خانه / اخبار روز طب سنتی / يك رژيم غذايى ساده‏ برای لاغر شدن

يك رژيم غذايى ساده‏ برای لاغر شدن

صبحانه: به اندازه‏ى يك برش يا دو كف دست نان، به اندازه‏ى يك قوطى كبريت پنير، يك عدد خيار و يك ليوان شير كم‏چرب.

رژیم لاغری

* دو كف دست نان با نصف تخم‏مرغ و يك ليوان شير كم‏چرب.

ساعت 10 صبح: يك واحد ميوه‏ى فصل و سه عدد بيسكويت ساقه‏طلايى.

ناهار: شش تا هشت قاشق غذاخورى سبزى‏پلو يا پلو شويد با شويد فراوان، از هركدام كه مصرف مى‏كنيد همراه با مقدار چهار تا پنج قوطى كبريت ماهى كبابى يا آب‏پز يا بخارپز، به همراه يك كاسه سالادى كه با آب‏ليمو يا آب‏غوره درست شده باشد و يا نصف سينه‏ى مرغ يا يك ران مرغ به همراه يك ليوان هويج پخته شده با يك كف دست نان و يك مشت سبزى خوردن و يك كاسه سالاد كه با آب‏ليمو يا آب‏غوره يا سركه درست شده باشد.

عصر: حدود ساعت چهار يا پنج، دو واحد ميوه‏ى فصل همراه با سه عدد بيسكويت ساقه‏طلايى.

شام: حدود يك ليوان لوبيا يا عدس پخته شده به همراه يك ليوان سبزى خوردن و يك كاسه ماست كم‏چرب و يك كف دست نان، يا يك برش و يا به اندازه‏ى دو كف دست نان با يك سيخ كباب كوبيده‏ى بى‏چربى، يا جوجه كباب به همراه يك عدد گوجه‏فرنگى كبابى، يك عدد ليموترش و يك ليوان سبزى خوردن، يا يك كف دست نان، به اندازه‏ى يك قوطى كبريت پنير، يك ليوان سبزى خوردن، يك كاسه‏ى كوچك ماست كم‏چربى و خيار.

آخر شب: يك ليوان شير كم‏چرب يا دو ليوان دوغ يا يك عدد خرما.

روزى دو عدد خرما مصرف شود.

دوبار در هفته ماهى استفاده شود.

روزى دو مرتبه، هربار نيم ساعت پياده‏روى به صورت نيم دو انجام شود.

بهتر است در طول روز از استراحت كم كنيد و به فعاليت بيفزاييد.

حتما قبل از هر غذا يك ليوان آب بنوشيد.

هر برش نان:– 30 گرم نان- يك چهارم نان ماشينى- يك پنجم نان تنورى يا نان جو يا نان سبوس‏دار- يك هفتم نان خانگى- 1 عدد نان سوخارى- يك برش 10* 10 سانت نان سنگك يا نان بربرى- نصف نان ساندويچى معمولى- يك عدد نان اسنك.

هر واحد ميوه: 1 عدد پرتقال متوسط- 2 يا 1 عدد خرمالو- 1 عدد سيب متوسط- 3 يا 2 عدد سيب گلاب- 1 عدد موز كوچك يا نصف موز بزرگ- 1 عدد ليموشيرين- 2 عدد نارنگى كوچك- 1 و يك چهارم ليوان هندوانه يا توت‏فرنگى- 3 يا 2 عدد خرما- سه چهارم ليوان گوجه‏سبز- 1 عدد گلابى كوچك- 12 عدد گيلاس- 1 عدد هلوى بزرگ- يك ليوان خربزه يا گرمك- نصف گريپ‏فروت- 4 عدد زردآلو- 3 عدد انجير- سه چهارم ليوان آلبالو.

چاقى كه به علت آب داخل بافت بدن باشد: اگر به علت وجود آب در بافت‏هاى بدن جسم ورم كرده و چاق شده است؛ بايد (به قسمت تقويت كليه‏ها در همين سایت بوعلی باب سلامتی مراجعه كرد) و نيز با غذاهاى روزانه پياز زياد مصرف كرده و هميشه در غذاهاى روزانه به جاى نمك از ترخون استفاده كنيد.

منبع: حاجى شريف، احمد، دائرة المعارف گياه درمانى ايران، 1جلد، حافظ نوين – تهران، چاپ: دوم، 1388 ه.ش.

یک دیدگاه