد.

مصرف در حاملگی وشیردهی ویتاگنوس :

ویتاگنوس با توجه به اثرات هورمونی آن در دوران بارداری ممنوعیت مصرف دارد

تهیه و تنظیم بوعلی باب سلامتی
منبع:شرکت داروسازی پورسینا

همچنین ببینید

تخم جعفری

درمان قاعدگی دردناک با تخم جعفری

درمان قاعدگی دردناک با تخم جعفری خواص درمانى تخم جعفری : ۱۲۰ گرم تخم جعفری …

2 دیدگاه

  1. با سلام
    من یک دخترم و می خواستم تجربه شخصی خودمو برای دخترانی که به این سایت مراجعه می کنند به اشتراک بذارم . در مورد قطره ویتاگنوس هست .
    یکی از شایع ترین مشکلات دختران وجود دردهای شدید قاعدگی است . هستند دخترانی که حتی کارشون به بیمارستان می کشه و اونم بخاطر این درد لعنتی است . البته به گفته دکتری که برای درمان دردم پیشش رفته بودم ، این درد نشانه سلامتی و باکره بودن دخترهاست اما خب ، درد تا کی ؟ الان خودم دانشجوی طب سنتی هستم و با این گیاه آشنا شدم . قطره گیاهی ویتاگنوس را از داروخانه تهیه کردم و یه بار خوردم . مزه اش تلخ و خنکه اما همون بار اول از مزه اش ترسیدم و نخوردم . وسط ماه نوبت عادت ماهانه ام بود که بدون اینکه حالیم بشه شروع شد . نه دردی ، نه بی حسی و خواب رفتگی پا ، نه درد شدید کمر و گرفتگی شکم . هیچکدام اتفاق نیفتاد . این چیزی که میخوام بگم فقط دختر خانمها درک می کنند . همه ما دختران قبل از شروع سیکل ماهانه دچار دردهای قبل از شروع میشیم مانند درد ران پا ، دردهای زیر شکم ، کمردرد ، کج خلقی ، افسردگی ، تغییرات فیزیکی بدن ، ورم بدن خصوصاً در قسمت دور کمر و پایین تنه ، تندخویی و هنگام شروع سیکل که دیگه مور مور شدن بدن به کنار ، درد شدید دل و کمر همه ما را از پا می اندازد . من فقط یکبار از این قطره خوردم ، تمام دردها و تغییرات روحی و خلقی همه از بین رفت . خیلی راحت و بدون هیچ دردی دوره اش را پشت سر گذاشتم و جالب اینجاست که دوره اش طولانی هم نبود (مثل سابق) به تمام دختران توصیه میکنم از این داروی گیاهی استفاده کنند . من بعد از اون چند مرتبه دیگه هم خوردم و به جرأت میگم که هیچ دردی الان ندارم و خیلی راحت و بی دردسر دوره مورد نظر را می گذرانم . به خانومهایی که یائسه شدند هم این گیاه را توصیه میکنم چون درسته که سیکلشون تموم شده ولی دردهای دوره را دارند و این گیاه این دردها را از بین می برد . خداوند این گیاه را برای ما خانومها آفریده بود و ما خبر نداشتیم و سالها درد را تحمل می کردیم .

  2. بوعلی باب سلامتی

    تشکر از شما که تجربیات شخصی خودتونو در اختیار دیگران و سایت ما قرار دادید