سرخط خبرها
خانه / اخبار روز طب سنتی / خواص گیاه بیدمشک و عرق بیدمشک

خواص گیاه بیدمشک و عرق بیدمشک

مشخصات بیدمشک:
بیدمشک درختچه‏اى است از نژاد بيد، دوپايه زينتى و گاهى به صورت درخت ولى به‏هرحال بلندى بیدمشک معمولا از هشت متر تجاوز نمى‏كند. زير پوست و روى چوب بیدمشک برجستگى‏هاى تيزى وجود دارد. برگهاى بیدمشک در پايه‏هاى نر و پايه‏هاى ماده متفاوت است، روى برگ سبز تيره و پشت آن كركدار و روشن مى‏باشد، برگهاى درختان ماده بیدمشک معمولا بيضى‏شكل و پهن‏تر از برگهاى درختان نر بیدمشک است. گلهاى بیدمشک به صورت سنبله و قبل از باز شدن برگها ظاهر مى‏شوند و معطرند، بهترين نوع گل بیدمشک است كه زردى رنگ آن بيشتر باشد. بیدمشک بومى ايران است و در جنگلهاى جلگه‏اى شمال از دره چهل چاى مينو دشت در شرق گرگان تا دره تالار و هزار و نور و كجور،رامسر، منجيل و آستارا، اردبيل و ارسباران و همچنين در مناطق استپى و نيم‏خشك اصفهان، كرمان، شيراز و مناطق جنوبى البرز و توچال و هزاربند انتشار دارد.

درخت بیدمشک
درخت بیدمشک
نام‏هاى ديگر بیدمشک:
بيد مصرى- بيد طبرى- شاه‏بيد- گل بيدك- گربه‏بيد- سوحر- سوگوت- صفصاف- دارفشفشه- مشك‏فيك- مشبد- بهرامج- پيشى‏پيشى- خلاف بلخى- خلاف‏بان- وشع- بهرامه- مشك‏بيد- فلابلخى.

خواص ميوه بیدمشک :
طبيعت آن: سرد و تر است.
خواص درمانى ميوه بیدمشک : 1- هربار ميوه بیدمشک را در قورى انداخته و همراه چاى دم كنيد و بنوشيد، چاى را معطر مى‏سازد.
2- پنجاه گرم خشك ميوه بیدمشک را در يك ليتر آب دو دقيقه بجوشانيد بعد ده دقيقه دم كنيد سپس آب آن را صاف‏نموده روزى سه فنجان به نوبت قبل از غذا بنوشيد. بى‏اشتهايى پس از بيمارى و نقاهت را برطرف مى‏سازد، اعصاب صورت را تسكين مى‏دهد، بى‏خوابى را درمان مى‏كند، سردردهاى گرم مزاج را تسكين مى‏دهد.

گل بیدمشک
گل بیدمشک
خواص عرق بیدمشک:
خواص درمانى عرق بیدمشک: 1- عرق بیدمشک را بنوشيد. ملّين طبع است، قلب را تقويت و ضعف آن را برطرف مى‏سازد، مقوى معده و احشاء و قوه باه بوده، قند خون را پايين مى‏آورد.
2- عرق بیدمشک را با شرب بهارنارنج مخلوط كنيد و چهل روز صبح و شب هربار يك ليوان بنوشيد، عرق بدن كه از ضعف باشد را متوقف مى‏سازد.
برگ درخت بیدمشک:
خواص درمانى برگ درخت بیدمشک: 1- پنجاه گرم برگ درخت بیدمشک را در يك ليتر آب دو دقيقه بجوشانيد بعد ده دقيقه دم كنيد و آب آن را صاف و شيرين سازيد و روزى سه فنجان به نوبت بنوشيد. بى‏اشتهايى پس از بيمارى و نقاهت را برطرف مى‏سازد و خارش بدن و درد اعصاب را تسكين مى‏دهد.
2- بيست و پنج گرم از برگ درخت بیدمشک را با همان اندازه پوست شاخه‏هاى دو ساله بيدمشك در يك ليتر آب بخيسانيد، بعد ده دقيقه دم كنيد و آب صاف‏كرده آن را روزى سه تا پنج فنجان به ترتيب بنوشيد.
پريودهاى زودبه‏زود كه همراه با خون زياد است را تنظيم مى‏نمايد، گال را درمان مى‏كند.
3- اگر زالو در حلق كسى رفته باشد و در حلق يا اطراف آن چسبيده باشد با آب برگ تازه بيدمشک قرقره كنيد. از عضو جداشده از حلق خارج خواهد شد.

پوست شاخه‏هاى جوان بيدمشک:
نام ديگر: اكورس دوسل مى‏باشد.
خواص درمانى پوست بيدمشک: 1- پنجاه گرم پوست بيدمشک را در يك ليتر آب جوش دو دقيقه بجوشانيد بعد دوازده دقيقه دم كنيد و قبل از هر غذا يك فنجان آب آن را بنوشيد. رماتيسم را درمان و خارش بدن را تسكين مى‏دهد.
2- هر روز دو مثقال از خشك پوست بيدمشک را نيمكوب نموده با چهار مثقال شاهتره مخلوط در آب بجوشانيد تا به اندازه هفت فنجان آب بماند بعد صاف كنيد و آب آن را سه فنجان قبل از صبحانه و دو فنجان قبل از ناهار و دو فنجان قبل از شام بنوشيد. تب نوبه يا مالاريا را درمان مى‏كند.

برگرفته از کتاب اسرار گياهان دارويى

همچنین ببینید

گیاه دارویی سیاهدانه

خواص گیاه دارویی سیاهدانه

سياه‏دانه به فارسى «سياه‏دانه» و «سياه‏تخمه» و در كتب قديم طب سنتى با نامهاى «شونيز» …